اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نماینده تبریز: خواب اردوغان برای گسترش نفوذ ترکیه در منطقه هیچ وقت تعبیر نخواهد شد

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اردوغان به خیال خود به دنبال گسترش نفوذ ترکیه در منطقه است که البته این خواب وی هرگز تعبیر نخواهد شد.

نماینده تبریز: خواب اردوغان برای گسترش نفوذ ترکیه در منطقه هیچ وقت تعبیر نخواهد شد

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارنظر اخیر رئیس جمهور ترکیه در مورد جدایی بخش آذری زبان ایران از کشورمان گفت: اردوغان به خیال خود به دنبال گسترش این کشور در منطقه اعم از کشورهای مثل آذربایجان، سوریه، عراق تا جنوب خلیج فارس است که البته باید بگویم این خواب وی درباره گسترش نفوذ ترکیه هرگز تعبیر نخواهد شد.

وی افزود: لازم به ذکر است که بگویم شعری که اردوغان در باره استقلال استان‌های آذری زبان ایران خواند، شعری بود که به دنبال از دست رفتن شهرهای منطقه قفقاز سروده شده بود و شاعر ایران را به عنوان مام وطن در این شعر معرفی کرده و از جدا شدن قفقاز از منطقه آذری زبان ایران افسوس خورده و خواستار بازگشت این منطقه به بخش آذری زبان ایران شده بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین باید بگویم در سال 1991 و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و برداشته شدن حصارها و سیم‌خاردارها مردم منطقه قفقاز خود را به رود ارس زدند تا با رد شدن از این رودخانه خود را به مام وطن یعنی آذربایجان ایران برسانند.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: البته این اظهارات رئیس جمهور ترکیه نتیجه عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی برای استفاده از ظرفیت نظام جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در منطقه است.

وی افزود: متأسفانه این دولت در این سال‌ها سیاست بیطرفی فعال را در پیش گرفته و همین وضعیت باعث شده تا با وجود مشترکات زیاد فرهنگی، دینی و مذهبی و... بین دو ملت ایران و آذربایجان از این مشترکات استفاده نشده و زمینه برای نفوذ ترکیه و همچنین صهیونیست‌ها فراهم شود تا آنها بتوانند با ایجاد شکاف بین دو ملت ایران و آذربایجان بتوانند سیاست‌های خود را گسترش دهند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشور ایران اگرچه از مردمی با زبان‌ها و گویش‌های مختلف تشکیل شده اما همگی یک ملت را تشکیل می‌دهند و تعلق خاطر کامل به ایرانی بودن خود دارند.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: مردم آذری زبان ایران همواره در جهت حفظ وحدت و یکپارچگی ایران عزیز تلاش کرده و جانفشانی‌های زیادی را در این زمینه داشته‌اند.

وی افزود: همچنین باید بگویم که اولین حکومت شیعی به پایتختی تبریز تشکیل شده و صفویان اولین حکومت شیعه را در این منطقه پایه گذاری کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این نظامی گنجوی شاعر پرآوازه کشورمان با وجود این که در گنجه زندگی می‌کرد تمام شعرهایش را به زبان فارسی سروده و همه اینها تعلق خاطر مردم این منطقه را به زبان فارسی و ایران نشان می‌دهد.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: دیپلماسی غلط دولت روحانى و غفلت از همسایگان به شوق وصل کدخدا، آنها را به دامن صهیونیسم انداخت این غفلت در مورد آذربایجان میدان را براى ترکیه خالى گذاشت،‌ اینکه رهبرى عزیز  قره باغ را خاک اسلام توصیف کردند باید به تغافل دستگاه دیپلماسی  پایان می‌داد.

وی افزود: متأسفانه خواب‌شان بسیار سنگین بود، البته او که خود را به خواب زده نمی‌شود بیدار کرد با تصنیف حزن‌انگیز آراز حالا بیدار شده‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر اردوغان جرى شده است به خاطر تساهل دستگاه دیپلماسی از قدرت نرم جمهورى اسلامى ایران است؛ ظریف می‌خواهد انفعال خودش را در قبال‌ مناقشه قره باغ با توئیت جبران کند، ایمیل‌هاى تند در رابطه با عهد شکنى طرف‌های برجام هم از همین قماش بود. وقتى انفعال و وادادگی نهادینه شده باشد بهتر از این نمی‌شود، همسایگان به دامن صهیونیزم مى‌غلتند، جمهورى آذربایجان هم نصیب اردوغان مى شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول