اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لایحه تحریم ترکیه به دلیل خرید «اس-400» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

لایحه 740 میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا که مسیر را برای تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه روسی «اس-400» هموار می‌کند، در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد.

لایحه تحریم ترکیه به دلیل خرید «اس-400» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) لایحه‌ بودجه دفاعی آمریکا که مسیر را برای تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400» روسیه هموار می‌کند، به تصویب درآورد.

روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه گزارش کرد، لایحه ۷۴۰ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا با ۳۳۵ رأی موافق در مقابل ۷۸ رأی مخالف و در حقیقت با دو سوم اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد و حق وتوی ترامپ را پشت سرگذاشت.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته است در صورتیکه سنا نیز این لایحه بودجه نظامی را به تصویب درآورد، آن را وتو خواهد کرد، سنا نیز در صورتیکه قصد مسدود کردن حق وتوی ترامپ را داشته باشد، باید با دو سوم اکثریت آراء، این لایحه را به تصویب درآورد.

طبق این گزارش، سنا قصد دارد تا پایان هفته، لایحه بودجه نظامی آمریکا را به رأی بگذارد.

در بخش‌هایی از این لایحه، کنگره موظف است ظرف ۳۰ روز از زمان تصویب نهایی، تحریم‌هایی را علیه ترکیه به تصویب درآورد.

این لایحه خواستار تحریم «تمامی افرادی است که از روی آگاهی در در دستیابی ترکیه به سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ نقش داشته باشند».

لایحه فوق همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که بعد از یکسال تحریم‌ها علیه ترکیه را لغو کند.

طبق این گزارش، مخالفت ترامپ با لایحه بودجه نظامی آمریکا به بند تحریم‌های ترکیه مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به بخش ارائه بیمه حقوقی به شرکت‌ شبکه‌های اجتماعی و همچنین بندی می‌شود که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان و افغانستان را محدود می‌کند.

روابط میان ترکیه و ایالات متحده سال گذشته بعد از دستیابی آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه دچار تنش‌هایی شد و واشنگتن در اقدامی، ترکیه را از پروژه جنگنده‌های «اف ۳۵» حذف کرد.

آمریکا مدعی است که روسیه احتمالاً از سامانه‌های اس-۴۰۰ برای دستیابی به جزئیات محرمانه از جنگنده‌های اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین بهره خواهد گرفت و با سامانه‌های ناتو ناسازگاری دارد اما ترکیه تأکید کرده است که این سامانه‌ها هیچ‌گونه ناسازگاری با سامانه‌های ناتو ندارد و تهدیدی برای همپیمانان ناتو این کشور محسوب نمی‌شود.

لایحه بودجه دفاعی آمریکا از ترامپ می‌خواهد در چارچوب قانون «مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم‌ها» (CAATSA) تحریم‌هایی را علیه ترکیه در رابطه با خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ تحمیل کند.

قانون کاتسا که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به امضا درآورد، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند از بین ۱۲ اقدام تحریمی، پنج مورد تحریم را برگزیند که شامل گزینه‌هایی همچون ممنوعیت صدور روادید، ممنوعیت دسترسی به بانک صادرات واردات آمریکا، اتخاذ گزینه‌های سخت همچون ممنوعیت معامله با سامانه مالی آمریکا و ممنوعیت صدور مجوز صادرات می‌شود.

در ماه اکتبر سال جاری میلادی، «کلارک کوپر» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور فروش تسلیحات هشدار داد که ترکیه بعد از آزمایش سامانه اس-۴۰۰، خود را در معرض تحریم‌ قرار داده است.

مذاکرات پیشین میان آنکارا و واشنگتن در زمینه خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا به دلایل مختلفی از جمله قرارداد اس-۴۰۰ روسیه و ترکیه و همچنین نارضایتی آنکارا از شروط واشنگتن، بدون نتیجه به پایان رسید و ترکیه تأکید کرده است، تنها در صورتی با پیشنهاد آمریکا برای خرید پاتریوت موافقت می‌کند که این قرارداد شامل انتقال فناوری و تولید مشترک این موشک آمریکایی باشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول