اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تلاش برای تعیین تکلیف کنکور تا سال آینده/ پرونده کنکور نظام قدیم بسته شد

وزیر علوم گفت: امیدواریم همانگونه که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ قبل از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ تصمیم نهایی برای کنکور اعلام شود.

تلاش برای تعیین تکلیف کنکور تا سال آینده/ پرونده کنکور نظام قدیم بسته شد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه آیین تجلیل از دانش‌آموز پژوهشگر و فناور برتر کشور، درباره استفاده دانش‌آموزان از پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: حمایت‌هایی که مراکز رشد انجام می‌دهد به این شکل است که چون عموماً در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفته است، از طریق اساتید و دانشجویان صاحب ایده، نمونه کار می‌آید، بررسی می‌شود تا حمایت کنند.

وی افزود: مانعی نیست که در تیم آنها دانش‌آموزان هم حضور داشته باشند و مهم، همان ایده‌ای است که مطرح و تأیید می‌شود و به عنوان ایده جدید مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ دانش‌آموزان باید همراه مربی یا تیمی که این ایده را پیش می‌برد حضور داشته باشند و تا کنون مانعی نبوده است.

وزیر علوم در پاسخ به این پرسش که «یک مرتبه مطرح کرده بودید کنکور حذف نمی‌شود مگر امتحانات سه پایه متوسطه نهایی شود؟» بیان کرد: موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی مطرح است تا تدبیری برای جایگزینی کنکور فعلی اندیشیده شود. به هرحال در برخی رشته‌های پرطرفدار حتما باید شاخص انتخاب وجود داشته باشد لذا روی این موضوع کار می‌شود و امیدواریم نتیجه خوب و قابل اعتمادی از لحاظ ارزیابی و انتخاب دانش‌آموزان برای دانشگاه ها به دست آید و این اراده وجود دارد.

غلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا حذف کنکور منوط به امتحان نهایی سه پایه است؟»، گفت: شاخص اصلی ما در حال حاضر این است که نمره آزمون سراسری چند است و اگر بخواهیم، این شاخص را جایگزین کنیم، باید یک انتخاب علمی انجام دهیم؛ انتخاب علمی را قاعدتا برای یک سال تحصیلی نمی‌توان انجام داد و باید چندسال متوالی را با یک سیستم ثابت و همه‌گیر از نظر سطح ملی ارزیابی کنیم.

وی افزود: به عبارت دیگر بتوانیم در سراسر کشور دانش‌آموزان را در یک سطح استاندارد با همدیگر مقایسه کرده و آنها را انتخاب کنیم؛ حالا اینکه دانشگاه‌ها خودشان هم شاخص‌های خاصی داشته باشند، مورد بحث است و لذا باید اجازه بدهید کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود؛ کار به صورت جدی در ستاد اجرای نقشه علمی کشور در حال پیگیری است.

وزیر علوم تصریح کرد: امیدواریم همانگونه که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ قبل از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ تصمیم نهایی اعلام شود که اگر انجام شود، کار خوبی است.

غلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا پرونده نظام قدیمی‌ها برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شد؟»، گفت: از نظر ما بله، زیرا دو مرتبه در شورای سنجش و پذیرش مطرح و تصمیم گرفته شده است که دیگر ادامه پیدا نکند، از نظر ما پرونده بسته شده است.

وی درباره جایگاه و سطح یژوهش‌های علمی ایران در دنیا، اظهار کرد: پژوهش‌های علمی ما در سطح دنیا با شاخص‌های مختلف سنجیده می‌شود ولذا اینکه از نظر تولیدات علمی، کیفیت به گونه‌ای است که مقالات در مجامع علمی دنیا پذیرفته شده و در نشریات چاپ می‌شوند و جامعه علمی ما در رتبه‌بندی‌ها در جایگاه پانزدهم قرار دارد، مهم است. 

وزیر علوم اضافه کرد: شاخص دیگر، کیفیت مقالات است که از طریق نسبت ارجاعات به مقالات ما، سنجیده می شود؛ اینکه چقدر از مقالات ما برای تحقیقات استفاده می‌شود و از این لحاظ، رتبه بسیار خوبی داریم؛ نکته دیگر در رتبه‌بندی‌های سال‌های اخیر، سرعت رشد علمی کشور است یعنی وقتی در یک مسابقه بین کشورهای بزرگ و مطرح دنیا برای ارائه دستاوردهای علمی قرار می‌گیریم، معنایش این است که آنها هم دارند با توانمندی‌های بیشتری کار می‌کنند. همچنین وقتی ایران به لحاظ سرعت رشد علمی در دنیا، دوم می‌شود یا به اعتباری در برخی شاخص ها در رتبه اول هستیم به معنای آن است که محققین و پژوهشگران ما دارند با انرژی زیاد و توان بالا کار می کنند.

غلامی درباره اینکه دستاوردهای علمی ما چقدر در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: حتما باید جایگاه بین المللی‌مان را حفظ کنیم و نگاهی به استفاده آنها در داخل داشته باشیم؛ برخی از علوم‌ها در حوزه علوم پایه و برخی علوم جدید هستند که هنوز در سیستم‌های کاربردی ننشسته اند و بسیاری از دستاوردهای محققین ما که در دنیا در حال استفاده است، از همین گروه است. 

وی ادامه داد: تعداد زیادی از این تحقیقات هم از طریق پایان‌نامه‌ها و هم به‌کارگیری در حوزه های فناوری به سمت کاربردی شدن رفته است. در حال حاضر تعداد زیادی واحدهای فناور داریم که در مراکز رشد و پارک ها مستقر هستند و هر ایده ای که دارند مبتنی بر یک پژوهش و نتیجه یک تحقیق است. 

وزیر علوم با بیان اینکه تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان در کشور داریم که حداقل قریب به 2 هزار مورد در پارک های وزارت علوم مستقر هستند، گفت: در مجموع قریب به ۶۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که همه آنها بر مبنای یافته‌های علمی کار می‌کنند و این جریان جوانی در کشور است.

وی افزود: سابقه این حرکت علمی به ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر می رسد و نباید خودمان را با کشورهایی که قریب به ۱۰۰ سال است این مسیر را طی کرده اند مقایسه کنیم. اما در این ۱۰، ۱۵ سال یک شتاب و حرکت بسیار جدی و قوی اتفاق افتاده که ما را در رده کشورهای صاحب دانش و فناوری قرار می دهد و اراده ها قوی است و در آینده نه چندان دور این جایگاه را هم در دنیا به حد جایگاه علمی خودمان بالا خواهیم برد که حاصل آن خودکفایی، خوداتکایی، امید و اعتماد ملی به جوانان و محققان خودمان است.

* شکل‌گیری هسته اولیه پژوهش در مدارس

منصور غلامی همچنین در این مراسم با بیان اینکه چنین نشست‌هایی بیشتر به‌منظور قدردانی از تلاش‌های دانش‌آموزان مبتکر و خلاق است، اظهار کرد: حسن دیگر این نشست‌ها این است که دستاوردهایی را که در کمال بی‌تکلفی و بی‌ادعا در یک فضای آرام و بدون تبلیغات صورت می‌گیرد، به مردم عرضه کنیم تا آگاه باشند که در مدارس و مراکز آموزش عالی، معلمان و اساتید ما در یک حرکت پیوسته، چگونه برای تعالی جامعه تلاش می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه هسته اولیه پژوهش در مدارس شکل می‌گیرد، افزود: کاشت بذر توانمندی و اندیشمندی در دل دانش‌آموزان توسط معلمان صورت می‌گیرد و در این راستا نکته مهم و قابل‌توجه این است که برای اعتلای علمی کشور، باید جریان پژوهش در جامعه به صورت پیوسته توسط معلمان و اساتید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تربیت نسل آینده جزو دستاوردهایی است که در طول دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باعث افتخار نظام است، گفت: نکته قابل تأمل این است که جامعه‌ای که در گذشته پوشش دانشجویی مناسبی نداشت و به طور جدی محتاج متخصصان خارجی بود، در حال حاضر در همه سطوح توانسته نیازهای تخصصی و علمی خودش را تأمین کند.

وزیر علوم با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در تمام دنیا منشأ تحولات جدی بودند، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی در داخل و خارج کشور، حرف برای گفتن داریم و هدف اصلی ما، تربیت نسل متفکر، عالم و امیدوار است.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و کمبودها، دستاوردهای پژوهشی خوبی داشته‌ایم، گفت: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور آنچه از جامعه اسلامی در همه عرصه‌ها انتظار می‌رود، نصیب‌مان شود.

وی با بیان اینکه ۴۷ پارک علم و فناوری در کشور داریم و هر استانی حداقل یک پارک علم و فناوری دارد، گفت: این مراکز فناوری منشأ خدمات بسیار خوبی به مجموعه جوان‌هایی است که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند ایده‌های خود را به سطح تولید و رفع نیازهای جامعه برسانند، چنان که در ایام کرونا تعداد زیادی از شرکت‌ها در یک اقدام دور از انتظار و بی‌سابقه توانستند بسیاری از نیازمندی‌هایی را که به راحتی دسترسی به آن برای ما میسر نبود، فراهم کنند.

وزیر علوم در پایان سخنان خود از فرهنگیان و معلمانی که تربیت نسل دانش‌آموزی را برعهده دارند و به آنان در به دست گرفتن آینده کشور تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول