اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: روابط آذربایجان با ارمنستان بازنگری شود/ علی‌اف: ارمنستان جنایت جنگی مرتکب شد

رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور در رژه نظامی به مناسبت پایان اشغال منطقه قره‌باغ توسط ارمنستان، این منطقه را متعلق به دولت آذربایجان دانسته و ایروان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کردند.

اردوغان: روابط آذربایجان با ارمنستان بازنگری شود/ علی‌اف: ارمنستان جنایت جنگی مرتکب شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که به جمهوری آذربایجان سفر کرده، امروز (پنجشنبه) به همراه «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود در رژه نظامی به مناسبت پیروزی باکو بر ایروان در جنگ اخیر بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» شرکت کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، علی‌اف به عنوان اولین سخنران در این مراسم گفت: «آذربایجان از ساعات اولیه جنگ اخیر در قره‌باغ، حمایت ترکیه را احساس کرد... آذربایجان اتحاد خودش با ترکیه را به جهان نشان داد».

وی با اشاره به پایان اشغالگری ارمنستان در منطقه قره‌باغ، توضیح داد: «ارمنستان در حق مردم آذربایجان، جنایت جنگی مرتکب شد [اما] آذربایجان تمامیت ارضی خود را در میدان نبرد پس گرفت... ارتش ارمنستان در نبرد با آذربایجان، به زانو درآمد».

رئیس‌جمهور ترکیه نیز به عنوان سخنرانی بعدی گفت: «روابط بین آذربایجان و ارمنستان باید مورد بازنگری قرار بگیرد، زیرا هیچ چیزی را نمی‌توانم با فریبکاری و تحریک‌های امپریالیست‌های غربی به دست آورد... در قره‌باغ، قواعد جنگ شدیداََ نقض و شرافت انسانی زیر پا گذاشته شده بود».

به نوشته آناتولی، اردوغان ادامه داد: «آزادی اراضی آذربایجان از اشغال، به معنای پایان مبارزات [آذربایجان] نیست، مبارزه در عرصه‌های مختلف بسیاری ادامه خواهد داشت... اگر مردم ارمنستان از چیزی که در قره‌باغ رخ داد درس بگیرند، دوره جدیدی در منطقه شروع می‌شود».

وی با تبریک به ارتش آذربایجان که قره‌باغ را دوباره به این کشور بازگرداندند، اظهار داشت: «آذربایجان مبارزه‌ای حماسه‌وار را در ۴۴ روز انجام داد... در دوره اشغال ۳۰ ساله [قره‌باغ]، همه شاهد بودیم که این منطقه به ویرانه تبدیل شد و سنگ روی سنگ باقی‌نمانده است. حتی هیچ ساختمانی برای قرار دادن پرچم [فتح نبرد] نمانده بود».

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن لازم دانستن جبران خسارت توسط ارمنستان، تصریح کرد: «تمام شهرها ویران شده‌اند. حتی قبرستان‌ها را نیز تخریب کرده و مساجد را از بین برده‌اند. برخی ارمنی‌ها اموال فرهنگی و تاریخی را نیز غارت کرده‌اند. تمام این خسارات باید پرداخت شود».

اردوغان همچنین افزود: «حاکمان ارمنستان، منابع مردم خود را برای تحت اشغال نگاه‌داشتن اراضی آذربایجان صرف کردند. امیدواریم سیاستمداران ارمنی گام‌های جدی برای صلح  ثبات را بردارند».

شامگاه چهارشنبه نیز، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفته بود اقدامات لازم برای تأسیس مرکز نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ به صورت مشترک بین آنکارا و دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان در حال انجام شدن است (جزئیات بیشتر).

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق ۱۰ بندی که باعت بروز اعتراضاتی در داخل ارمنستان و تشدید درخواست‌ها برای استعفای «نیکل پاشینیان» از نخست‌وزیری شده است، قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول