اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دستی از غیب/ شهید محراب، الگوی بارز اخلاق عملی و ساده‌زیستی

۲۰ آذرماه هر سال، یادآور شهادت مردی زاهد و شهیدی مخلص و عارفی حقیقت‌طلب است که هم الگو و اسوه استکبارستیزی بود و هم پدر معنوی و نخ تسبیح و مایه اتحاد و انسجام روحانیت و مردم مومن شیراز و پشتیبان و رقم زننده تثبیت نظریه ولایت مطلقه فقیه و مدافع و عامل تعیٌن ولایت فقیه در مقابل نظریه ولایت شورایی بود.

دستی از غیب/ شهید محراب، الگوی بارز اخلاق عملی و ساده‌زیستی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پدری مهربان،که‌ نه تنها کودکان و نوجوانان بلکه پیر و جوان شیفته او بودند و راه و مسلکش، مریدان و رهروان فراوانی داشت، کسانی چون شهید سردار استوار محمودآبادی که به تازگی از میان ما پر کشیده و صدها انسان والا و آزاده دیگر که در مسیر اسلام و انقلاب و در مکتب اهل بیت(ع) و در محضر بزرگانی چون شهید آیت الله دستغیب پرورش یافتند در مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی از جان مایه گذاشتند.

شهید دستغیب، از جمله ذخایر تمام نشدنی خداوند برای مردم و جامعه اسلامی، رئیس حوزه علمیه استان فارس، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز  بودند.

این شهید محراب، از محضر اساتیدی همچون ملا احمد دارابی و ملا علی اکبر ارسنجانی بهره برد، از استادان اخلاق و عرفان این شهید فقید، می‌توان به مرحوم آیت الله محمد جواد انصاری همدانی و آیت الله سید علی قاضی طباطبایی اشاره کرد.

با فرمان کشف حجاب رضاخان مخالفت کرد و به مبارزه پرداخت و چندین بار ممنوع المنبر شده و از سوی ساواک تهدید شد.

سید محمدابراهیم دستغیب، نوه شهید آیت الله دستغیب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس به مناسبت سالگرد شهادت شهید مهراب اظهار داشت: این شهید بزرگوار هرگز از مبارزه با طاغوت دست برنداشت تا بالاخره در سال ۱۳۴۳ ماجرای حمله به منزل او اتفاق می‌افتد که منجر به تبعید و زندانی شدن او و فرزندش مرحوم آیت الله سید محمدهاشم دستغیب می‌شود.

وی به خاطره‌ای از پدر مرحومش سیدمحمدهاشم دستغیب اشاره کرد و گفت: شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب پس از ممنوع المنبر شدن، به مسجد جامع عتیق رفته و به جای اینکه به بالای منبر برود همان پایین منبر می‌نشست و با مردم صحبت می‌کرد و وقتی از سوی گارد شاه به او تذکر می‌دادند این شهید بزرگوار در جواب می‌گفت شما اعلام کرده اید که من منبر نروم نگفته اید که حرف نزنم.

نوه آیت‌الله دستغیب در ادامه این گفتگو و در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی شهید مهراب تصریح کرد: طبق فرموده ای از حضرت امیر(ع)، پرهیزکاران صاحبان فضیلتند در این جهان، آفریدگار در اندیشه آنان بزرگ است، پس هر چه جز اوست در دیده آنان خرد می‌نماید و شهید دستغیب مصداق واقعی این فرمایش حضرت می‌باشند.

سید محمدابراهیم دستغیب افزود: هر چیزی غیر از خداوند، برای شهید دستغیب حقیر بود و ایشان همه چیز را برای خدا می‌خواستند و حاضر بودند هر چیزی غیر از خدا را از دست بدهند.

وی اضافه کرد: شهید دستغیب در مکتب زاهدانه و عارفانه خود در اخلاق مرکبی داشتند، با توجه به بیان امام محمد غزالی در کیمیای سعادت که می‌گوید فرد سالک باید صفات بد را بشناسد و صفات خوب را تقویت کند، یعنی صفات بد را خارج و صفات خوب را بکارد و به گفته غزالی هرکس در این حالت بمیرد شهید است و شهید نیز مرکبی خاص به خاطر همنشینی با آیت الله قاضی داشت که به مرکز عشق وصل بود.

حجت الاسلام دستغیب در ادامه به زهد و سعی شهید دستغیب اشاره داشت و گفت: بسیاری از افراد پس از سال ها تحقیق و مطالعه به جایی نمی‌رسند، ولی شهید دستغیب در سن ۲۴ سالگی از هشت نفر از علمای نجف اجازه اجتهاد داشتند، آیت الله سیدمحمدکاظم شیرازی از مراجع عظام تقلید آن زمان، در حکم اجتهاد شهید دستغیب چنین ذکر کرده‌اند" ایشان از هر اخلاق ناشایست پاک و به هر اخلاق شایسته آراسته‌اند".

نوه شهید دستغیب در ادامه درباره اتصال شهید مهراب به عشق حقیقی افزود: اگر شما ظرفی را در نظر بگیرید که تکه‌های طلا و براده‌های آهن در آن ریخته باشند، سالک عاشق برای جدا کردن طلا، آهن‌ربایی برمی‌دارد و آهن‌ها را جدا می‌کند، شهید دستغیب خود را با عشق در مسیر سلوک پاک کرده بود و شاگردان او و همراهان ایشان و شهدای انقلاب نیز این نکات را ذکر کرده‌اند و خود نیز اینگونه بوده‌اند و تمام این حرف‌ها از انسان خالص برمی‌آید.

ارادت و تبعیت آیت‌الله دستغیب از ولایت فقیه در عمل قابل ملاحظه بود. وی همواره خود را سرباز ولایت می‌دانست و درباره ولی فقیه زمان خود یعنی امام خمینی می‌گفت: «آقای خمینی مراحل عرفانی‌اش را تمام کرده و فعلا از طرف حضرت احدیت و حضرت ولیعصر(عج) مأمور است به اصلاح جامعه و اصلاح مسلمین و بالاخص اصلاح ایرانیان.»

شهید دستغیب امام خمینی را یک رهبر جامع الشرایط دانسته و تبعیت از ایشان را بر همه علما و مردم لازم می‌دانست و معتقد بود عزت پیدا کردن در گرو تبعیت از ولایت فقیه است.

وی به یکی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود: «باید باورت بیاید که حضرت امام نائب امام زمان(عج) است؛ تصور کن که با امام زمان چگونه باید رفتار کرد. احترام به امام، احترام به امام زمان سلام الله علیه است؛ احترام به امام زمان، احترام به خداوند متعال است. می‌خواهی عزت پیدا کنی، عزت در تبعیت از امام است.»

با توجه به نکاتی که ذکر شد، سید محمد ابراهیم دستغیب، با اشاره به الگوی عملی بودن شهید دستغیب در مباحث اخلاقی اظهار داشت: بهترین جمله درباره شهید دستغیب را امام رحمة الله علیه فرمودند که شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذٌب نفوس بود، اخلاق عملی ایشان در ارتباط با افراد، مسجدی ها بازاریان و کسبه ثابت می‌کند که تعبیر امام تعبیر دقیقی است و کسی می‌تواند مهذٌِب باشد که قبلاً مهذٌَب شده باشد.

وی افزود: شهید دستغیب مانند نی است که وجودش به نوازنده اصلی متصل است و حرف و نقشش خدایی است و همین نکته راز نفوذ کلام شهید دستغیب است که به تعبیر مولانا، با لب دمساز خود گر جفتمی. همچو نی من گفتنی‌ها گفتمی، به بیان دیگر ایشان هنر یافتن زر از خاک را داشتند چراکه، کاملی گر خاک گیرد زر شود، ناقص ار زر برد خاکستر شود.

محبوبه دستغیب دختر شهید آیت‌الله دستغیب در خاطراتش می‌نویسد: پدرم هیچ گاه ما را نصیحت نمی‌کرد بلکه در عمل به ما می‌آموخت، اظهار کرد: متانت در رفتار او عملی بود و عالمی با تمام معنا عامل بود، و ما همه چیز را در او به عمل می‌دیدیم.

آزاده دستغیب عروس شهید محراب نیز از خاطراتش می‌گوید: همزمان با دستگیری شهید آیت الله دستغیب، همسرم سید محمد هاشم نیز دستگیر می‌شود و به زندانی در تهران منتقل می‌شوند.

همسرم تعریف می‌کرد که ما هر دو در سلول انفرادی جداگانه‌ای بودیم و هر وقت پدرم شکنجه و اذیت می‌شد او صدا و فریادی از درد نمی‌زد، مبادا که من در سلول دیگر، صدای او را شنیده و ناراحت بشوم و این را از دیگر زندانیان شنیده بود که چقدر این شهید را شکنجه کرده اند.

عروس شهید آیت الله دستغیب افزود: یکی از نکات جالب برای من، نحوه زندگی او بود که امکان نداشت اجازه دهد تجملاتی وارد زندگیشان شود و اگر مشاهده می‌کرد که هر کدام از فرزندانش به سمت تجملات پیش می‌روند محال بود که جلوگیری نکند و این اقدام را نه با سختگیری، پرخاش یا خشونت، بلکه ساده زیستی پاسخ می داد.

شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی، متولد ۱۲۹۲ برابر با ۱۰ محرم ۱۳۳۲ است که در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ یعنی ۱۴ صفر ۱۴۰۲ در روز جمعه و در مسیر محل برگزاری نمازجمعه شیراز ترور و به شهادت رسیدند و در بقعه سید میرمحمد(ع) مدفون می‌باشند.

انتهای پیام/ ن/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول