اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

لزوم افزایش بودجه‌های پژوهشی در مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌/ پژوهش محور بودن تصمیم‌ ‌گیری‌ها تقویت شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پژوهش یکی از نیازهای جدی هر جامعه‌ای هست، گفت: پژوهش‌‌ها باید به سمت کاربردی شدن پیش بروند و باید در بحث علوم انسانی بتوانیم از خروجی‌ها برای سیاست‌گذاری‌ و بهتر اداره کردن جامعه استفاده کنیم.

لزوم افزایش بودجه‌های پژوهشی در مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌/ پژوهش محور بودن تصمیم‌ ‌گیری‌ها تقویت شود

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش یکی از نیازهای جدی هر جامعه‌ای هست؛ اساساً پژوهش به معنای اعم کلمه مبنای سیاست‌گذاری است که هر دولت و ملتی باید آن را به طور جدی مورد توجه خود قرار دهد.

* پژوهش باید از نظام دانشگاهی پیگیری شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه پژوهش در کشور ما از دیرباز جایگاه خیلی زیادی نداشته و همچنان دارای خلل و ضعف‌هایی است؛ به طوری که پژوهش را جدی نگرفته‌ایم و نمی‌گیریم و نتیجه این امر باعث شده است همیشه در اداره جامعه و کشور بعضاً با ضعف و مشکلاتی روبه‌رو باشیم. 

وی با بیان اینکه آموختن پژوهش باید از نظام دانشگاهی پیگیری شود، گفت: باید پژوهشگران و افرادی که متخصص پژوهش هستند در نظام دانشگاهی تربیت شوند؛ متاسفانه در دانشگاه‌های ما خلل و ضعف جدی در بحث آموختن و یادگیری پژوهش وجود دارد که این ضعف بیشتر در پژوهش‌های کاربردی و علوم انسانی مشهود است. 

نادری افزود: ریشه بخشی از این موارد به نظام سیاست‌گذاری و نظام اجرایی ما برمی‌گردد؛ لذا ما نتوانسته‌ایم بودجه‌های پژوهشی را در بحث سیاست‌گذاری‌ها آنچنان که باید و شاید تا الان جا بیندازیم و در بحث نظام اجرایی هم، اجرای پژوهش و پژوهش محور بودن تصمیم‌ها اساساً جایگاه کمی دارد که باید تقویت شوند. 

* نباید بودجه‌های پژوهشی قطع یا کم شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه هر وقت با کمبود بودجه در کشور مواجه هستیم، اولین جایی که به ذهنمان می‌رسد که باید بودجه‌اش را قطع کنیم و برای سایر جاها در نظر بگیریم، بودجه پژوهش است که قطعاً خطا است و نه تنها نباید بودجه پژوهش قطع و کم شود بلکه باید گسترش پیدا کند و بیشتر شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهش‌‌ها باید به سمت کاربردی شدن پیش بروند و باید در بحث علوم انسانی بتوانیم از خروجی‌ها برای سیاست‌گذاری‌ و بهتر اداره کردن جامعه استفاده کنیم. 

نادری یادآور شد: بودجه‌های پژوهشی باید در مراکز تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها افزایش داده شوند و مراکز باید این کار را به نحو احسن انجام دهند تا موضوع کاربردی کردن پژوهش در دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول