اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کانال‌های سرگرمی ایجاد شده توسط سودجویان در «شاد» تعطیل شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی افراد تعدادی کانال‌های سرگرمی را در «شاد» ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی، تعطیل شدند زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است.

کانال‌های سرگرمی ایجاد شده توسط سودجویان در «شاد» تعطیل شد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، در خصوص افزایش پژوهش‌سراها، اظهار کرد: در نگاه اول درصدد هستیم که در همه مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور، پژوهشگاه داشته باشیم و هدف آرمانی ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد که در جهت این هدف، برنامه‌ریزی شده و آن را توسعه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان این است که دانش‌آموزان از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استفاده کنند؟»، افزود: برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در درجه اول نیازمند آشنایی دانش آموزان با مفهوم پژوهش و توانایی لازم آنها برای انجام پژوهش‌ها هستیم تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و طبقه بندی کنند و از معلوماتشان به مجهولات پی ببرند و آسیب‌شناسی کنند؛ این موضوع جزو قابلیت‌هایی است که در برنامه‌ریزی درسی ما منظور شده است.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه رویکردی را در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری می‌کنیم که رویکرد مسأله محور در برنامه ریزی درسی برخی پایه‌های تحصیلی است، افزود: در همه مدارس امر پژوهش هم در قالب برنامه‌ریزی درسی و هم در قالب فعالیت‌های فوق برنامه و همراهی با پژوهش‌سراها با جدیت دنبال می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه «آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم» را در راستای حذف کنکور دارد، اظهار کرد: مدتی است کارشناسان ورزیده‌ای از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینه‌ترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توأم باشد و توانایی تفکیک و طبقه‌بندی مناسب‌تر دانش‌آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از نکاتی که همکاران ما در برگزاری آزمون سه سال پی‌درپی داشتند این بود که نوعی بازتولید همین کنکور می شود و ممکن است در سال‌های مختلف استمرار پیدا کند اما در هرصورت ما تابع تصمیم‌گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و هر جمع‌بندی که شود، مبنای عمل ما خواهد بود.

وی درباره ایجاد برخی کانال های غیراخلاقی و فسادانگیز در شبکه شاد، گفت: فساد که نبوده است و به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانال‌های سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی، تعطیل شدند زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمی‌کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: متقاضیان بسیاری وجود دارند که می خواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلا تنها کارکردی که برای شاد در نظر گرفتیم، کارکرد آموزشی است و تمام کسانی که روی شاد فعال هستند، احراز هویت شدند و معلمین، مدیران و دانش‌آموزان هستند و از سالم ترین محیط ها برای کار و فعالیت آموزشی است.

وی تصریح کرد: ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته است، به شاد دسترسی داشته و اقدام به ایجاد کانال کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شده‌اند بنابراین همه کسانی که در شاد هستند، احراز هویت شده و قابل اعتماد هستند.

وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: ما به تمام مدارس سراسر کشور مأموریت دادیم که برای تمام دانش‌آموزان اطلس یادگیری داشته باشند یعنی تمام دانش آموزان که در سال های قبل و یا امسال ثبت نام کرده‌اند باید وضعیت تحصیلی‌شان مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش می بینند بنابراین اگر دانش‌آموزی جامانده باشد حتما پیگیری می کنیم و همکاران ما وظیفه دارند با خانواده آنها ارتباط برقرار کرده و مشکل را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه مصمم هستیم امسال دانش آموزی از چرخه آموزش دور نماند، تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته آمار بازماندگی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که به تدریج که به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کردیم به آموزش آنها اقدام کرده‌ایم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: مشکل برخی ترک تحصیل کرده‌ها، عدم دسترسی به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی یا علل دیگری از مدرسه باز می مانند که البته ما جمعی از نهادهای حمایتی را گرد هم آوردیم و کمک کردند تا کسی از تحصیل محروم نشود.

*  «پژوهش» روش اندیشیدن، گفت‌وگو کردن و حل مسأله است

حاجی‌میرزایی همچنین در این مراسم با تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: همه انسان‌ها در سطح فردی و چه در سطح گروهی و جمعی در تکاپو و تلاش برای رسیدن به اهداف هستند.

وی حل مسأله را یکی از پر فراوان‌ترین کارکردهای زندگی انسانی برشمرد و افزود: تلاش برای رفع نگرانی‌ها و کاهش بیم‌ها، تلاشی است که جامعه به شکل فردی و یا جمعی آن را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: اگر این کارکرد انسان را به‌عنوان یک توانایی مادر شناسایی کنیم، مسؤولیت آماده کردن انسان‌ها برای چنین توانمندی بر عهده نظام یادگیری است، بنابراین نظام یادگیری افراد را برای ایفای این نقش تجهیز می‌کند.

وی سطح بلوغ افراد، گروه‌ها و جامعه را به میزان توانمندی‌های آنان وابسته دانست و ادامه داد: هر چه توان جامعه در حل مسائل بالاتر رود توان ملی افزایش می‌یابد و برای دستیابی به این توانایی نیازمند پژوهش هستیم.

حاجی میرزایی پژوهش را جزو لاینفک زندگی انسان دانست و خاطرنشان کرد: بدون پژوهش زندگی کیفیت نخواهد داشت؛ منظور از پژوهش، فهم دقیق روابط بین پدیده‌ها، توانمندی مرتب کردن معلومات، روشن شدن مجهولات، بهره‌مندی مؤثر از معلومات برای کاستن از مجهولات، توانمندی جمع‌آوری اطلاعات و توانایی ساماندهی معلومات و تحلیل و آسیب‌شناسی مسائل است.

وی پژوهش را نیاز واقعی انسان‌ها و جوامع برشمرد و گفت: یکی از معیارهای حکمرانی شایسته، توانایی پایدار در حل مسأله است، بنابراین جامعه‌ای توانایی حل مسأله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و پژوهش این مأموریت را بر عهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: پژوهش جزو راهبردی‌ترین مأموریت‌هایی است که یک جامعه دنبال می‌کند و آموزش ‌و پرورش سنگ نخست این بنای رفیع است.

وی افزود: در آموزش‌ و پرورش، دانش‌آموزان را در بهترین دوره یادگیری و دوره طولانی دوازده‌ ساله در اختیار داریم؛ در دوره‌ای که بیشترین اثرپذیری و پایدارترین نقش‌پذیری‌ها را دارند و هویت و شاکله شخصیت آنها شکل می‌گیرد و اگر افراد با این توانمندی انس گرفتند در تمام زندگی این توانایی به کارشان می‌آید.

وزیر آموزش‌ و پرورش برنامه‌ریزی درسی را خلق موقعیت‌هایی برای یادگیری انسان‌ها دانست و گفت: در برنامه‌ریزی درسی، پژوهش رکن جدی و مورد توجه است بنابراین دروس باید مسأله محور باشند.

وی از فعالیت بیش از ۶۰۰ پژوهشسرا در سراسر کشور خبر داد و افزود: وقتی به بهبود الگوی حکمرانی در آموزش‌ و پرورش می‌اندیشیم، بنای پژوهش، بنای رفیعی است که این توانایی را به نحو مؤثری فراهم می‌کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان به‌اندازه زیادی به توانایی پژوهشگری مسلط شوند بهتر می‌توانند آینده کشورشان را بسازند بنابراین اگر دانش‌آموز پژوهشگری داشته باشیم، دانشجوی توانمند و کسب‌وکار قاعده‌مندتری را خواهیم داشت و عرصه و عرضه خدمات ما حرفه‌ای‌تر خواهد بود، روابط اجتماعی ما بهتر شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های حل مسأله جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مسائلی قابل‌حل است که درک مشترکی از آن به وجود آید، بنابراین اگر اجماع نسبی در میان صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران، سیاستمداران و مسؤولین امر به‌خصوص در سطح ملی به وجود آید، توانایی برای حل مسئله افزایش می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در شرایطی که به‌شدت واگرا هستیم، ظرفیت‌های لازم برای حل پایدار مسائل ایجاد نشده است. در چنین شرایطی نمی‌توان یک نگرش واحد در اندیشه‌های واگرا ایجاد کرد و بهترین راه این است که به‌جای تفاهم روی محتوا، روی روش‌ها تمرکز کنیم.

وی پژوهش را روش اندیشیدن، گفت‌وگو کردن و حل مسأله دانست و عنوان کرد: اگر بیاموزیم که چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنیم و در خدمت همدیگر قرار دهیم، دستیابی به تفاهم میسرتر خواهد بود.

وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: هر چه ظرفیت پژوهشگری و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های اندیشیدن عمیق و پژوهش کردن در موضوعات مختلف جامعه افزایش یابد، امید است که تفاهم ملی میسرتر باشد، بنابراین ما به پژوهش از این مسیر، با عنوان کارکرد امنیت ملی، عنصر اساسی در اقتدار و عزت جمهوری اسلامی و یک ابزار راهبردی برای تحقق اهداف و آرمان‌هایمان می‌رسیم.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن فخری زاده گفت: این شهید بزرگوار در این عرصه تلاش زیادی کردند و در آسمان اندیشه ایرانی، پیروان رهبری و در آسمان همه دلسوزان و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی همواره می‌درخشد.

 گفتنی است؛ برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش با شعار «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش‌آموز پرسشگر» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول