اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کابل خواهان رسیدگی به جنایات نظامیان استرالیا در افغانستان شد

وزیر خارجه افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای استرالیایی خود بر ایجاد کمیته کاری مشترک برای رسیدگی به موضوع بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان افغان تاکید کرد.

کابل خواهان رسیدگی به جنایات نظامیان استرالیا در افغانستان شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمدحنیف اتمر»، وزیر امور خارجه افغانستان با «ماریس پین»، وزیر خارجه استرالیا در مورد پیگیری تحقیقات مبنی بر بدرفتاری سربازان آن کشور با غیرنظامیان و زندانیان افغان گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه‌ افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ آذر) اعلام کرد در این گفت‌وگو که به‌صورت تلفنی صورت گرفته، دو طرف روی ایجاد یک گروه کاری مشترک برای بررسی ادعای بدرفتاری نظامیان استرالیا با غیرنظامیان افغان بحث کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه استرالیا در این تماس تلفنی گفت که کشورش ادعای بدرفتاری با غیرنظامیان و زندانیان افغان را جدی گرفته و آن را به‌صورت همه‌جانبه و مستقلانه در مطابقت با قوانین دنبال می‌کند.

وی افزود که استرالیا از جریان تحقیقات و عملی‌شدن سفارشات بازرس ویژه‌ این کشور به افغانستان گزارش می‌دهد.

اتمر در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد که افغانستان از نحوه‌ رسیدگی مقامات استرالیایی به موضوع بدرفتاری‌ها با غیرنظامیان و زندانیان افغان خشنود است.

وی همچنین افزود که تعدادی از خانواده‌های متضرر با مراجعه به دولت، امکان اقامه دعوا را در مراجع قضایی استرالیا مطرح کرده‌اند.

همچنین محمدحنیف اتمر به منظور رسیدگی «بهتر به این موضوع و سایر مسائل مرتبط» پیشنهاد ایجاد یک گروه کاری مشترک را به وزیر خارجه استرالیا داد.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که وزیر خارجه استرالیا با استقبال از این پیشنهاد، آن را یک مفکوره‌ خوب دانست و وعده داد که به سفیر این کشور در کابل دستور می‌دهد تا با دولت افغانستان در این مورد وارد بحث شود.

دو طرف در این تماس تلفنی همچنین در مورد روند صلح افغانستان، ویروس کرونا و تحولات در صحنه بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردند.

گزارش تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ ارتش استرالیا در تاریخ ۲۹ آبان توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شد. در این گزارش ۵۷ حادثه بررسی شده و هزاران نفر در آن شهادت داده‌اند.

در این گزارش که پس از چهارسال تحقیقات آماده شده، آمده است که نیروهای ویژه استرالیا در جریان جنگ افغانستان ۳۹ نفر را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند. در گزارش همچنین آمده است که ۲۵ نفر از نیروهای ویژه هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته‌اند.

ژنرال انگس کمپبل، فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا گفت که «موارد خجالت‌آوری» از یک «فرهنگ جنگ‌آوری» در میان سربازان در این گزارش فاش شده است.

وی همچنین گفت: «ادعا نمی‌شود که هیچ یک از این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که عامل ارتکاب دچار ابهام، سردرگمی یا اشتباه بوده است.»

افغانستان در هنگام انتشار گزارش وزارت دفاع استرالیا، از آن استقبال کرد و آن را یک اقدام لازم در جهت تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تأمین عدالت و رسیدگی به قضایای قتل غیرقانونی شهروندان افغانستان خواند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول