اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شناسایی 45 منطقه کاشت گُل در زنجان/ چرا جمع‌آوری معتادان متجاهر با شیوع کرونا متوقف شد؟

طی اقدامات صورت گرفته در استان یک روستا که اقدام به کاشت شاهدانه و گل می‌کرده و 45 منطقه دیگر کاشت گل شناسایی شد و در همین راستا 252 کیلوگرم از همین ماده مخدر کشف شده است.

شناسایی 45 منطقه کاشت گُل در زنجان/ چرا جمع‌آوری معتادان متجاهر با شیوع کرونا متوقف شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از شیوع مصرف این مواد همواره یکی از موضوعات مورد توجه توسط دولت‌ها بوده و در همین راستا هریک از ارگان‌های مسؤول اقدامات متعددی انجام می‌دهد.

در واقع پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر  در بخش‌های تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها و تمرکز همه عملیات اجرایی، قضایی و برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر به همراه فعالیت‌های تعیین و تصویب خط مشی‌های اجرایی، قضایی، فرهنگی، تبلیغاتی، آموزشی، پیشگیری، مطالعاتی و پژوهشی از فعالیت‌هایی است که به صورت مستمر انجام می‌شود.

در بحث بازتوانی نیز ایجاد مراکز حرفه‌آموزی، اشتغال، انجام خدمات مشاوره‌ای و حمایتی و آموزش عمومی، تاسیس انجمن‌ها‌ی خیریه مردمی، کلینیک‌های درمان و ترک اعتیاد و مراکز بازپروری و توانبخشی به منظور عزم ملی برای پیشگیری از اعتیاد مورد توجه است.

اما با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز هم معتادان متجاهر در برخی از محلات زنجان پراکنده هستند و حتی مرتکب سرقت‌های خرد نیز می‌شوند که همین امر مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گفته مسؤولان به علت شیوع ویروس کرونا و با توجه به توصیه علوم پزشکی جمع‌آوری معتادان متجاهر تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

موازی‌کاری در حوزه مواد مخدر ممنوع

استاندار زنجان در همین باره گفت: باید اقدامات در مقابله با مواد مخدر به جدیت انجام شود و دستگاه‌ها از موازی‌کاری بپرهیزند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در بحث پیشگیری باید به صورت یکسان و از طریق یک دستگاه انجام شود، افزود: راجع به پیشگیری از مواد مخدر این طرح ضرورت دارد و شهرداری مجری و بقیه یاور باشند و کمک کنیم که منابع مالی در یک جا متمرکز باشد.

وی تصریح کرد: ما در بحث مواد مخدر و دبیرخانه آن نیروهای کارشناسی بسیاری داریم و باید اینها به صورت جدی و جهادی و با تعریف پروژه کارهای یکسانی انجام شود و اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم باید یک کار انجام شود و مجری یک نفر باشد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه افزایش سطح کشت و کشت در مناطق صعب‌العبور پیام خوبی نیست، گفت: حتی اگر کشفیات هم زیاد شده باشد، پیام خوبی برای استان ندارد.

وی با اشاره به اینکه نباید این موضوع ساده نگریسته شود و باید سطح کشتی که امسال و سال‎های گذشته بود مقایسه شود، تصریح کرد: باید به صورت تحلیلی در مبارزه با کشت این مواد فعالیت کنیم.

حقیقی با بیان اینکه باید از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستاها در این طرح استفاده شود، گفت: دهیاران یاوران خوبی برای نیروی انتظامی درباره اطلاع‌رسانی هستند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه از زمینه متنوع شاد در بحث‌های دیگر نیز می‌توان استفاده کرد، گفت: می‌توان با ارائه موضوعات جذاب دانش‌آموزان را وادار کرد که موضوع را دریافت و رویت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای بهتر امور باید از موازی‌کاری دست برداریم، تصریح کرد: همه ارگان‌هایی که برای مواد مخدر بودجه می‌گیرند، باید همه آن را در اختیار مواد مخدر قرار دهند.

حقیقی با اشاره به اینکه مبلغ اختصاص یافته برای بودجه فرهنگی شهرداری بسیار کم است، افزود: این مبلغ باید اصلاح شود، چون بسیار کم است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز با اشاره به دستگیری 2 هزار و 588 نفر در ارتباط با مواد مخدر بیان کرد: میزان کشفیات مواد مخدر در استان طی سال جاری افزایش یافته است.

دستگیری 35 فروشنده ماده مخدر گُل

سعید بابایی همچنین از افزایش مصرف ماده مخدر«گُل» خبر داد و گفت: مصرف گل، به ویژه در مناطق مرفه نشین افزایش یافته است و طبق اقدامات میدانی صورت گرفته این موضوع در بین نوجوانان و جوانان مشهود بوده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا امسال 35 نفر از افرادی که سابقه فروش مواد مخدر گل را داشتند شاسایی و بازجویی شدند و در این راستا توجیه منابع مختلف را داشتیم که درباره مکان‌های زیرکشت گل شناسایی و نتایج خوبی نیز حاصل شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تصریح کرد: در این رابطه تعامل با دهیاران نیز در ارتباط با گزارش گل نیز خوب بوده است که در این راستا یک روستایی که اقدام به کشت شاهدانه و گل می‌کرده و 45 منطقه دیگر کاشت گل شناسایی شد.

وی از کشف 252 کیلوگرم ماده مخدر«گُل»  در استان طی سال جاری خبر داد و افزود: سال قبل میزان کشف این ماده مخدر 78 کیلوگرم بود که امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

بابایی از بازدید و سرکشی گلخانه‌های استان نیز خبر داد و بیان کرد: همه گلخانه‌های فعال و برخی از گلخانه‌های غیرفعال نیز در این رابطه بازرسی شدند و حتی در یکی از مزارع آفتابگردان هم 600 بوته گل کشف شد.

وی با بیان اینکه گرایش مصرف به سمت ماده گل بسیار زیاد است، اظهار کرد: از طرفی جوانان نمی‌دانند مصرف گل چه عوارضی مانند تغییر علایم بدنی و کندی حرکت و... را درپی دارد. عوارض بلند مدت مصرف گل نیز شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری است.

دستگیری معتادان متجاهر متوقف شد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در این جلسه گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر به علت وضعیت استان متوقف شد و مواردی است که در سطح شهر هستند اما فعلا متوقف است.

فاطمه رضایی گفت: البته درباره 300 نفری که جمع‌آوری شد مراحل قرنطیه آنها مشکلی نداشته است و 100 نفر نیز که خانواده‌ها از آن‌ها شاکی هستند، با دستور مقام قضایی مرحله به مرحله نگهداری می‌شوند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استان زنجان نیز با ابزار نگرانی از توزیع شبکه‎ای مواد مخدر در قالب جمع‌آوری ضایعات خبر داد و گفت: نگرانی بنده درباره گروه‌هایی است که در قالب شبکه‌ای به صورت جمع‌آوری ضایعات فعالیت دارند و شکل شبکه‌ای دارند و بحث خرید و فروش مواد مخدر را انجام می‌دهند.

ماهرخ بلوری گفت: این افراد در محلاتی که خلوت است حتی در بالای شهر امتیت را کمتر کرده و بچه‌های جوان و نوجوان نیز در بحث خرید و فروش با آنها کار می‌کنند.

شهردار زنجان نیز به بودجه 2 میلیارد و 900 میلیون تومانی شهرداری زنجان در بحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: از این مبلغ فقط 5 درصد برای مقابله با بحث مواد مخدر اختصاص یافته است.

حبیب یگانه تصریح کرد: البته این رقم زیاد نیست و شاید 100 میلیون تومان باشد که در همین راستا سالانه جمع‌آوری معتادان در چند نوبت برگزار شد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز از اجرای طرح « یاریگران زندگی» خبر داد و گفت: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل کلان برنامه « یاریگران زندگی» که در جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

استفاده از شاد برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان

عباس غیاثی گفت: در این برنامه تلاش می‌شود با تشکیل و شبکه سازی همیاری‌های دانش‌آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی افراد در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت‌جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: ما کارها را در برنامه کانون یاریگران زندگی در سه حوزه آموزش، ترویج و فرهنگ سازی و شناسایی و مددکاری دنبال می‌کنیم.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بحث پیشگیری محتوایی در قالب درسنامه تولید شده که برای معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم است از آموزش دانش‌آموزان و والدین که در دستور کار است خبر داد.

وی ادامه داد: در بخش دوم و ترویج و فرهنگ‌ سازی و پیشگیری در بحث اعتیاد اقدامات اساسی داریم و در بخش شناسایی، درمان و مددکاری طرح نماد را دنبال می‌کنیم که یکی از اقدامات مهم ما ارتقای برنامه آسیب‌های اجتماعی و مهارت دانش‌آموزان در قالب کانون یاریگران و طرح نماد است که جزو برنامه تحولی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

غیاثی همچنین تاکید کرد: با توجه به تعطیل بودن مدارس در زمان شیوع کرونا، هدایت برنامه یاریگران زندگی در فضای مجازی و شبکه شاد اولویت دارد تا بتوان بسته کانون یاریگران زندگی را تهیه و به مدارس بفرستیم، لذا ایجاد یک فضای ویژه به نام این برنامه در بستر شاد مهم است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هم‌اکنون این طرح در 527 مدرسه استان که شامل 30 درصد آموزش‌گاه‌هاست را شامل می‌شود، تصریح کرد: این برنامه شامل 32 هزار دانش‌آموز و 4 هزار و 260 نفر از اولیای مدارس است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول