اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

قُل قُل مرگ در قهوه‌خانه‌ها!

برخی از قلیان‌سراها در همین شرایط کرونا، قلیان در اختیار مشتری قرار می‌دهند و جوانان هم بی‌خبر از عاقبت این بیماری، قلیان را میان خود دست به دست می‌کنند.

قُل قُل مرگ در قهوه‌خانه‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طبق تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از 15 آذرماه، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با سه وضعیت تعیین شده در شهرها (زرد، نارنجی و قرمز) تدوین شده است.

بر همین اساس با توجه به محدودیت‌ها و الزامات تعیین شده در «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها» و با عنایت به تغییرات حاصله در وضعیت شهرها، محدودیت‌های ذیل کماکان برقرار است.

از جمله محدودیت‌های این دوره ممنوعیت ورود خودروهای شخصی باپلاک غیر بومی به شهرهای نارنجی و قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها، منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 4 در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای 200 هزار نفر، گروه‌های شغلی یک و 2 در شهرهای نارنجی امکان فعالیت داشته باشند و  در شهرهای قرمز صرفاً گروه‌های شغلی یک مجاز به فعالیت هستند.

طبق همین مصوبات فعالیت گروه‌های شغلی 3 و 4 که شامل قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها و آرایشگران زنانه است، ممنوع اعلام شده است.

با وجود همه این محدودیت‌ها و تأکیداتی که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است، برخی از قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها و آرایشگران زنانه به صورت زیرزمینی فعالیت داشته و به مشتریان خاص خود خدمات ارائه می‌دهند.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس، برخی از قلیان‌سراها در همین شرایط کرونا قلیان در اختیار مشتری قرار می‌دهند و جوانان هم بی‌خبر از عاقبت این بیماری، قلیان را میان خود دست به دست می‌کنند.

به گفته اهالی هیچ نظارتی بر فعالیت این مراکز غیرقانونی نیست و حتی برخی از این واحدها در قرمزترین شرایط نیز به مشتریان خاص خود خدمات می‌دهند.

مخفی‌کاری و ایجاد بازار زیرزمینی از سوی سودجویان قطعا موجب انتشار ویروس کرونا خواهد شد، اما با توجه به فعالیت زیرزمینی این اصناف گویی مسؤولان مربوطه یا اطلاعی از آن ندارند و یا اگر هم داشته باشند؛ برخوردهایشان نتیجه‌بخش نبوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این باره گفت: اصناف همکاری خوبی در ایام محدودیت‌های کرونایی داشتند و 95 درصد از آنها پروتکل‌ها را رعایت کردند.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه از اول تا 14 آذرماه 28 گشت‌های بازرسی به صورت مستمر از واحدهای صنفی بازدید به عمل آوردند، گفت: تعداد بازرسی‌های انجام شده در این مدت زمان 12 هزار و 465 مورد بوده است.

وی از ارائه 7 هزار و 888 اخطار کتبی و شفاهی در این مدت خبر داد و تصریح کرد: پلمب در مناطق زرد و نارنجی نداشتیم اما در مناطق قرمز 81 واحد صنفی به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه بازرسی از واحدهای صنفی به صورت مستمر ادامه دارد، اضافه کرد: روزانه اکیپ بازرسی متشکل از بازرسان سازمان، بازرسان اتاق اصناف، همکاران اماکن و پلیس انتظامی و در موارد نیاز کارشناسان مرکز بهداشت در سطح استان در حال بازرسی هستند.

وی با تاکید بر همکاری اصناف در این زمینه تصریح کرد: اصناف استان همکاری خوبی در زمینه اجرای دستورالعمل‌ها داشته‌اند و با وجود شرایط تحریمی و اوضاع نامناسب اقتصادی، بازاریان مثل همیشه به خوبی شرایط را سنجیده و به نحو احسن عمل کرده‌اند.

همکاری 96 درصد اصناف در محدودیت‌های کرونایی

استاندار زنجان نیز با اشاره به همکاری خوب اصناف در محدودیت‌های کرونایی گفت: با اعلام محدودیت‌های کرونایی تاکنون همکاری اصناف در این خصوص خوب بوده و ۹۶ درصد اصناف استان همکاری لازم را داشتند.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه در زمان اعمال محدودیت برخی از اصناف با مغازه‌های نیمه باز فعالیت کردند، گفت: باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به برخورد قضایی با این افراد با همکاری دستگاه قضایی برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

استاندار زنجان، بر لزوم توجیه اصناف استان زنجان در خصوص همکاری با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در استان تاکید کرد و گفت: اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت جلسات توجیهی برای اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی برگزار کنند.

وی با بیان اینکه تنها راه قطع زنجیره کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است و اصناف در قطع این بیماری بسیار تاثیر گذار هستند، گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستری‌های کرونا در استان کاهش یافته و امیدواریم بیشتر از این شاهد کاهش این بیماری در استان باشیم.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت اصناف در آخرین محدودیت‌های کرونایی گفت: طبق ابلاغیه ستاد ملی کرونا در ابتدا گروه یک و سپس مشاغل گروه 2 مجاز به فعالیت شدند.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه همچنان فعالیت مشاغل گروه 3 و 4 ممنوع است، اضافه کرد: با این حال در همه مدت زمان اجرای طرح محدودیت‌ برخی از قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها به مشتریان خاص خود خدمت دادند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه فعالیت قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها با توجه به خطرزا بودن آنها ممنوع است، تصریح کرد: قطعا در صورت مشاهده برخورد لازم انجام خواهد شد، اما مشکل اینجاست که این مراکز مشتریان خاص خود را می‌شناسند و فقط به آنها ارائه خدمت می‌دهند تا فعالیت آنها علنی نشود.

وی با اشاره به خطرات ناشی از استعمال قلیان در ایام کرونا بیان کرد: قطعا این موضوع برای افراد خطرساز است اما توجهی نیست.

موسوی همچنین به فعالیت آرایشگران زنانه نیز اشاره کرد و گفت: این گروه شغلی نیز جزو مشاغل گروه 3 محسوب شده و فعالیت آنها ممنوع است اما آنها نیز همچون قلیان‌سراها به مشتریان خاص خدمات می‌دهند.

فعالیت خانگی آرایشگران زنانه

وی با اشاره به فعالیت خانگی آرایشگران زنانه در زنجان با وجود اعمال محدودیت‌های کروتایی گفت: متاسفانه در این بخش نیز توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با درخواست از مردم استان برای ارائه گزارش تخلف واحدهای صنفی در زمینه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین فعالیت غیرقانونی بیان کرد: قطعا با افرادی که قوانین ابلاغی ستاد را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.

یکی از آرایشگران زنانه نیز در رابطه با فعالیت زیرزمینی برخی از آرایشگران گفت: 9 ماه است که آرایشگران هیچ درآمدی نداشته و بازار شب عید را نیز از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از اصناف آسیب دیده از کرونا نمی‌شود، تصریح کرد: آرایشگران نیز برای تامین مخارج خود و خانواده مجبور به فعالیت زیرزمینی هستند.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش مشتریان آرایشگاه‌ها شده است، گفت: درست است که برخی از آرایشگران به صورت پنهانی فعالیت دارند، اما همین میزان یک دهم درآمد آنها در شرایط عادی هم نیست.

یکی از قهوه‌خانه‌داران نیز ضمن اشاره به ضرر جبران ناپذیر کرونا به اصناف افزود: استعمال قلیان در این شرایط کرونایی ریسک بزرگی در ابتلا محسوب می‌شود اما با این حال طرفداران خاص خود را دارد.

وی جبران هزینه‌های 9 ماهه گذشته را علت فعالیت زیرزمینی برخی اصناف اعلام کرد و گفت: درآمد قهوه‌خانه‌داران نیز از همین محل تامین می‌شود، پس باید فعالیت داشته باشند.

ناقضان بهداشتی تحت پیگیرد قانونی

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز از تحت تعقیب قرار گرفتن ناقضان توصیه‌های پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد و گفت: طببق قانون مزبور اقدام علیه بهداشت عمومی تا یکسال حبس دارد.

رضا مسعودی‌فر گفت: با اعلام وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان متخلفان به اتهام‌ تهدید علیه بهداشت عمومی و مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجازات شوند. 
مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: مطابق قانون مزبور اقدام علیه بهداشت عمومی تا یکسال حبس دارد، همچنین افرادی که با علم و اطلاع از مبتلا بودن به کرونا اقدامات پیشگیرانه مثل قرنطینه یا مراجعه به مراکز درمانی را انجام ندهند و موجب انتشار و ابتلا دیگران شوند نیز ممکن است مشمول مجازات مقرر در قانون عنوان شده قرار گیرند.
وی افزود: با توجه به ضرورت حفظ جان شهروندان، انجام اقدامات پیشگیرانه وظیفه همگانی است و افراد نباید تفریح، خرید یا گردش خود را به بهای بیماری دیگران انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز ضمن ارائه آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در زنجان گفت: از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی 6 هزار و 304 نفر در استان زنجان به کووید 19 بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که 5 هزار و 127 نفر از آن‌ها بعد از بهبود از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

یک سال حبس برای متخلفان کرونا

پرویز قزلباش گفت: در حال حاضر ۴۰۰ نفر به علت ابتلاء به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان زنجان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر در استان زنجان بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا جان باختند، گفت: در مجموع تاکنون هزار و ۱۳ نفر به علت ابتلاء به این ویروس در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع بیماران مبتلا به این ویروس هم تا به امروز 5 هزار و ۱۲۷ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند، اضافه کرد: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۹۳ نفر به علت مشکوک بودن به این ویروس در مراکز درمانی استان نمونه برداری و بستری شده‌اند.

به گزارش فارس، طبق قانون رعایت‌نکردن توصیه‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به‌عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی قابل تعقیب کیفری است.

با توجه به امکان شیوع گسترده این ویروس در تجمعات انسانی، چنان چه برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها، جشنواره‌های فروش و فروشگاه‌ها تدابیر لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس پیش‌بینی نکنند و به تذکرات وزارت بهداشت توجه نداشته باشند، با اعلام وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان، به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شوند. مطابق قانون یادشده، اقدام علیه بهداشت عمومی تا یک سال حبس دارد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول