اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور؛ رویکرد کلامی و تحلیلی پژوهش امری اجتناب ناپذیر است

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید به اهمیت تحقیقات علمی گفت: هنر پژوهشگر این است که موضوع و مساله را در اصول، فلسفه و تفسیر به ریشه های علوم اسلامی ربط دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور؛ رویکرد کلامی و تحلیلی پژوهش امری اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم تجلیل از استادان و طلاب «پژوهش محور» رشته اخلاق و تربیت اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) شهرستان میبد، اظهار کرد: کیفیت کار باید برای شما از هر موضوعی مهمتر باشد و ظاهری نباشد، راهی باشد که شما را از عمق مساله و تحقیق دقیق، به سمت نوع کار استنباطی و اجتهادی پیش ببرد.

وی افزود: اصولاً رویکرد کلامی و تحلیلی در پژوهش بسیار مهم است، نگاه تحلیلی کلام، مستلزم این است که وقتی فرد موضوعی را بررسی می‌کند،  فقط خود موضوع را نبیند بلکه چیزهای دیگر را که اصلا به ظاهر ربطی ندارد باید دید تا به نتیجه رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: پایه‌های یک تحقیق قوی در حوزه علوم اسلامی و معارف، ادبیات قوی و مجموعه علوم ادبی مقصود آن است.

وی برخورداری از علم اصول را از دیگر الزامات تسلط در پژوهش‌های علوم اسلامی دانست و بیان کرد:  حدیث شناسی و رجال و روات احادیث از دیگر مسائل حائز اهمیت در این خصوص است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میبد تصریح کرد:  موارد یاد شده حداقل سه ضلع پایه‌ای است که به معنی واقعی برای کار تحقیقی در حوزه معارف الهی و دینی مهم شمرده می‌شود و بدون آن خصوصا زمانی که انسان می‌خواهد موضوعی  را به دین یا به اولیای الهی نسبت دهد ، نتیجه روشن و مطمئنی به دست نمی‌آید.

وی گفت: موضوع یابی و مساله یابی موجب زنده شدن بحث می‌شود و  این امر هم مستلزم مطالعه در حوزه علوم انسانی است.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود این که علوم انسانی آمیخته با نگاه‌های فلسفی و فرهنگ غربی است، اما در عین حال ابزارهای مهمی هستند که مطالب مهمی را در بر دارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول