اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

۴۱ درصد منابع بودجه ۱۴۰۰ نفتی است/ ۶۳ درصد دارندگان پوز پرونده مالیاتی ندارند

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه کسری بودجه ساختاری بودجه سال آینده به 425 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تقریبا 41 درصد از منابع بودجه 1400 از منابع نفتی فراهم خواهد شد.

۴۱ درصد منابع بودجه ۱۴۰۰ نفتی است/ ۶۳ درصد دارندگان پوز پرونده مالیاتی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد هادی سبحانیان، استاد دانشگاه و اقتصاددان درباره لایحه بودجه 1400 در برنامه «پایش» گفت: «مهم ترین مسئله ای که همه کارشناسان پیگیر آن بودند این بود که آیا در بودجه 1400 آن وعده هایی که درباره تقدیم بودجه با اصلاحات ساختاری داده شده بود، محقق خواهد شد یا نه؟».

سبحانیان با اشاره به کاهش سهم مالیات در بودجه نسبت به سال گذشته اظهار داشت: «سهم منابع نفت و گاز از بودجه در محل فروش نفت 24 درصد و از محل صندق توسعه ملی 9 درصد است. سهم اوراق نیز از منابع بودجه 15 درصد است که 8 درصد آن اوراق سلف نفتی است. با این محاسبات تقریبا 41 درصد از منابع بودجه 1400 از منابع نفتی فراهم خواهد شد.»

این اقتصاددان در رابطه با معایب سیستم مالیاتی اظهار داشت: «ما از نظر منابع مالیاتی خیلی ضعف و کاستی داریم که با بر طرف کردن آن به سمت عدالت مالیاتی می‌رویم و هم به سمت افزایش سهم منابع مالیاتی در کل منابع عمومی کشور حرکت خواهیم کرد و به عموم مردم نیز فشاری وارد نمی‌شود.»

این استاد دانشگاه با اشاره به منابع جدید مالیاتی با جلوگیری از فراریان مالیاتی گفت: «ما تقریبا 8 میلیون دستگاه پوز فعال در کشور داریم که متعلق به 6 میلیون شخص حقیقی و حقوقی است که از این میزان 3.8 میلیون نفر هیچ پرونده مالیاتی ندارند، این تعداد بالا فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند ولی مالیات نمی‌دهند».

سبحانیان با اشاره به کسری بودجه 1399 افزود: «موضوع مهم دیگر که ریشه بسیاری از آسیب های اقتصادی است ، کسری بودجه است؛ در بودجه سال 99 حدود 571 میلیار تومان مصارف بودجه کشور بوده در صورتی که منابع پایدار آن حدود 304 هزار میلیار تومان بوده که عمدتا در حوزه منابع مالیاتی، گمرکی و واگذاری شرکت های دولتی بوده است و مابقی بودجه به صورت منابع حاصل از فروش نفت، فروش اوراق، دارایی ها و منابعی که از صندق توسعه ملی به دست می آید، بوده که در تسهیل این منابع نااطمینانی بسیاری وجود دارد و حتی این منابع آثار و پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور دارد».

این اقتصاددان به بررسی کسری لایحه بودجه 1400 پرداخت و اظهار داشت: «در بررسی بودجه 1400 می‌بینیم که کسری بودجه ساختاری یا بدون نفت به 425 هزار میلیارد تومان رسیده است. ما در بودجه حتی قدم‌هایی به سمت عقب برداشتیم در واقع به جای مدیریت هزینه‌ها و افزایش منابع پایدار کشور متاسفانه شاهد این هستیم که این کسری بودجه ساختاری افزایش پیدا میکند و در اوج تحریم های نفتی، منابع نفت در بودجه افزایش شدیدی یافته است».

سبحانیان درباره پیامدهای کسری بودجه در اقتصاد ایران گفت: «در سال 97 که امریکا از برجام خارج شد و فروش نفت ما به مشکل خورد، دولت به جای رفتن به سمت افزایش منابع پایدار، به سمت استقراض از منابع صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی رفت که نتیجه آن رشد پایه پولی بود. این افزایش پایه پولی سبب التهاباتی در بازار بورس، سکه، خودرو و مسکن شد که ریشه در تامین مدیریت مالی کسری بودجه دارد».

وی اضافه کرد: «اگر دنبال اصلاح ساختاری در بودجه هستیم فقط نباید در حرفهایمان باشد، اگر مردم امروز فشار تورم را در زندگی احساس می‌کنند به دلیل همین کسری بودجه‌ای است که دولت با آن مواجه است و اقدام جدی در راستای اصلاح آن انجام نداده و لذا مطالبه جدی مردم، نخبگان و رسانه‌ها برای انجام اصلاحات ساختاری باشد».

در بخش دوم برنامه پایش، علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهمان برنامه بود و درباره اقدامات پیش‌گیرانه این ستاد اظهار داشت: «با نگاه هوشمندسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری است؛ این ستاد در سال 81 تاسیس شد. طبیعی است اقداماتی که در حوزه پیش گیری اتفاق می افتد مستلزم زمان طولانی است»

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  با اشاره به مافیای دارو و قاچاق دارو افزود: «خوشبختانه در سامانه تیتک توفیقات خوبی حاصل شده است، داروهای خارجی که وارد می‌شوند همه در سامانه تیتک تعریف شده‌اند بخشی از داروهای خارجی هنوز در سامانه وارد نشده اند که مستلزم اختصاص زمان بیشتری است. قاچاق داروی انسولین به ندرت و در موارد خاصی اتفاق می‌افتد. ما در بحث دارو مشکل داریم مافیا دارو وجود دارند و واقعا لازم است یک نگاه سیستماتیک بر فرایند تامین و توزیع داروها ایجاد شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول