اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پامپئو| توافق با ایران باشد یا نباشد را به دیگران واگذار می‌کنیم/ امیدواریم فشار ادامه یابد

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز امیدواری درخصوص ادامه یافتن فشار به ایران گفت، قویاً اعتقاد دارد سازش رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قابل حصول است.

پامپئو| توافق با ایران باشد یا نباشد را به دیگران واگذار می‌کنیم/ امیدواریم فشار ادامه یابد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، قویاً اعتقاد دارد عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قابل دستیابی است و امید دارد فشارها علیه ایران ادامه پیدا کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پامپئو در مصاحبه‌ای گفت: «چین امروز به خاطر تصمیمات حزب کمونیست این کشور، با چین پانزده یا بیست سال قبل بسیار متفاوت است و این امر ایالات متحده را وادار به اقدام جدی می‌کند، همان کاری که دولت [دونالد] ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] برای محافظت از مردم آمریکا و ایجاد اتحادی در جهان که در آن غرب همچنان بتواند پیروز باشد، انجام داده است».

وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص افزایش قدرت چین در عرصه جهانی گفت: «آن‌ها از قبل نیز این مسیر را در ذهن داشتند اما در نهایت به نقطه‌ای رسیدند که توانستند آن را اعلام کنند. اکنون آن‌ها به وضوع از طرح یک کمربند یک جاده صحبت می‌کنند و بر روی جزایر دریای جنوبی چین اسلحه می‌کشند. آن‌ها از مدت‌ها پیش این قصد را داشتند و ما ساده لوح بودیم».

او در ادامه گفت، سیاست آمریکا در قبال چین به مسئله‌ای فراجناحی تبدیل شده است و حتی «سی‌اِن‌اِن» و «نیویورک تایمز» نیز در نهایت به اقدامات حزب کمونیست چین اذعان کردند.

پامپئو به این سوال که چگونه چین درست پس از گذشت یک سال از آغاز شیوع جهانی ویروس کرونا به زندگی عادی برگشته و آمریکا همچنان بالاترین آمار مرگ‌ومیر و ابتلا را دارد، مدعی شد: «آن‌ها از مزیت اولین اقدام کننده استفاده کردند. شکی در آن نیست. آن‌ها به خاطر اینکه رژیم مستبدی دارند، می‌توانند هرکجا که آلودگی وجود داشته باشد قرنطینه کنند و در واقع از قرنطینه برای از بین بردن حقوق اولیه [شهروندان] استفاده می‌کنند و این کاری است که در غرب انجام نمی‌شود».

وی در ادامه مدعی شد، چین به تعهداتش در قبال هنگ‌کنگ و تایوان متعهد نبوده و امیدوار است پکن رویکرد متفاوتی در دریای جنوبی چین اتخاذ کند.

در ادامه از پامپئو پرسیده شد: «زمزمه‌هایی از بازگشت آمریکا بر سر میز مذاکره با ایران وجود دارد. البته شما با آن مخالفت خود با توافق با ایران را چند سال پیش اعلام کردید. این تحریم‌ها خسارات زیادی به ایران وارد کرده و آن‌ها اذعان کرده‌اند غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته‌‌‌‌‌اند. آیا اصلا بازگشت به میز مذاکره ممکن است؟ می‌دانیم که طرفین اروپایی به آن تمایل دارند. شرایط میدانی در این خصوص چگونه است و آیا شما با مذاکره موافقید؟»

پامپئو در پاسخ مدعی شد: «خاورمیانه ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ بسیار متفاوت است. کشورهای حاشیه خلیج [فارس] با یکدیگر همکاری دارند و ما "توافق ابراهیم" را داریم. ما رژیم جمهوری اسلامی ایران را بسیار ضعیف کرده‌ایم. مانع از دستیابی آن‌ها به میلیاردها دلار شده‌ایم که برای قرار بود برای ایجاد وحشت استفاده کنند. همه این‌ها فرصتی عظیم ایجاد می‌کند، فرصتی عظیم برای رهبران ایران تا کاری که لازم است انجام دهند».

او در ادامه ادعاهای تکراری خود گفت: «توافقی [با ایران] باشد یا نباشد به دیگران واگذار می‌کنیم. اما اوضاع میدانی در خاورمیانه بسیار متفاوت شده است.ما ائتلافی واقعی برای نابودی خلافت [داعش] ایجاد کردیم. ما کشورهای عرب را داریم که با اسرائیل همکاری می‌کنند. ما ائتلافی داریم که در تنگه هرمز تلاش می‌کنند آن را باز و امن نگه دارند تا جریان رساندن انرژی به جهان تداوم یابد. همه این کارها ظرف چند سال انجام شد و ایران هیچگاه در این حد منزوی نبوده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این ادعاهای ضد ایرانی گفت: «اینکه بگویم چه تصمیمی [ایران] چه تصمیمی می‌گیرد، انتخاب با خود آن‌ها است. اما تا آن زمان که تصمیم بگیرند مانند ملتی عادی رفتار کنند، تمام جهان، آمریکا و اروپا یا دیگران همه باید تعهد داشته باشیم وحشتی که آن‌ها در این سال‌ها به جهان منتقل کرده‌اند، دستکم از سال ۱۹۷۹، دیگر با میلیاردها دلار از سوی ایالات متحده و اروپایی‌ها پاداش داده نمی‌شود. اتخاذ چنین جهت‌گیری اشتباه خواهد بود. امیدوارم جهان فشار بر ایران را ادامه دهد تا مانند ملتی عادی رفتار کنند».

دولت ترامپ در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و علیرغم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از برجام خارج شد و از آن به بعد، تحریم‌های گسترده‌ای را به امید وادار کردن ایران به موافقت با مذاکره مجدد با آمریکا و همچنین یک توافق مورد پسند ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است اما این سیاست «فشار حداکثری» نه تنها نتیجه‌ای در برنداشته است بلکه تهران پس از بدعهدی طرفین اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای کرده است.

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا که طبق ارزیابی رسانه‌های این کشور، در آن پیروز شده است، می‌گوید هنوز هم بر سر موضع خود درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ایستاده است. او در مصاحبه‌ای درباره برنامه خود در قبال ایران گفته است: «ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم شد و همچنین به برنامه موشکی ایران نیز خواهیم پرداخت».

پامپئو در پاسخ به این سوالی درباره قابل دستیابی بودن عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت: «امیدوارم اینطور باشد، برای آن دعا می‌کنم و عمیقاً باور دارم که اینطور است. آن‌ها درباره آنچه موجب صلح و ثبات در خاورمیانه می‌شود، درک مشترکی دارند. این چیزی است که به اماراتی‌ها و بحرینی‌ها و سودانی‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل انگیزه داد. همان کاری که اردنی‌ها و مصری‌ها قبلاً انجام داده بودند».

سوم آذر ماه امسال، شبکه رادیویی کان و شبکه رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند. بر این اساس پامپئو و «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز در این دیدار حضور داشته‌اند.

وبسایت عبری‌زبان «واللا» نیز نوشت که دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان در شهر تازه تأسیس «نئوم» و در حاشیه حضور ویدئو کنفرانسی عربستان سعودی در نشست «گروه ۲۰» انجام شده است.

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی، شامگاه روز جمعه این هفته، در نشست گفت‌و‌گوهای مدیترانه، صلح با رژیم صهیونیستی را «گامی مهم» دانست. وی همچنین مدعی شد که حمایت ریاض از امضای یک توافق صلح عادلانه امکان برپایی کشور مستقل را به فلسطینیان می‌دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول