اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

از مطالبات ایثارگران تا شکواییه دانشجویان؛ مرور داغ‌ترین مطالبات مردم در«فارس من»

با مروری بر پرامضاترین سوژه‌های هفته جاری «فارس من»، بیشترین مطالبات به مشکلات و دغدغه‌های ایثارگران، دانشجویان و واردکنندگان خودرو و پارچه‌های رومبلی اشاره دارد.

از مطالبات ایثارگران تا شکواییه دانشجویان؛ مرور داغ‌ترین مطالبات مردم در«فارس من»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین زیارتی: طبق روال هفتگی با گریزی بر آمار و ارقام مطالبات مردمی ثبت شده در سامانه «فارس من»، ۳۱ هزار مخاطب، سوژه‌ها را ۶۶ هزار مرتبه امضاء کرده‌اند. بنابراین مطالبات «تسریع در اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، مشکلات دانشجویان دانشگاه پیام‌نور، رفع انحصار برای حمایت از تولید داخل و تعیین تکلیف خودروهای خارجی در گمرکات از پرامضاءترین‌های «فارس من» بوده‌اند.

 

 این گزارش مروری بر داغ‌ترین سوژه‌های ثبت شده هفته اخیر است. 

 

۱|داغ‌ترین مطالبه؛ انتظار هزاران ایثارگر بر اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی

رشد و تعالی انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌ها مدیون مجاهدت‌ خانواده‌های شهدا و ایثارگران است. امروزه به برکت خون شهدا و رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس، دشمنان حتی فکر تجاوز و دست‌درازی به نظام اسلامی را در ذهن خود نمی‌پرورانند. لذا مسؤولان به پاس قدردانی از زحمات این عزیزان در جهت رفع مهمترین دغدغه‌ ایثارگران که درمان و اشتغال است، پاسخ درخور شأن و منزلت‌شان دهند.

در ماه‌های اخیر کمپین‌‌های متعددی در مباحث خدمات درمانی و بیمه‌ای، سهمیه‌های کنکور، سهام و در نهایت وضعیت شغلی‌ ایثارگران در «فارس من» به ثبت رسید؛ اما در هفته اخیر سوژه‌ای با ۴ هزار حامی در خصوص «تسریع در قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران» نظر خبرنگاران را به خود جلب کرد.

 

در این کمپین آمده است:  با وجود گذشت مدت زمان اندک از آخرین ابلاغ قانون تبدیل وضعیت ایثارگران از سوی دولت به دستگاه‌ها، هنوز بسیاری از نهادها با سنگ‌اندازی و تفسیر به رأی از قانون استفساریه نسبت به اجرای این قانون اقدام نکرده‌اند. ایثارگران چشم و امیدشان به اجرایی شدن قانون مصوب مجلس است.

 

۲|مطالبه‌ای از جنس آموزش؛ پرداخت پول شهریه با کمترین امکانات دانشگاهی

با شیوع ویروس کرونا و رقم خوردن اتفاقات تلخ در کشورمان، علاوه بر تعطیلی بسیاری از مشاغل و رکود اقتصادی، سیستم آموزشی نیز دچار چالش شد. دانشگاه‌ها برای رفع این مشکل و به دلیل اهمیت تداوم فعالیت‌های آموزشی، کلاس‌های مجازی را به راه انداختند. اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها و سردرگمی دانشجویان، باعث شد تا اعتراضاتی به این سیستم تدریس شکل گیرد.

 

در این بین جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور در اعتراض به تصمیمات و ناکارآمدی آموزش مجازی آن هم در آستانه امتحانات همچنین برابری شهریه در کلاس‌های مجازی و حضوری، با اقدام به ثبت سوژه‌ای درباره «دانشجویان پیام‌نور استان‌ها را دریابید» خواستار رسیدگی به مشکلات و اصلاح امور آموزشی شده‌اند. 

آنها در این کمپین نوشته‌اند: بعد از گذشت یک سال از راه‌اندازی آموزش مجازی، تأسف‌بار است دانشگاهی نتواند سیستم یکپارچه و منظمی با سازوکار دقیق برای دانشجویان تعریف کند. در مواردی شاهد ضعف سامانه امتحانات و بیرون انداختن کاربر از سامانه آن هم در تایم آزمون هستیم که در نهایت منجر به محاسبه اشتباه نمرات از طرف سامانه می‌شود.

 

در کمپین این دانشجویان آمده است: چرا در زمانی که دانشگاه نه پول آب، برق و گاز می‌دهد و نه دغدغه کاغذ امتحانات و مراقبین دارد، افزایش شهریه را شاهد هستیم؟! مگر نه این است که هر افزایش شهریه‌ای باید در پی افزایش سطح رفاه دانشجویان باشد؟! حال که ما هر روز شاهد بدتر شدن وضعیت هستیم و این موضوع با فرارسیدن امتحانات پایان ترم حادتر می‌شود.

 

آنها در بخش دیگری از کم بودن زمان آزمون، سرعت پایین اینترنت و مفهومی بودن سؤالات در دروس اختصاصی گلایه‌مندند. همچنین دانشجویان از پیگیر نبودن برخی اساتید در گروه‌های پیام‌رسان انتقاد کرده و می‌گویند: اساتید باید خود ادمین گروه‌ها باشند و اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دهند اما متأسفانه برخی از استادان حاضر به تشکیل گروه‌ها در فضای مجازی نیستند. 

 

۳|پرامضاءترین سوژه؛ ضرورت جلوگیری از انحصار در بازار به منظور حمایت از تولید داخل

و اما دیگر سوژه‌ پرامضاء به کمپین واردکنندگان پارچه رومبلی اختصاص دارد. با توجه به این موضوع که یکی از راه‌های بالا بردن کیفیت تولیدات داخل و نجات اقتصاد از رانت، ایجاد فضای رقابتی و خروج از انحصار است لذا با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه، بهبود قوانین و مقررات، صدور مجوز و پرداخت تسهیلات بانکی می‌توان انحصار در بازار را از بین برد. 

در این خصوص، تعدادی از واردکنندگان پارچه رومبلی در کمپینی درباره «جلوگیری از نابودی صنعت مبلمان در سراسر کشور» خواستار جلوگیری از اجازه و فرصت ایجاد هر گونه کمبود و تهدید پارچه در کشور و حمایت از این صنعت شدند. واردکنندگان معتقدند از اینکه جلوگیری از واردات پارچه‌های مخمل رومبلی از مبادی رسمی، این صنعت را با کمبود پارچه و گرانی بیش از حد مواجه می‌کند.

 

بنابراین آنها اعلام کرده‌اند: نبود رقابت سالم در سایه انحصار منجر به عدم تحویل مبلمان به مشتریان داخلی و صادرات مبل به کشورهای دیگر شده است پس جا دارد که مسؤولان راهکارهایی برای جلوگیری از انحصار در حوزه تولید و تحقق تعادل در فضای رقابتی بازار بیندیشندگفتنی است مشابه این سوژه در اختیار خبرنگاران قرار گرفته و همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

 

۴|پیگیری ده‌ها هزار امضاء برای تعیین تکلیف خودروهای خاک خورده گمرک

هزاران خودروی میلیاردی در گمرکات استان بوشهر در مکانی غیرمسقف، در معرض باد و باران دپو شده‌اند و رنگی به رخ ندارند. ماجرا از این قرار است که دولت در سال ۹۵ تاریخی را مشخص کرد و گفت واردات خودرو از این تاریخ به بعد ممنوع است و سامانه ثبت سفارش بسته می‌شود.

 

اما بعد از این ممنوعیت، سازمان صمت به یکباره سایت را باز می‌کند و خیلی از افراد دوباره اقدام به سفارش خودرو می‌کنند که بلافاصله بعد از این اقدام قوه قضاییه به موضوع ورود کرده و تعدادی از متخلفین را در سازمان صمت دستگیر و خودروهایی که در سال ۹۵ ثبت سفارش شده بود را قاچاقی عنوان می‌کند.

بنابراین از آن سال به بعد یعنی سه سال پیش تاکنون این خودروها از گمرک ترخیص نشده و بلاتکلیف هستند. بر همین اساس تعدادی از واردکنندگان خودرو با ثبت سوژه‌ای خواستار تعیین تکلیف خودروهای دپو شده گمرکات استان بوشهر شدند.

 

آنها در این سوژه ضمن انتقاد از فرسوده شدن هزاران خودرو در جنوب کشور نوشته‌اند: با گذشت ۳ سال از دپوی صدها خودرو در گمرکات بوشهر و دستور صریح رئیس قوه قضائیه برای تحویل خودروها اما هنوز مسئولان برای ترخیص خودروها بهانه می‌آورند.

 

به گزارش فارس، امیدواریم سامانه مردمی «فارس من»  با واسطه‌گری میان مردم و مسؤولان بتواند مطالبات عموم شهروندان را مطرح کند و مسؤولان هم وقعی بگذارند و مطالبات را بشنوند و به خواسته‌های مردم پاسخ دهند.

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول