اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

سهم البرز از تسهیلات مشاغل خانگی 5 میلیارد و 300 میلیون تومان است

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان روند کاهشی در پیش گرفته است، گفت: سهم استان البرز در سال 1399 در موضوع تسهیلات مشاغل خانگی به میزان مبلغ ۵ میلیارد و 300 میلیون تومان است که به استان ابلاغ شده است.

سهم البرز از تسهیلات مشاغل خانگی 5 میلیارد و 300 میلیون تومان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسین فلاح نژاد، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز، امروز در سومین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان با موضوع بررسی وضعیت بازار کار استان وتسهیلات مشاغل خانگی، کرونا و اشتغال روستایی در استانداری البرز برگزار شد، گفت: نرخ بیکاری در تابستان سال 99 به میزان 12.4 درصد است که این عدد در بهار 99 به میزان 12.3 درصد بود و در مقایسه با نرخ بیکاری در بهار و تابستان 98 عملکرد استان بسیار مطلوب بوده است وحتی علیرغم شیوع ویروس کرونا در کل کشور نرخ بیکاری در استان روند کاهشی داشته است و همچنین  نرخ مشارکت اقتصادی نیز در تابستان 99 با میزان 41.8 درصد نسبت به بهار سال 99 افزایش نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اعلام سهم اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی استان، افزود: درصد سهم اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی در البرز در کشاورزی 3.8 درصد و در صنعت 40.9 درصد و در خدمات 55.3 درصد است که در حوزه صنعت البرز دارای جایگاه پنجم و در خدمات رتبه چهارم کشور را داریم.

فلاح نژاد همچنین با اشاره به اینکه طرح مشوق کارفرمایی از سوی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی در آبان ماه 99 ابلاغ شده است، گفت: طرح مشوق کارفرمایی توسط وزارت، تعاون کارورفاه اجتماعی به منظور تشویق کارفرمایان برای بکار گیری نیروی کار جدید و فارغ التحصیل دانشگاهی ابلاغ شد و از مسؤولین در حوزه‌های صنعت  و کشاورزی و خدمات استان می‌خواهیم تا با اطلاع رسانی از این طرح به ذینفعان مرتبط با حوزه خود؛ آنها را با این طرح آشنا نمایند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند که این طرح در واقع دو هدف را دنبال می‌کند که یکی کمک به کارفرمایان در حوزه بیمه نیروی کار و بحث دیگر کمک به اشتغال افراد تحصیل کرده  از این طریق است.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت moshavegh.mcls.gov.ir از جزییات این طرح آگاهی پیدا کنند.

مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی همچنین با اشاره به آمار بیمه شدگان اجباری در استان بر اساس سامانه‌های تامین اجتماعی، اظهار کرد: تعداد بیمه شدگان اجباری با میزان 289 هزار و 359 نفر در فروردین ماه 99 به میزان 305 هزار و 511 نفر در مرداد 1399 افزایش داشته است که در مقایسه با مرداد 1398 افزایش قابل ملاحظه ای است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه و تامین اجتماعی البرز نیز در ادامه به عملکرد این اداره کل در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: سهم استان البرز در سال 1399 در موضوع تسهیلات مشاغل خانگی به میزان مبلغ ۵ میلیارد و 300 میلیون تومان است که به استان ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی عملکرد بانک‌ها مشخص شده است و تفکیک شهرستانی نیز در این زمینه صورت گرفته و تا به امروز کل مبلغی که به استان اختصاص پیدا کرده به بانک‌ها معرفی شده است و در این راستا 347 طرح از سوی دستگاه‌ها اجرایی به ارزش 5 میلیارد و 810 میلیون تومان به بانک‌های عامل ارسال شده و تابحال 134 طرح با اشتغالزایی 281 نفر به ارزش 2 میلیارد و 388 میلیون تومان از سوی بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران البرز به متقاضیان پرداخت شده است.

فلاح نژاد همچنین در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان البرز و اقدامات انجام شده در این خصوص، تصریح کرد: در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی عملکرد خوبی را در استان شاهد بوده ایم همچنین از مانده اعتبارات استان مبلغ کمی باقی مانده است که این بدان معنی است که هر انچه از اعتبارات این طرح ابلاغ شده در این خصوص تخصیص پیدا کرده است.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ 215 میلیارد و 900 میلیون  تومان در استان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است، افزود: این مبالغ در قالب 174 میلیارد و 500 میلیون  تومان برای دستگاه‌های اجرایی و 41 میلیارد و 400میلیون تومان در خصوص نهادهای حمایتی است.

وی همچنین در خصوص تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا گفت: 1252 میلیارد تومان تسهیلات  کسب و کارهای اسیب دیده از کرونا از طریق ستاد ملی کرونا به استان البرز  در 14 رسته  شغلی اسیب دیده از این بیماری اختصاص یافت که عمده این رسته‌ها بخش خدمات وصنف  را شامل شدند.

مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی عنوان کرد: از مبلغ 1252 میلیارد تومان تسهیلات کرونا در البرز مبلغ 354 میلیارد تومان درخواست تسهیلات از سوی متقاضیان در استان داشته ایم که از این میزان 195 میلیارد تومان توسط بانک‌ها تا به امروز پرداخت شده که بانک ملی، تجارت، ملت و صادرات بیشترین تعداد پرونده‌ها و پرداختی‌ها را در این خصوص داشته اند.

وی در خصوص تسهیلات کرونا در بخش گردشگری که مشاغل مرتبط با آن  آسیب  زیادی در این بیماری داشتند، اظهار کرد: پیرو دغدغه‌هایی که در کشور در حوزه گردشگری و آسیب ناشی از این بیماری برای شاغلین این صنعت بوجود آمد ستاد ملی کرونا طی ابلاغی  اعلام داشت که شیوه پرداخت را از تعداد نفر به بنگاه محور تغییر داده است که متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه کارا از این تسهیلات بهره مند شوند.

فلاح نژاد همچنین در این جلسه در خصوص ثبت اشتغال دستگاه‌ها اجرایی در سامانه رصد اشتغال، اضافه کرد: در خصوص سامانه رصد اشتغال، بر اساس  آنچه که در جلسات قبلی تصمیم گرفته شد تعهد سال 1399 البرز به میزان 36هزار 525 نفر درنظر گرفته شد و در هشت ماه ابتدایی اول سال1399 به میزان 20 هزار 850 نفر در سامانه رصد از سوی دستگاه‌های اجرایی استان ثبت شده است و دستگاه‌ها اجرایی استان باید برای تحقق کامل سهم اشتغال استان در ماه‌های باقی مانده سال 99 اقدام لازم را بنمایند.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول