اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عباس زاده مشکینی: اردوغان عقده شکست در عراق و سوریه را می‌خواهد در آذربایجان تلافی کند

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس گفت: اردوغان عقده شکست خود در عراق و سوریه را که به حمایت از داعش پیگیری می کرد در قفقاز و ورای مرزهای شمالی ایران می خواهد تلافی کند.

عباس زاده مشکینی: اردوغان عقده شکست در عراق و سوریه را می‌خواهد در آذربایجان تلافی کند

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات مداخله جویانه اردوغان در مورد ایران گفت: شعرخوانی اردوغان در مراسم رژه مشترک باکو - آنکارا ارزش پردازش و تحلیل دیپلماتیک ندارد و چه بسا برای جذابیت نطق و تحریک احساسات مخاطبین قرائت شده است، اما اساسا یک سیاست مدار آن هم در حد رئیس جمهور یک کشور باید بداند هر جمله و کلمه‌ای که از زبانش جاری می‌شود ممکن است پیام خاصی را در جهاتی خاص منعکس نماید و تفسیر گوناگونی از آن استحصال شود.

 وی ادامه داد: اما اگر فرض ما این باشد که طرف با هدف و قصد این اشعار را در چنین موقعیت زمانی و مکانی انتخاب نموده و چینش و اظهار داشته است، باید بگویم چنین موضعی می‌تواند در تعقیب اهداف مختلفی باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اولا در ترکیه یک اقلیتی بر اکثریتی حکومت می‌کند که بخشی از این اکثریت کردهای ایرانی تبار هستند که در ۱۰ استان این کشور ساکن‌اند و یک جمعیت شیعه ۴۰ درصدی که بخش اعظم این اکثریت هستند.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: در همین دو سال اخیر حکومت اردوغان تا مرز اضمحلال از طریق کودتا پیش رفته است که البته چرا همان کودتا پیروز نشد، بماند دلیلش چیست؟! بنابرین ترکیه از منظر انسجام اجتماعی و سیاسی از استحکام چندانی برخوردار  نیست و چه بسا اردوغان با این رویا پردازی‌ها می‌خواهد به نوعی فرافکنی نموده و مسئله و معضل داخلی خود را به بیرون منتقل کند.

وی افزود: دومین انگاره این است که اردوغان عقده شکست خود در عراق و سوریه را که به حمایت از داعش پیگیری می کرد در قفقاز و ورای مرزهای شمالی ایران می خواهد تلافی کند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سومین انگاره این است که اردوغان نگران تقویت روابط صمیمانه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران است چون بدیهی است جمهوری آذربایجان با داشتن جمعیتی که بالای ۹۰ درصد مسلمان شیعه است و یک تعلق و اشتراکات عاطفی، فرهنگی، تاریخی غیر قابل انکاری با ایران دارد بسترهای بسیار آماده و بالقوه بی‌بدیلی برای روابط همه جانبه دارد.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: جنبه دیگر این رویداد به سیاست‌های فرهنگی داخلی ما باز می‌گردد، بهتر بود واکنش به این اظهارات مبهم اردوغان را (که در یک بستر شعر و فرهنگ رقم زده شد) به اهل فرهنگ و شعر کشورمان به ویژه آشنایان به فرهنگ و زبان مردم استان‌های شمال غرب کشور  می‌سپردیم یعنی اهالی شعر و فرهنگ دیار شهید باکری‌ها.

وی در پایان گفت: البته باید به این نکته هم توجه کنیم که اگر فرض این باشد که این مواضع امثال اردوغان تحت تاثیر القائات موساد و جریان اخوانی- وهابی است باید به این نکته دقت کنیم که دشمن از چه منفذهایی می خواهد آسیب بزند و ما برای آسیب‌زدایی چکار کرده‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول