اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش؛ اهم مطالبات خودرویی تا گروگرفتن دانشنامه دکتری

برنامه شب گذشته پایش میزبان سوژه‌های «فارس من» بود؛ مطالبات ثبت نام کنندگان خودرو، تبلیغات سرمایه‌گذاری و خرید ملک در خارج کشور و مشکلات دانش‌آموختگان دکتری.

داغ‌ترین‌های «فارس من» در برنامه پایش؛ اهم مطالبات خودرویی تا گروگرفتن دانشنامه دکتری

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بهبود وضعیت اقتصادی اصلی‌ترین مطالبه مردم از سوی مسؤولان است لذا «فارس من» نیز برای تحقق خواسته‌های مخاطبانش، پرمطالبه‌ترین مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را در برنامه پایش مطرح و مورد بررسی فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

 

با نگاهی به ابرکلمات موجود در شبکه‌های اجتماعی، بیشترین نگاه‌ها مختص موضوعات قیمت، تومان، دولت، بازار و بودجه ۱۴۰۰ است. بنابراین از مجموع ۲۵۰ هزار مطالب موجود در شبکه‌های اجتماعی، ۳۸ هزار مطلب آن مرتبط با مسائل و مشکلات اقتصادی مردم است.

با توجه به اطلاعات آماری، بیشترین دغدغه و نگرانی‌های مردم در هفته اخیر، مباحث تغییرات بورس با ۴۶ درصد، مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۰ با ۲۷ درصد، قیمت دلار، ارز و سکه با ۱۵ درصد و طرح مجلس برای مقابله با تحریم‌ها با ۱۰ درصد را شامل می‌شود. 

 

اما با مرور بر سوژه‌های داغ سامانه مردمی «فارس من»، مطالبات خودرویی‌ها با ده‌ها هزار حامی، فرصت مطالعات دانشجویان با هزاران مخاطب و تبلیغات ملک خارج از کشور با صدها حامی از پرامضاترین سوژه‌های هفته اخیر بوده است از این رو از بین ۴۶۲ مطالبه، ۵۸ هزار و ۵۲۶ مخاطب این سوژه‌ها را حمایت کرده‌اند.

پرمطالبه‌ترین سوژه‌هایی که در برنامه پایش مطرح شد.

۱|مطالبات خودرویی هفته

افزایش قیمت و عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در ماه‌های اخیر موجب سرگردانی و اعتراض عده زیادی از خریداران شده است لذا  بعد از قرعه‌کشی‌‌های پرطرفدار ایران خودرو و سایپا، موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز نیز خبرساز شد. 

در این مطالبه برخی از معترضان از سود مشارکت حداقلی یا صفر برای خودروها می‌گویند و اینکه مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون باید قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجه اول را بپردازند و دیگر پیشنهاد جایگزینی خودرویی به جای خودروی ثبت‌نامی است در صورتی که همان مدل خودروی ثبت‌نامی را به افرادی که یک مدل بالاتر ثبت‌نام کرده‌اند برای تعویض تحویل می‌دهند.


۲|فرصت مطالعاتی یا فرصت مالی امور دانشجویی

جمعی از دانش‌آموختگان دکتری در راستای اقدام سازمان امور دانشجویان برای شرط آزادسازی دانشنامه و اخذ هزینه فرصت مطالعاتی‌شان با وجود انجام تمام تعهدات، وجوه ارزی که دولت پرداخت کرده را به نرخ روز پس نمی‌دهد. این در صورتی است چنین مصوبه‌ای در زمان تخصیص این مبلغ از سوی دولت وجود نداشت.

۳|تبلیغات سرمایه‌گذاری و خرید ملک در خارج کشور

موج تبلیغات و تحرک برخی از سایت‌های پربیننده ایرانی مثل سایت‌های ورزشی و خبری برای سفر به ترکیه و گرجستان و یا خرید ملک و سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه به دنبال خروج حجم زیادی از ارز و سرمایه کشورمان شکل گرفته است که اگر این حجم از سرمایه‌گذاری در کشور خودمان انجام شود زمینه اشتغال برای جوانان‌مان فراهم خواهد شد.

بنابراین دلالان و واسطه‌گران در تلاشند بخشی از سرمایه‌‌های سرگردان را جذب بازار کشورهای دیگر کنند لذا خواسته مردم این است که در کنار اقدام بجای بانک مرکزی برای محدود کردن انتقال ارز به خارج از کشور، از تبلیغات گسترده سرمایه‌گذاری و خرید ملک در کشورهای همجوار جلوگیری شود. 

 

۳| نبود صنایع روغن‌کشی در اردبیل

استان اردبیل در سال ۹۷ در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان اولین رتبه برتر در زمینه تولید دانه‌های روغنی و گیاهان کلزا یاد شده بود اما متأسفانه این استان سهمی در روغن‌کشی دانه‌های روغنی ندارد یعنی تولیدکننده دانه‌های روغنی است اما این دانه‌ها به استان‌های شمالی برای روغن‌کشی ارسال و بعد برای تسویه و بسته‌بندی به استان اردبیل بازگردانده می‌شود.

این در حالی است که کارخانه موجود در استان اردبیل در افکار عمومی به عنوان یک کارخانه روغن‌کشی محسوب می‌شود اما واقعیت این است که این کارخانه در زمینه تسویه و بسته‌بندی دانه‌های روغنی فعالیت می‌کند همچنین کشاورزان هم به خاطر واسطه‌گری‌ متضرر شده‌اند. 

 

لازم به ذکر است؛ عملیات احداث کارخانه روغن‌کشی دانه‌های روغنی اردبیل در اردیبهشت سال ۹۸ کلنگ‌زنی شد اما مشخص نیست که تا کجا این پروژه پیش رفته است. لذا جا دارد که استان اردبیل به دلیل رتبه برتر در تولید دانه‌های روغنی و کلزا دارای حداقل ۲، ۳ کارخانه در زمینه روغن‌کشی داشته باشد.

 

 

علی مؤیدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هادی سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی امشب در برنامه «پایش» حضور یافته و به مهمترین مطالبات مردمی پاسخ دادند.

* مافیای دارو بلای جان مردم

علی مؤیدی در خصوص حضور مافیا و دلالان در حوزه غذا و دارو اظهار داشت: در بحث دارو مشکلاتی از جمله مافیای دارو وجود دارد، با توجه به اینکه در این حوزه آسیب‌پذیر هستیم لذا با حضور دلالان در عرصه دارو آسیب‌های فراوانی دیده‌ایم از این رو صنعت داروی کشور نیازمند نگاه سیستماتیک بر فرآیند تأمین تا توزیع دارو است، بنابراین شرکت‌های بخش خصوصی باید به مقررات مربوطه پایبند باشند.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود به خلأهای موجود در حوزه دارو پرداخت و گفت: تقاضامندم مسؤولان بهداشتی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند همچنین جهت شناسایی و برخورد با عواملی که مخل امنیت سلامت جامعه هستند، برخورد جدی‌تر صورت گیرد.

* آیا با وجود تیتک قاچاق دارو به خارج از کشور وجود دارد؟

مؤیدی اظهار داشت: در بحث تیتک توفیقات خوبی حاصل شده، داروهای خارجی که وارد می‌شود در بخش تیتک تعریف شده و بخشی از داروهای داخلی هنوز وارد نشده است و باید زمان بیشتری به آن اختصاص داده شود ضمناٌ قاچاق داروی انسولین نداریم مگر به ندرت مورد خاصی اتفاق بیفتد.

 

* ضرورت امحای کالاهای قاچاق

وی درباره خودروهای خوابیده در گمرک گفت: خودروهایی که غیرقانونی و از نوع لوکس به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و به لحاظ اینکه اجازه فروش ندارند باید امحاء شوند و از قوه قضاییه ضمن تشکر از حضور در گمرک استان هرمزگان، خواستاریم تا نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌ها و سرمایه‌های مردم اقدامات عاجلی داشته باشند.

 

هادی سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی از دیگر میهمان برنامه پایش، مسائل مربوط به «کسری بودجه، سهم مالیات در بودجه و فرار مالیاتی» را بحث و بررسی کرد.

* کاهش سهم مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ 

سبحانیان با بیان اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۰ اصلاحات بودجه‌ای صورت گرفته است، گفت: مقایسه سهم درآمدهای مالیاتی به کل بودجه نشان می‌دهد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نه تنها اقدامی برای اصلاح ساختار بودجه و نظام مالیاتی صورت نگرفته است، بلکه وضعیت نسبت به سال‌های گذشته نیز بدتر شده است. 

وی افزود:  با توجه به اختصاص ۴۱ درصد بودجه به نفت، شاهد عارضه‌هایی در بودجه ۱۴۰۰ خواهیم بود ضمن اینکه در حوزه منابع مالیاتی هم ضعف و کاستی‌‌هایی داریم که منجر به فرار گسترده مالیات شده است لذا با رفع این کاستی‌ها می‌توانیم به سمت عدالت مالیاتی و افزایش سهم مالیاتی در کل منابع عمومی کشور حرکت کنیم.

 

* سایه سنگین فرار مالیاتی بر جهش اقتصادی 

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان داشت: با وجود ۸ میلیون پوز متعلق به ۶ میلیون شخص حقیقی و حقوقی، شاهدیم ۳.۸ میلیون نفر هیچ پرونده مالیاتی در کشور ندارند یعنی این تعداد افراد واردات اقتصادی انجام می‌دهند دریغ از یک ریال پرداخت مالیات و یا اینکه ۸۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور دارند یعنی برای هر نفر ۱۰ حساب بانکی وجود دارد.

سبحانیان افزود: عدم پرداخت مالیات باعث می‌شود در آینده ضربه‌های بزرگی به اقتصاد کشور وارد شود بنابراین نتیجه فرار مالیاتی این است منابعی که در بودجه در نظر گرفته می‌شود  به جای اینکه بر تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی سرشکن شود بر روی فعالین شناسنامه‌دار و حقیقی اقتصادی فشار وارد می‌آورد.

 

* ریشه آسیب‌های اقتصادی در بحث کسری بودجه است
وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از پیامدهای ناگوار اقتصاد در بحث کسری بودجه است، تصریح کرد: در سال ۹۹ حدود ۵۷۱ هزار میلیارد تومان مصارف بودجه کشور بوده در حالی که منابع‌مان ۳۰۴ هزار میلیارد تومان است. این منابع عمدتاً در حوزه‌های گمرکی، منابع مالیاتی و واگذاری شرکت‌های دولتی صرف شده و سایر منابع به فروش اوراق و منابع صندوق توسعه ملی مرتبط است.

 

این کارشناس اقتصادی گفت: موضوع کسری بودجه یکی از کلان پروژه‌های اصلی کشور است و نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. تا زمانی که این مسیر اصلاح نشود ما نمی توانیم امیدوار باشیم فشار سنگین اقتصادی روی دوش مردم، سبک شود. بنابراین اصلاحات اساسی در بودجه باید توسط دولت اجرا و بعد در مجلس تصویب گردد.

 

* بودجه نفتی بوی تورم و فشارهای معیشتی می‌دهد

وی اضافه کرد: فروش حاصل از نفت، منابع مناسبی برای پرداخت دستمزد کارکنان و کارگران نیست و نمی‌توان با آن خرج یومیه کشور را تأمین کرد یعنی اینکه نگاه بودجه ۱۴۰۰ به نفت مثل این است که انسان از پدرش استقراض کند و با آن به گردش برود. بنابراین نتیجه آن تورم و فشارهای معیشتی بیشتر خواهد بود.

سبحانیان تأکید کرد: در بودجه ۱۴۰۰ قدم‌هایی رو به عقب برداشته یعنی به جای اینکه کسری بودجه ساختاری را کم و هزینه‌ها را مدیریت و منابع پایدار را افزایش دهیم متأسفانه کسری بودجه ساختاری، افزایش و منابع از نفت و خالص صادرات گاز رشد ۲۵۰ درصدی را در اوج تحریم‌های نفتی تجربه می‌کند لذا این کاملاً خلاف منطق اقتصادی و سیاست‌های کلی نظام است.

 

* ساز ناکوک دولت به اصلاح ساختاری بودجه ۱۴۰۰

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه التهابات بازار ریشه در عدم مدیریت مالی کسری بودجه دارد، خاطرنشان کرد: از سال 97 همزمان با خروج از برجام و مشکل در فروش نفت، دولت به جای جهش در افزایش منابع پایدار به سمت استقراض از منابع صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی سوق پیدا کرد.

 

وی در ادامه بیان داشت: برداشت از صندوق توسعه ملی در کوتاه‌مدت با توجه به افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اسباب افزایش پایه پولی و تورم را فراهم کرد به گونه‌ای که التهابات موجود در بازار مسکن، خودرو، سکه، ارز و بورس  نتیجه عدم نحوه مدیریت مالی کسری بودجه است.

 

سبحانیان در پایان خاطرنشان کرد: دولت‌ها اصلاحات و تغییرات را برنمی‌تابند و اگر هم تصویب شود به سختی اجرا خواهند کرد. تجربه نشان داده اگر لوایح دولت در مجلس تغییرات اساسی کند چون مدنظرش نبوده آن را برنمی‌تابد و همراهی مثمرثمری را از خود نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول