اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

در بودجه ۱۴۰۰ نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌‌شود/ افزایش ۹ برابری مصارف دولت طی ۷ سال گذشته

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی مشاهده نمی‌‌شود، چراکه در بحث درآمدها ۴۱ درصد آن از محل فروش نفت پیش‌بینی شده است.

در بودجه ۱۴۰۰ نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌‌شود/ افزایش ۹ برابری مصارف دولت طی ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسین خسروی‌اسفزار عصر امروز در دیدار با سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در شرایط حساس کنونی اقتصاد مقاومتی تنها راه برون‌رفت از مشکلات  و تبعات کرونا است.

در بودجه ۱۴۰۰ نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌‌شود

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشانه‌ای از اقتصاد مقاومتی مشاهده نمی‌‌شود، چراکه در بحث درآمدها ۴۱ درصد آن از محل فروش نفت پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه توجهی به فرارهای بزرگ مالیاتی نشده است، اضافه کرد: همچنین مصارف دولت در لایحه بودجه با ۹ برابر افزایش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۸۳۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده، در حالی که یک بُعد اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی است. 

 بازارچه مرزی ماهیرود باید فرااستانی دیده شود

خسروی با تأکید بر اینکه بازارچه مرزی ماهیرود باید فرااستانی دیده شود، ادامه داد: در لایجه بودجه ۱۴۰۰ بر صادرات غیرنفتی تأکید شده، اما از حرف باید وارد میدان عمل شود.

وی عنوان داشت: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی از جمله کارخانه چدن خوسف حتماً باید نوع قراردادها به گونه‌ای منعقد شود که حق دوطرف محفوظ بوده و راه نفوذها بسته شود.

  مصارف دولت در لایحه بودجه با ۹ برابر افزایش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۸۳۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده، در حالی که یک بُعد اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی است. 

بازگشایی بازارچه یزدان برای تسهیل دسترسی به بازار «هرات»

سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌‌جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به پیگیری و رایزنی برای بازگشایی بازارچه یزدان برای تسهیل دسترسی به بازار هرات در کشور افغانستان، گفت: استان خراسان‌جنوبی در این شرایط سیاسی ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، در صادرات کالا به کشور افغانستان نقش بسزایی ایفا می‌کند.

علی حیدری‌فرد با اشاره به اهمیت بازارچه های مرزی خراسان‌جنوبی و صادرات به کشور افغانستان، ادامه داد: اولویت برنامه سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در استان افزایش مراودات تجاری به خصوص با افغانستان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. 

مشکلات زیرساخت‌های صادراتی در بازارچه مرزی ماهیرود

وی افزود: در بازارچه مرزی ماهیرود مشکلات زیرساخت‌های صادراتی وجود دارد که اگر رفع شود ترانشیپ سوخت افزایش می‌یابد که این مهم را افغانستان تقاضا دارد.

سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌‌جنوبی یکی از مشکلات بازارچه مرزی ماهیرود را عدم مدیریت واحد دانست و تصریح کرد: باید این بازارچه مرزی تحت مدیریت یک نهاد بالادستی قرار گیرد.

حیدری‌فرد یادآور شد: تجهیزات و امکاناتی شامل دستگاه ایکس‌ری، آزمایشگاه محصولات غذایی و سردخانه در بازارچه مرزی ماهیرود وجود ندارد که باید تأمین آن مورد توجه مسئولان باشد. 

وی با اشاره به اینکه ماهیت وزارت امور خارجه بحث روابط بین‌الملل است، گفت: در این سال‌ها با توجه به تقاضاهای استان‌های مرزی، دفتر نمایندگی امورخارجه در خراسان‌جنوبی نیز راه‌اندازی شده که تداوم فعالیت‌های آن، حمایت و هم‌افزایی استانداری را می‌طلبد.

انتهای پیام/3403/ج/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول