اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر ابوظبی در واشنگتن: مخالفت‌ها با فروش اف-۳۵ به امارات،‌ سیاسی است

سفیر امارات عربی متحده در واشنگتن با «سیاسی» دانستن مخالفت‌هایی که با فروش جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی به این کشور می‌شود، گفت ابوظبی با توافق سازش نشان داد که قصد تقویت روابط با ایالات متحده را دارد.

سفیر ابوظبی در واشنگتن: مخالفت‌ها با فروش اف-۳۵ به امارات،‌ سیاسی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوسف العتیبه» سفیر امارات عربی متحده در آمریکا، طی سخنرانی در اندیشکده «هادسون» برخی مخالفت‌ها با فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به این کشور را «سیاسی» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، العتیبه در این باره گفت: «جدای از توافق‌های ابراهیم (سازش با رژیم صهیونیستی)، بنظرم ما اثبات کرده‌ایم که در حال تقویت روابط خود با آمریکا هستیم. سوال اینجاست که دلیل اصلی مخالفت [با فروش اف-۳۵ به امارات] چیست».

وی سازش ابوظبی با تل‌آویو را جدیدترین نمونه از این تقویت روابط دانسته و توضیح داد: «ما تسلیحات [آمریکایی] را با پول خودمان خریداری می‌کنیم تا در برابر یک تهدید مشترک از خود دفاع کنیم. هر جایی که بروید، ما نیز همراه با آمریکا مستقر می‌شویم. ما به تازگی با اسرائیل صلح کردیم. از نظرهای سیاسی و بنیادین، واقعا دلایل بسیار کمی برای مخالفت وجود دارد».

این دیپلمات اماراتی ادامه داد: «قوی‌ترین مخالفت با آن و اینکه می‌گویند دونالد ترامپ در حال فروش آن به ماست، یک مخالفت سیاسی است».

به نوشته جروزالم‌پست، العتیبه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تمایل دولت احتمالی آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت به برجام و درخواست‌ها برای انجام توافق جدید با ایران پرداخته و گفت: «ما (امارات) اولین کسانی خواهیم بود که به توافق با ایران می‌پیوندیم، اما آن توافق چه شکلی باید باشد؟ برجام نقطه شروع خوبی بود ولی کارهای زیادی باید درخصوص بند غروب توافق، موشک‌های بالستیک و نواب ایران انجام داد».

وی سپس با تکرار ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها درباره ایران، افزود: «هنوز یک شخص هوشمند در آمریکا پیدا نکرده‌ام تا دلیل قانع کننده‌ای به من بدهد که چرا ایران باید چرخه غنی‌سازی یا چرخه بازفرآوری داشته باشد اما شرکای شما (آمریکا) و کشورهایی که برای شما سرمایه‌گذاری کرده و با شما به جنگ می‌آیند، از داشتن آنها ممنوع هستند. ما حتی برنامه هسته‌ای ایجاد کردیم و لی هیچ بازفرآوری نداریم!»

سفیر امارات در ادامه افزود: «ما علاقمندیم که شاهد برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز در ایران باشیم، مشابه چیزی که ما در امارات داریم».

العتیبه درباره مناقشات فلسطین-اسرائیل نیز گفت: «انتظارات چندان بالایی نداریم، فقط امیدواریم گفت‌وگوهایی انجام شود. امیدواریم تعامل وجود داشته باشد و گفت‌وگو انجام شود. دو طرف باید تصمیم بگیرند که این کار برای آنها اهمیت دارد».

وی پیشتر نیز با ادعای اینکه دولت احتمالی بایدن اهرم‌های فشار زیادی بر ایران دارد، گفته بود:‌««به نظرم آنها برای مذاکره، در موقعیت بهتری هستند. پس اکنون شما دولت جدیدی دارید، اما اهرم‌های فشار زیادی نیز بر ایران دارید، چه از طریق تحریم‌ها، چه کووید۱۹، چه قیمت نازل نفت... و کلا هر چیز دیگری. چرا ما از این اهرم‌ها برای کسب توافق بهتر استفاده نکنیم؟» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول