اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین| از یارانه تا شفافیت؛ مهم‌ترین مطالبات بودجه‌ای مردم در فارس من چیست؟

این گزارش بررسی مهم‌ترین مطالبات شما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همزمان با بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس شورای‌اسلامی است.

ذره‌بین|  از یارانه تا شفافیت؛ مهم‌ترین مطالبات بودجه‌ای مردم در فارس من چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بودجه ی کشور در سال ۱۴۰۰ چند روز قبل توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تحویل به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد. برنامه ریزی دولت روحانی برای دخل و خرج کشور در سال آینده با نقدهای زیادی توسط کارشناسان روبه رو شده است در فارس‌من نیز مردم مطالبات زیادی از جنس برنامه و بودجه دارند که در ذره‌بین این هفته به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم: 



نخست|بودجه‌ی آب و فاضلاب خوزستان کجا رفت؟
مردم خوزستان دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده‌اند این مردم رنج دیده اما هنوز از خرابی های باقی‌‍ مانده از زمان جنگ تحمیلی و محرومیت‌های باقی‌مانده رنج می‌برند. در این دو سال گذشته نیز سیل‌ در خوزستانمشکلات زیادی را ناشی از آبگرفتگی برای مردم ایجاد کرده است. یکی از عوامل اصلی این آبگرفتگی‌های پس از بارش باران سیستم معیوب فاضلاب در این استان به ویژه شهر اهواز است.

سال گذشته رهبر انقلاب پس از نامه‌ی وزیر کشور با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره‌ی ارزی برای حل مشکل فاضلاب اهواز موافقت کرد. اما پس از گذشت یکسال و آبگرفتگی مجدد در اهواز این سوال پیش می‌آید که بودجه برای آب و فاضلاب خوزستان کجا رفت؟ شما در فارس‌من با ایجاد کمپینی این سوال را از مسئولین دولتی پرسیده‌اید. سوالی که باید برای آن پاسخ شفافی از سوی سازمان برنامه و بودجه داده شود.


دوم | افزایش وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۰
گرانی‌های سرسام آور و جهش کم سابقه‌ی قیمت مسکن در یکسال گذشته شرایط تشکیل خانواده را برای جوانان ایرانی دشوار کرده‌است. از طرفی برای خیلی از جوانان تنها کمک هزینه برای آغاز زندگی مشترکشان، وام ازدواج ۵۰ میلیونی است. این مبلغ اندک برای شروع یک زندگی حداقلی کافی نیست و باید متناسب با تورم روز افزایش پیدا کند.مخاطبین فارس‌من همزمان با بررسی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس با ثبت کمپینی درخواست افزایش وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۰ را از مسئولین دارند. 


سوم | دخل و خرج دولت باید شفاف باشد
اقتصاد کشور را برای این که در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی بهتر بتوانیم اداره کنیم باید دست به اصلاح ساختار بودجه بزنیم. اصلاح بوجه ریزی در کشور ما سالهاست که مطرح است, در آذر ۹۷ نیز رهبر انقلاب دستور اصلاح ساختار بودجه با هدف قطع وابستگی به نفت و متناسب با شرایط تحریم را دادند. شفافیت در هزینه‌کردها یکی از گام‌های اساسی دولت و مجلس برای رسیدن به این هدف اساسی  می‌تواند باشد. مردم در فارس‌من با ثبت کمپینی پیشنهاد دادند دخل و خرج بودجه آنلاین در معرض دید مردم قرار گیرد. از نظر مخاطبین ما شفافیت علاوه بر کمک به اقتصاد کشور می‌تواند سبب افزایش اعتماد مردم به دولت شود.


چهارم | کاهش بودجه شرکت‌های دولتی
۷۵ درصد از رقم بودجه صرف هزینه شرکت‌های دولتی می شود. رقمی که کم‌تر مورد بررسی مجلس  وسایر نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد و هزینه کرد آن غیر شفاف است. مخاطبین فارس‌من در کمپینی سوال دارند، چرا ۷۵ درصد بودجه کشور صرف شرکت‌های دولتی باید بشود؟  آن ها در این مطالبه‌ی خود معتقدند: «چرا باید ۷۵ درصد کل بودجه کشور صرف بودجه شرکت‌های دولتی بشود؟! شرکت‌هایی که از طرفی زیان‌ده هستند و از طرفی دیگر میزان مالیاتی که این شرکت‌ها پرداخت می‌کنند تنها فقط حدود ۳/۵ درصد کل درآمد مالیاتی است! مجلس در این خصوص تردید نکند.»


پنجم |افزایش بودجه دانشگاه‌ها
موتور پیشران کشور در دانش‌وفناوری و مبدا ایجاد تحول دانشگاه‌ها هستند. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای از سوی مسئولین به نهاد دانشگاه و نخبگان آن صورت گیرد تا بتوانیم با پیشرفت در دانش، ایران را سربلند و آباد کنیم. در همین راستا در فارس‌من کمپینی با عنوان «افزایش بودجه تحقیق و پژوهش دانشگاه ها در سال آینده» ثبت شده که در بخش هایی از آن آمده است:«افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش تورم باعث شده است که دانشگاه‌ها نتوانند امکانات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها تهیه نمایند و از طرفی نیز دانشجوها نتوانند متناسب با نیاز کشور کارهای پژوهشی مناسبی انجام دهند تا باعث ایجاد اشتغال در جامعه شود.»

 

ششم | تخصیص بودجه سلامت به اقشار کم‌درآمد
عدالت برای همه‌ی مردم در نظام سلامت  یکی از حقوق مسلم آن هاست. که به طور واضح در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز دولت مکلف به تحقق آن شده‌است. برای تحقق این عدالت کارهای زیادی صورت گرفته‌است اما تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله است و انتظاراتی از دولت هنوز باقی مانده است.در این رابطه در یکی از کمپین‌های فارس‌من با عنوان «تخصیص بودجه سلامت به اقشار کم‌درآمد تعلق گیرد» آمده‌است: «بخشی از بودجه برای کمک به بیماران خاص تعلق می‌گیرد اما در برخی موارد مشاهده می‌‌شود که دریافت‌کننده از اکثر مردم ثروتمندتر است. پس باید شرط شود که این بودجه به خانواده‌های با مجموع درآمد بالای ۶ میلیون تومان و دارایی‌های میلیاردی تعلق نگیرد یا اینکه مازاد بر این حد را به صندوق مستضعفین بدهند تا شامل دریافت کمک بشوند.»
 

نظام مسائل اقتصادی شما سهم ویژه‌ای در بین سوژه‌های «فارس‌من» دارد. امیدواریم در آینده مشکلات و درخواست‌های شما به حداقلی‌ترین میزان خود برسد.


گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول