اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کرونا همچنان سر کِیف است؛ غفلت نکنیم!

باید در مواجه با کرونا، مراقبت فعال را جایگزین مراقبت در بیمارستان کنیم؛یعنی مانع ابتلا و انتقال ویروس شده و پیشگیری، تنها راهی است که می‌توانیم در کنترل کرونا داشته باشیم. نباید امیدواری نسبت به آمدن واکسن، مانع از این شود که ما از رعایت دستورات بهداشتی غفلت کنیم.

کرونا همچنان سر کِیف است؛ غفلت نکنیم!

گروه سلامت خبرگزاری فارس:کرونا یکساله و چند روزه شده و عزای تولدش، هرروز در شرق، غرب، شمال و جنوب این کره خاکی برگزار می‌شود؛چه بسیار مردان، زنان و کودکانی را که زمین گیر تخت بیمارستان کرده و چه بسیار افرادی که پرونده زندگی‌شان با این ویروس منحوس باطل شده؛ خلاصه نتیجه رفاقت،همزاد و همنشین شدن باکرونا، یا بستری در خانه و بیمارستان است یا ممهور شدن شناسنامه افراد مختلف به مهر وفات!

هر روز اطلاعات جدیدی از این ویروس به دست می‌آید و دانشمندان زیادی در کشورهای مختلف خود را در آزمایشگاه‌ها محبوس کرده‌اند تا زوایای پنهان این پدیده بیماری‌زای قرن را آشکار کنند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به بیش از یک میلیون نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به بیش از ۵۱ هزار نفر رسیده است.

خوشبختانه تاکنون ۷۸۷ هزار  نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده و بیش از ۶ میلیون  آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

خطر اپیدمی ویروس همچنان ادامه دارد؛ سرعت انتقال ویروس تا 9 برابر افزایش پیدا کرده است.تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که جلوی انتقال ویروس را از فرد بیمار به فرد سالم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دوری از تجمعات بگیریم.

خوشبختانه تزریق چند واکسن خارجی آغاز شده است و امیدواریم نتایج آزمون‌های بالینی واکسن در داخل کشور هم موفقیت آمیز باشد،اما توجه داشته باشیم آمدن واکسن نیز تضمین 100 درصدی در امان بودن از این ویروس مرموز نیست.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت اپیدمی کرونا چگونه است؟»، اظهار داشت: وضعیت اپیدمی کرونا در دنیا و کشورمان وضعیت خیلی مطلوبی نیست؛اگر چه هر روز بارقه‌های امیدی را می‌شنویم اما نباید غفلت کرده و احساس کنیم شرایط به سمت عادی شدن پیش می‌رود.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه در طول 10 ماه گذشته بعضی کشورها با بکارگیری راهبردهای مناسب، توانسته‌اند موفق عمل کنند و برخی کشورها نیز خیلی موفق نبودند؛ کشور ما نیز در گروه دوم قرار دارد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اینکه ما چگونه به این وضعیت رسیدیم، آسیب شناسی خاص خود را می‌خواهد؛ اما اینکه در آینده نزدیک پیش رو چه باید کنیم تا این بار را به حداقل برسانیم، نیازمند این است که ما اولا واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم.

سوری ابراز داشت: برای مثال بحث واکسن، بحثی است که این روزها خیلی مطرح است، اما یادمان باشد این واکسن هنوز مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و به عنوان فاز 3 و اینکه بخواهد فازهای دیگر را بگذارند، حتی به شکل پاسخ و ارزشیابی سریع واکسن،چند ماه دیگر وقت نیاز داریم.

وی تصریح کرد: طبیعتا با توجه به حجم مورد نیاز واکسن در دنیا که تقریبا حدود 7 میلیارد نفر نیاز به واکسن خواهند داشت و این واکسن باید چند ماه یکبار یادآور زده شود تا سطح ایمنی را در حد مطلوب نگه دارد، در حال حاضر توان کشورها  در حدی نیست که پاسخگوی همه جامعه بشری باشد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در نتیجه ابتدا باید گروه‌های پرخطر مشخص شوند و اولویت واکسیناسیون مشخص شود که این نیز تابع شرایط اپیدمیولوژی هر جامعه‌ای است و این نیاز به مطالعه دارد؛در کشور ما نیز این نیاز وجود دارد.

ما در حال حاضر بیش از دو برابر میانگین مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت، در کشورمان مرگ داریم

سوری متذکر شد:دوم اینکه زیر ساخت‌های لازم برای تهیه، نگهداری و توزیع واکسن باید فراهم شود؛ بنابراین لازم است ما امکانات، تجهیزات و وسائل مورد نیاز را برای نگهداری واکسن در یخچال‌هایی با منفی 80 درجه تامین کرده و مقدمات لازم برای خرید واکسن را فراهم کنیم؛ با توجه به اینکه رقابت‌های جهانی در این خصوص وجود دارد.

وی ابراز داشت: علی رغم اینکه صحبت‌هایی برای عدالت در توزیع واکسن در دنیا وجود دارد، اما ممکن است در عمل این طور نشود و باید اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد؛همچنین این واکسن به راحتی ممکن است تامین نشود و اگر تامین شود، نگهداری آن آسان نباشد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به نظر می‌آید در حال حاضر تنها گزینه‌ای که می‌تواند در کنترل اپیدمی کمک کند،رعایت دستورالعمل های بهداشتی است؛ علی رغم اینکه باید به روش‌های پیشگیری مثل واکسیناسیون امیدوار باشیم؛ اما این امیدواری نباید مانع از این شود که ما غفلت کنیم.

سوری یادآور شد:برای این کار عمده ترین راهکار پیش روی ما، استفاده از روش‌های پیشگیری به جای درمان است. باید مردم در برنامه‌های تدوین شده مشارکت داشته باشند.مراقبت فعال را جایگزین مراقبت در بیمارستان قرار دهیم؛ یعنی عملا بتوانیم یک میلیون نفری که کانون فعال آلودگی هستند را به شکل فعال مراقبت کنیم و مانع ابتلا و انتقال به افراد جامعه شویم.

وی گفت: این کار نیازمند این است که در اجرای طرح «شهید سلیمانی» همه سازمانها کمک کنند تا هم بار معیشتی ناشی از این اپیدمی را کاهش داده و هم اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهیم؛ به نحوی که مراکز درمانی از این فشار چند ماهه، نفسی تازه کنند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سومین موضوع، برای اینکه مردم با فشار کمتری امرار معاش کرده و زندگی خود را پیش ببرند،ما چاره‌ای جز این نداریم؛این نیازمند این است که بخصوص رسانه‌ها کمک کنند تا این طرح به خوبی اجرا شود؛ چراکه برنده نهایی همه مردم خواهند بود.

سوری تأکید کرد:ضعفی که اکنون به نظر می‌آید و باید آن را رفع کنیم، این است که بخش‌هایی از جامعه و تریبون‌هایی که وجود دارد، به این طرح واکنش لازم را نمی‌دهند. انتظار می‌رود هیات دولت، سخنگوی دولت و رئیس جمهور با نقش آفرینی جدی‌تری وارد این طرح شوند؛به عنوان بسیج عمومی کشوری، بتوانیم جامعه را به این سمت برویم تا ظرف سه چهار ماهه پیشرو اپیدمی را کنترل کنیم؛ یعنی به مرزی برسانیم که قابل قبول است.

باید مراقبت فعال را جایگزین مراقبت در بیمارستان قرار دهیم؛ یعنی عملا بتوانیم یک میلیون نفری که کانون فعال آلودگی هستند را به شکل فعال مراقبت کنیم و مانع ابتلا و انتقال به افراد جامعه شویم

 

وی افزود: ما در حال حاضر بیش از دو برابر میانگین مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت، در کشورمان مرگ داریم. انتظار ما این است که حداقل  به نصف تقلیل کند؛ البته این به صورت اتفاقی و تصادفی نخواهد بود و نیاز به مدیریت و برنامه ریزی براساس اسناد تجربه‌های بین‌المللی، مطالعات عمومی و همکاری همه احاد جامعه و مسؤولان و سازمان‌های ذیربط است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما عملا درگیر جنگی هستیم که در این جنگ نمی‌توانیم به امور روزمره خود بپردازیم؛ مگر اینکه فشار اصلی این جنگ اپیدمی را به حداقل برسانیم به کسب و کار روزانه بپردازیم.

میزان سرایت ویروس خیلی بالا رفته است و  این توانایی را پیدا کرده تا به سلول بچسبد و بهتر وارد سلول شود

 

سوری تصریح کرد:پیشگیری تنها راهی است که می‌توانیم موفق باشیم و امیدوارم تعهد در اجرای این طرح در همه لایه‌های مدیریتی و سیاستی جامعه گسترش پیدا کند.

به گفته علیرضا ناجی،رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری  میزان سرایت کرونا بسیار بالا رفته و این توانایی را پیدا کرده تا بهتر وارد سلول شود و عامل اصلی انتقال، از فرد به فرد است. اکنون هرگونه علائم سرماخوردگی،کروناست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

توجه کنیم! بهترین و موثرترین راه در کنترل کووید 19 پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی و اجتماعی است؛فریب این موضوع که آمدن واکسن پایان عمر کروناست را نخوریم و همچنان پایبند رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و سه گانه مهم ماسک، شستو و شوی مرتب دستها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باشیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول