اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

واکنش چهره‌های سیاسی به اظهارات اردوغان/ اقوام گوناگون، تار و پود ایران را تشکیل داده‌اند

اظهارات نسنجیده اردوغان در باکو باعث واکنش چهره‌های سیاسی کشور شد، این واکنش‌ها در گفتگو با رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

واکنش چهره‌های سیاسی به اظهارات اردوغان/ اقوام گوناگون، تار و پود ایران را تشکیل داده‌اند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اظهارات نسنجیده اردوغان در باکو باعث واکنش چهره‌های سیاسی کشور شد، این واکنش‌ها در گفتگو با رسانه‌های مختلف منتشر شده است. بخش‌هایی از این واکنش‌ها در ادامه آمده است.

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: کشور عزیز ما هم، چون یک فرش ایرانی زیبا و چشم نواز است که اقوام گوناگون، تار و پود این فرش زیبا را تشکیل داده‌اند و با تاریخی بسیار غنی و فرهنگی دیرپا، در قالب پیکره‌ای منسجم و یکپارچه به نام ایران، به آن زیبایی و قوام و هویت بخشیده اند.

این روز‌ها برخی شیطنت‌ها و اظهار نظر‌های ناصواب و نادرست علیه تمامیت و یکپارچگی کشور عزیزمان مطرح می‌شود,، اما باید توجه داشت که تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی ایران تحت هیچ شرایطی خدشه پذیر نیست.

همه کسانی که با انگیزه‌ها و دلایل مختلف، علیه این تمامیت حرفی می‌زنند دچار توهمند و بر اساس همین توهم، گزافه می‌بافند.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مدارا: پیام ما به آقای اردوغان این است که به جای این اظهارات که رنجش همسایه قدرتمندی را در پی دارد به دنبال عدم ورود متجاوزین به منطقه باشند.

دنیای امروز با دنیای دوران عثمانی خیلی متفاوت است؛ شاید اتفاقاتی که بین قره‌باغ و ارمنستان رخ داده او را برای حرف‌های این‌چنینی وسوسه کرده است.

شهریار حیدری، نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با ایلنا: سال هاست که اردوغان به دنبال یک راه دسترسی جایگزین و کم‌هزینه با ترکمنستان است که بتواند از طریق دریا خط لوله گاز این کشور را به کشور خود ببرد و از آنجا این گاز را در اروپا توزیع کند که البته منفعت زیادی هم برای او و کشورش دارد. منتها به این دلیل که همواره جمهوری آذربایجان برای همکاری در این پروژه با مانعی به نام ارمنستان مواجه بود، با این جنگ اخیر تلاش کرد مناطق اشغال شده خود را آزاد کند و اکنون با استقرار دولت جمهوری آذربایجان، ترکیه به بخشی از اهداف خود دست یافته و به دنبال هدف بزرگتر و مهم خود یعنی بهره‌برداری از منابع عظیم گاز و نفت جمهوری آذربایجان و همچنین انتقال گاز ترکمنستان از طریق آذربایجان و گرجستان به ترکیه است.

 اکنون تقریباً زمینه برای اجرای برنامه‌ریزی و استراتژی چندین ساله ترکیه آماده به‌‌نظر می‌رسد اما همچنان یک مانع بزرگ وجود دارد و آن خود مردم آذربایجان هستند که نفوذ گسترده ترکیه با همکاری رژیم صهیونیستی را در کشور خود نمی‌پذیرند و طرح این شعارهای ناسیونالیستی هم به همین خاطر است که اذهان و افکار عمومی از این موقعیت استراتژیک منحرف شده و به شعارهای ناسیونالیستی مشغول شود تا آن‌ها بتوانند به غارت کردن منابع نفتی و گازی و معادن عظیم جمهوری آذربایجان بپردازند. آن‌ها می‌توانند سال‌ها مردم را به شعارها مشغول کنند و در سایه آن به اهداف خود برسند.

حسین حاتمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با ایسنا: به شخصه علاقه‌ای به تفسیر قرینه‌ها و ابهام و کنایه‌ها آنهم از یک تصنیف یا قطعه شعر موسیقی ندارم چرا که صفوف ملت ما در داخل کشور بسیار مستحکم و نظام اجتماعی اقوام ایرانی، دیرینه، مستحکم و آینده‌دار است و هر کسی بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را خسته می‌کند.

الهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در گفتگو با ایرنا: اردوغان با این اظهار نظر نسنجیده هم بر علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان صحبت کرده و هم در مسائل ایران دخالت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران همانطور که در قبال تحولات ماههای اخیر قره باغ موضع گیری اصولی و کاملا روشن داشته و اشغالگری و سلطه طلبی را محکوم کرد، سلطه گری را از سوی هر کسی و در هرجایی باشد، مذموم می‌داند و اجازه نمی‌دهد کشوری ادعای سلطه‌گری داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها در عمل نشان داده در حفظ امنیت و تمامیت ارضی و امنیت مرزهای خود با کسی تعارف ندارد و اجازه نمی‌دهد در مرزهای خود افراطی‌گری و سلفی‌گری پا بگیرد.

امیر عبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: امیرعبداللهیان نوشت: اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و تعجب شد. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رئیس‌جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفاً یک بار تاریخ ‎ایران و بویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به دقت مرور فرمایید.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید. دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود.

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز نوشت: ایران‬⁩ امروز، ایران قاجار و پهلوی نیست که در برابر جداکردن ⁧‫آذربایجان‬⁩ و ⁧‫بحرین‬⁩ و پاره‌های تن میهن منفعل و مستأصل باشد. ‏جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه‌ مردمان رشید و غیرتمندش از نژادها، اقوام و مذاهب مختلف در دهان یاوه گویان متوهم و ناآگاه می‌کوبد و خواب تجزیه‌طلبان را آشفته می‌کند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

گفتنی است، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود.

اردوغان که در این مراسم به همراه «الهام علی‌اف» رئیس دولت باکو شرکت کرده بود، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.

این اظهارات که با واکنش وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد باعث شد سفیر ترکیه در تهران به وزات امور خارجه اظهار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول