اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

هانی زاده| وزارت خارجه سفیر ترکیه را احضار کند/ اردوغان به دنبال احیای امپراتوری دفن‌شده عثمانی

کارشناس مسائل غرب آسیا در پی اظهارات اخیر اردوغان گفت: وزارت امور خارجه باید به شکل جدی‌تری ورود پیدا کرده و سفیر ترکیه در تهران را احضار و به وی اخطار جدی بدهد که اردوغان نباید از احساسات ملی آذری‌ها سوءاستفاده کرده و بخواهد امپراتوری دفن شده عثمانی‌ را بار دیگر احیا کند.

هانی زاده| وزارت خارجه سفیر ترکیه را احضار کند/ اردوغان به دنبال احیای امپراتوری دفن‌شده عثمانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.

این اظهارات البته واکنش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

در همین زمینه «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را اظهاراتی کاملا احساسی و دور از منطق خواند و گفت: آقای اردوغان حتی به خودش زحمت نداد که درباره تاریخ جمهوری آذربایجان و رابطه گذشته این اقلیم با ایران در دوران قبل از قاجاریه و اینکه این منطقه بخشی از خاک ایران بوده، مطالعاتی داشته باشد.

وی طرح چنین اظهاراتی را یا به خاطر عدم مطالعه تاریخ از سوی اردوغان خواند و یا اینکه خودش را به تغافل و تجاهل زده و نمی‌خواهد به واقعیات اعتراف کند.

هانی زاده با بیان اینکه شعری که اردوغان خوانده نتیجه معکوسی برای وی به همراه داشته است، اظهار داشت: حتی در گذشته و زمانی که در سال ۱۹۹۰ میلادی که جمهوری آذربایجان از پیکره شوروی سابق جدا شد و درگیری‌هایی بر سر قره باغ رخ داد، در همان زمان «تورگوت اوزال» نخست وزیر وقت ترکیه گفت که جمهوری آذربایجان ارتباطی با ترکیه ندارد، زیرا آذربایجانی‌ها شیعه و ترک‌ها سنی هستند و اختلاف زیادی بین ترکیه و آذربایجان وجود دارد، پس چطور می‌شود باور کرد در این سه دهه دیدگاه‌ مسئولان ترکیه نسبت به آذربایجان تغییر کند؟

*اردوغان به دنبال احیای امپراتوری سقوط کرده عثمانی

وی افزود: رجب طیب اردوغان در ذهن خودش یک شاکله امپراتوری عثمانی را در نظر گرفته در حالی که باید توجه داشت آذری‌ها به لحاظ مذهبی نزدیکی بیشتری به ایران دارند و گرایش به مذهب تشیع در بین آنها بسیار پررنگ است و سابقه مذهبی در آذربایجان خیلی پررنگ‌تر از مسائل قومی است، ولذا اردوغان قصد دارد از این اظهارنظرها به نوعی امپراتوری گذشته عثمانی که دچار فروپاشی شده را دوباره احیا کند، ولی ملت آذربایجان گرایش‌های مذهبی خودشان را همچنان حفظ می‌کنند و این گرایش‌ها خیلی برتر از گرایش‌های قومیتی دیگر است.

هانی زاده با بیان اینکه مردم جمهوری آذربایجان که عشق و علاقه کاملا پررنگی نسبت به مکتب اهل بیت (ع) دارند باید به اظهارات غیرمنطقی اردوغان پاسخ دهند، خاطرنشان کرد: تاریخدانان هم باید درباره تاریخ گذشته جمهوری آذربایجان و اینکه این کشور در گذشته بخشی از خاک ایران بوده و متاسفانه به دلیل ضعف ساختاری حکومت‌های سابق از ایران جدا شده، توضیحاتی را ارائه دهند.

وی با ذکر این نکته که ایران ادعای ارضی نسبت به جمهوری آذربایجان ندارد، یادآور شد: ولی به هر حال علاقه‌های مذهبی بین ایران و جمهوری آذربایجان کاملا تعریف شده و مبتنی بر عشق و علاقه به اهل بیت (ع) است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا همچنین درباره واکنش ایران به این اقدام گفت: وزارت امور خارجه باید به شکل جدی‌تری ورود پیدا کرده و سفیر ترکیه در تهران را احضار و اخطار جدی به سفیر این کشور بدهد که اردوغان نباید از احساسات ملی آذری‌ها سوء استفاده کرده و با این شعارها درصدد بربیاید که امپراتوری دفن شده عثمانی‌ را بار دیگر احیا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول