اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

دمیدن روح امید در روستاهای ریگان با طرح‌های محرومیت‌زدایی سپاه

با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ریگان، زندگی در مناطق کوهستانی به ویژه روستاهای محروم و صعب‌العبور این شهرستان با امید بیشتری به جریان افتاده است.

دمیدن روح امید در روستاهای ریگان با طرح‌های محرومیت‌زدایی سپاه

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق کرمان، 30 درصد مساحت شهرستان ریگان مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است که خدمات رسانی در این مناطق به سختی انجام می‌شود .اهالی این مناطق که بیشتر آنها عشایر سخت‌کوش هستند با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

تلاش برای خدمات‌رسانی در این مناطق مدتی است به همت سپاه شهرستان ریگان آغاز شده و تلاش می‌شود این خدمات در دورترین نقاط شهرستان انجام شود. اهالی روستاهای مناطق کوهستانی به‌دلیل خشک شدن چشمه‌سارها از بی‌آبی در رنج هستند که با اندکی تلاش می‌توان آب را به منازلشان رساند.

 

کودکان این مناطق که در سوز سرما در چادر و کپر درس می‌خوانند را می‌توان با واحد آموزشی مقاوم شور و نشاط و اشتیاق آنها را به درس خواندن دو برابر کرد. مادرانی که فرسنگ‌ها آب را از کیلومترها بر روی سر می‌گذارند تا تشنگی فرزندانشان را برطرف کنند را می‌توان با لوله‌گذاری آب آشامیدنی، آب آنها را تامین کرد.

ساخت حمام و سرویس بهداشتی که از ضروریات امروز جامعه است می‌تواند سلامت را برای اهالی این مناطق به ارمغان آورد، پیرمرد عشایری که در سخت‌ترین شرایط در منزلی کپری و از سنگ و چوب زندگی می‌کند، می‌تواند با ساخت سرپناهی باقیمانده عمر خود را در مقاوم‌ترین منزل مسکونی سپری کند.

وقتی امید در دل مردم زده می‌شود

در این راستا سپاه شهرستان ریگان با راه‌اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان ناصریه اقدام به فعالیت‌هایی در این مناطق کرد، در این زمینه مناطق محروم شهرستان که ضریب محرومیت 9 را در کشور دارد و جزو محروم‌ترین نقاط است شناسایی و فعالیت خود را در روستاهای محروم آغاز کرد.

فعالیتی که باعث مهاجرت معکوس از شهر به روستاهای خود شدند و اهالی این مناطق به دلیل نبود امکانات که به حاشیه شهر رفته بودند به روستاهای خود بازگشتند، صدای پای آب در روستاهای محروم ریگان عطش را از اهالی روستاهای صعب‌العبور شهرستان ریگان زدود و امید را در دل اهالی این مناطق زنده کرد.

 

سپاه شهرستان ریگان با فعالیت‌های دوچندان خود امید را در دل اهالی محروم شهرستان ریگان زنده نمود و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

یکی از اهالی روستاهای درودی، گفت: زردار از جمله روستاهایی بودند که مسافت دو کیلومتری را برای تامین آب آشامیدنی می‌پیمودند، به دلیل نبود آب آشامیدنی اهالی این روستاها به حاشیه شهر مهاجرت و منازل آنها خالی از سکنه شد.

رضا سنجری یکی از اهالی این مناطق در گفت‌وگو با خبرنگار ریگان تصریح کرد: بانوان این روستا جهت تامین آب آشامیدنی فرسنگ‌ها مسیری را طی می‌کردند تا آب آشامیدنی خود را تامین کنند.

وی بیان داشت: سپاه شهرستان اقداماتی در زمینه لوله‌گذاری در روستای ما انجام داد و آب را به روستای ما هدایت کرد که از آنها تشکر می‌کنیم.

خانم بستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ریگان ابراز کرد: ما بانوان ساعت‌ها طول می‌کشید تا آب آشامیدنی خود را فراهم کنیم که با آبرسانی به روستای ما راحتی برای ما بانوان رقم خورد.

این بانوی اهل مناطق کوهستانی ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که سپاه شهرستان آب آشامیدنی ما را تامین کرد.

رضا سرحدی یکی از دانش‌آموزان مناطق کوهستانی نیز با باین اینکه اکنون در یک واحد آموزشی مقاوم درس می‌خوانیم، اظهار کرد: مدرسه قبلی ما از نوع کپر بود که همیشه طوفان و سرما برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

امین هاشم‌زهی یکی از کشاورزان مناطق کوهستانی ریگان ابراز کرد: با توجه به بافت شنی منطقه، آب به سختی وارد مزارع ما می‌شد که سپاه شهرستان اقدام به لوله‌گذاری مزارع کرد و اکنون آب به راحتی به مزارع ما می‌رسد و از هدررفت آن جلوگیری شده است.

 

طرح‌های محرومیت‌زدائی سپاه در روستاهای ریگان

فرمانده سپاه شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان تصریح کرد: سپاه شهرستان ریگان در زمینه محرومیت‌زدایی در مناطق کوهستانی و محروم شهرستان فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

مصطفی دهقانیان تصریح کرد: در مناطق کوهستانی، اهالی این روستاها با سختی آب آشامیدنی تامین می‌کردند که به دلیل محرومیت این روستاها کار آبرسانی به این مناطق به همت گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی به طول دو کیلومتر با اعتبار 300 میلیون ریال انجام شد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما در شهرستان محرومیت‌زدایی است، ابراز کرد: برای آبرسانی به این روستاها یک مخزن ذخیره آب احداث شد که ۲۰ خانوار از مزایای آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

فرمانده سپاه شهرستان ریگان افزود: احداث خانه عالم، احداث مسجد و اصلاح راه موصلاتی، احداث مدرسه، ساخت سرویس بهداشتی و حمام در منطقه کوهشاه با اعتبار 220 میلیون تومان از جمله فعالیت‌های ما در این مناطق ماست.

دهقانیان گفت: احداث خانه عالم، احداث مخزن، ساخت مدرسه، تکمیل و تجهیز مدرسه، اجرای لوله‌گذاری شبکه داخلی آب آشامیدنی، ساخت سرویس بهداشتی و حمام در مناطق سرزه و کچکهور، سیف‌الدینی با اعتبار 700 میلیون تومان از جمله طرح‌هایی است که در این مناطق اجرا شده است .

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی جهت محرومیت زدایی همچنان در روستاهای محروم شهرستان ریگان ادامه دارد.

انتهای پیام/80014/ق/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول