اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کشاورزی که با سواد ابتدایی ادوات کشاورزی می‌سازد

کشاورز دهگلانی که سواد ابتدایی دارد، بعد از اختراع و ساخت دستگاه یونجه‌چین تیغه‌ای و ثبت چندین اختراع دیگر، دستگاهی برای برداشت هویج‌ ساخته که کار را برای کشاورزان آسان کرده است.

کشاورزی که با سواد ابتدایی ادوات کشاورزی می‌سازد

خبرگزاری فارس استان کردستان/ یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار  از وسعت ۲۹ هزار کیلومتر مربعی استان کردستان اراضی قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی است و همین مسئله این استان را به یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

 ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی در این استان دیم و مابقی  آن آبی است، استان کردستان ۴۳ هزار هکتار باغ دارد که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

کل تولید محصولات بخش کشاورزی کردستان سه میلیون تُن بوده و این بخش ۳۰ درصد اشتغال و ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی این استان را به خود اختصاص داده است.

سالانه۵۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۳۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر کشت محصول استراتژیک گندم می رود و در این زمینه طی چند سال اخیر جزو استان های برتر کشور بوده ایم.

پیشتازی کردستان در تولید محصولات کشاورزی به تولید گندم خلاصه نمی‌شود و در تولید دیگر محصولات زراعی هم چون کلزا و نخود هم رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است.

کردستان در زمینه تولید محصولات باغی مانند توت‌فرنگی رتبه نخست کشور، انگور دیم رتبه دوم، آلبالو رتبه پنجم، شلیل، گردو و هلو جایگاه ششم را در کشور به خود اختصاص داده است.

بنا به گفته متولیان امر در حال حاضر ۱۳۳ تا ۱۳۵ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی در سطح استان فعال بوده و  ۴۴ مرکز کشاورزی در سطح استان برای ارائه خدمات به این بهره برداران فعالیت می کند.

کشاورزی از دیرباز تا کنون همواره یکی از شغل‌های پر طرفدار مردمان کردستان بوده و اقتصاد عمده افراد در این این استان به ویژه در شهرهای قروه و دهگلان به محصولات مختلف کشاورزی وابسته بوده است.

سهم قابل توجه برخی شهرستان‌ها در تولید محصولات کشاورزی

۱۶۰ هزار هکتار از اراضی دهگلان به صورت دیم زیر کشت انواع گندم، جو، آفتابگردان قرار گرفته و بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی این منطقه هرساله در کنار گندم و جو به صورت آبی زیر کشت سیب‌زمینی، کلزا، آفتابگردان، خیار، هویج، شبدر، پیاز، ذرت علوفه، هندوانه، کدو، گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز، انواع سبزی و... می رود.

فراوانی محصولات کشاورزی در دهگلان بیانگر تلاش کشاورزان، همت مهندسین و بهره‌گیری از علم روز دنیا در زمینه کشاورزی نوین بوده که در اصلاح الگوی کشت‌وکار در منطقه تاثیرگذار بوده و رونق کشاورزی را به همراه داشته است.

تلاش برای دست‌یابی به توسعه در گرو توجه به کشاورزی است و اصولاً کشورهای توسعه‌یافته گام اول مسیر توسعه را از خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی شروع کرده‌اند که در این میان دست‌یابی به خودکفایی کشاورزی مستلزم توجه به نکاتی از جمله مکانیزاسیون کشاورزی است.

ماشین‌آلات کشاورزی گونه‌ای از ماشین‌آلات است، که در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال، کمباین، خرمن‌کوب، تراکتور، گاوآهن، کلوخ‌شکن و علف‌بر از جمله این ماشین‌آلات کشاورزی است،  با وقوع انقلاب صنعتی و توسعه ماشین‌آلات کشاورزی، روش‌های ابتدایی و طاقت‌فرسای قدیمی به ‌سرعت کنار گذاشته شد و در پی مکانیزه شدن، کشاورزی به‌سرعت پیشرفت کرد، که منجر به افزایش تولید مواد غذایی شد.

ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از قبیل تراکتور، کمباین، چمن زن، علف زن، دروگر، تیلر، تیلر کولتیواتور و.... توانستند در عرصه کشاورزی تحولی عظیم ایجاد کرده و منجر به افزایش تولید در این صنعت شوند.

انجام فعالیت‌های کشاورزی با استفاده از دانش روز و تلفیق تجربه و علم در کنار کار عملی کشاورزی بدون شک به بازدهی، افزایش تولید، رفع چالش ها و معرفی بهتر محصول کمک می‌کند موضوعی که به صورت ویژه مورد توجه برخی فعالین این عرصه قرار گرفته تا جایکه آنها را به مسیری هدایت کرده که با وجود نداشتن تحصیلات اکادمی و علمی موفق به ثبت ماشین آلات و عدوات کشاورزی شده اند که نه تنها برای خودشان بلکه برای دیگر کشاورزان نیز مایه خیر شده اند.

کشاورز مخترع 

آقای محمود قاسمی با بیش از 50 سال سن علاقه‌مندتر و مشتاق تر از روزهای جوانی همچنان در مسیر تولید همت می‌کند و در این مسیر با نوآوری و ایده‌پردازی اقدام به خلق اداوتی کرده که مسیر تولید محصولات کشاورزی را برایش تسهیل کرده است.

بعد از اختراع و ساخت دستگاه یونجه‌چین تیغه‌ای، این کشاورز دهگلانی توانست چندین اختراع دیگر را به ثبت برساند و چند اختراع او در مرحله داوری قرار دارد.

دستگاه شست‌وشوی سبزیجات و هویج‌کن از دیگر اختراعات این کشاورز خوش‌فکر و صاحب ایده دهگلانی است که کار را برای کشاورزان آسان کرده است.

تحصیلات آقای قاسمی تا مقطع اول راهنمایی است اما او تمام عمرش را در صنعت کشاورزی سپری کرده و هدفش کاهش میزان زحمت و بهره‌گیری از نیروی انسانی با ساخت تجهیزات و ادوات کشاورزی بوده است.

وی می‌گوید: از آنجایی که در دهگلان محصولاتی مانند هویج و سیب‌زمینی بیشترین کشت دارد و زحمت زیادی برای کشاورزان دارد و همین موضوع موجب شد تا به فکر اختراع دستگاهی ‌باشم که بدون آسیب به محصول، برداشت با هزینه و زمان کم برداشت شود.

تا این لحظه 60 دستگاه هویج‌کن به قیمت هر دستگاه ۴ میلیون تومان را برای کشاورزان شهرستان دهگلان ساخته‌ام که به راحتی با تراکتور حمل شده و در زمان برداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشتری زیاد دارم اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات به ویژه مکان مناسب، نمی‌توانم تولید انبوه داشته باشم که اگر کارگاهی برای فعالیت داشته باشم می‌توانم جدای از ساخت انبوه این دستگاه، ایده‌های دیگری را هم به مرحله تولید برسانم.

اگرچه زمین احداث سوله دارم ولی به خاطر مانع‌تراشی‌هایی که در فرآیند صدور مجوز ایجاد می‌شود تاکنون موفق به احداث آن نشده‌ام، به ادارات مختلف از جمله راه و شهرسازی، استانداری، جهاد کشاورزی و ...مراجعه کرده‌ام ولی هیچ جواب قانع‌کننده‌ای ندارند، این در حالی است که سوله‌های متعددی در اطراف زمین مذکور ساخته شده است.

بارها به فرمانداری و استانداری برای دریافت تسهیلات موردنیاز احداث کارگاه مراجعه کرده‌ام اما حمایت نمی‌کنند، بانک هم به اندازه‌ای موانع سر راه آدم می‌گذارند که از درخواست دریافت وام پشیمان شده‌ام.

ساخت سورتینگ سیب‌زمینی

پسر دومم به کار کشاورزی علاقه‌مند است و تاکنون دو اختراع را به نام خودش ثبت کرده است، سورتینگ سیب‌زمینی و گاوآهن برای مزارع ردیفی که به موتور سیکلت وصل می‌شود و با مصرف 4 لیتر بنزین کارایی 100 کارگر دارد.

سورتینگ سیب‌زمینی محصول برداشت شده را در سه سایز شامل سیب زمینی خوراکی، سیب زمینی بذری و سیب زمینی فندوقی از هم جدا می‌کند و خاک چسبیده به محصول را کاملا جدا می‌کند.

یک ساعت فعالیت این دستگاه ضمن به صفر رساندن خطا در جداسازی هر سه سایز سیب‌زمینی در کاهش میزان بهره‌گیری از توان نیروی انسانی بیشترین عملکرد را دارد.

درجه‌بندی سیب‌زمینی از لحاظ اندازه و کیفیت از دیگر نکات مهمی است که تمامی این عملیات‌ها به وسیله این دستگاه سورتینگ انجام می‌شود.

با وجود ارزیابی مثبت عملکرد دستگاه سورتینگ سیب‌زمینی توسط کارشناسان استان، اما  حمایتی صورت نگرفت.

مسئولان در بحث حمایت از مخترعین همیشه شانه خالی می‌کنند و این برخورد برای افرادی مانند من تا کسانی که اختراعات بزرگ و قابل توجه دارند به همین روال است.

تولید دستگاه هویج‌شوی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب عملکرد بسیار خوبی دارد و تولید چنین دستگاهی در دهگلان و قروه که قطب کشاورزی استان بوده و با کمبود جدی آب مواجه هستند، ضروری است.

برداشت 14 هزار تن هویج در کردستان

حیدر مرادی گفت: ۹۶ درصد سطح زیرکشت هویج استان کردستان در شهرستان دهگلان و ۴درصد باقی مانده مربوط به شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان است.مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۲۸۱ هکتار از اراضی استان در سال زراعی ۹۹_۹۸ زیرکشت محصول هویج رفته و 14 هزار و 893 تن هویج از این سطح زیرکشت برداشت شده است، میانگین تولید ۵۳ تن در هکتار بوده و بیشترین سطح زیرکشت در استان مربوط به شهرستان دهگلان با ۲۷۰ هکتار است.

و اما...

کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین صنعت‌هاست، اما نباید گمان کرد انسان با تکنولوژی غریبه است، انقلاب صنعتی قرن‌های ۱۹ و ۲۰ ابزارهای دستی و ابزارهای وابسته به حیوانات را با موتورهای بنزینی و کودهای شیمیایی جابجا کرده است.

شروع استفاده از ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به معنای واقعی در اواخر قرن 19 میلادی صورت گرفته است. کشاورزی هوشمند، موجب توسعه کشاورزی شده که نتیجه آن، افزایش بهره‌وری از زمین کشاورزی تا 5 درصد و افزایش سود تا 20 درصد خواهد شد.

استفاده از فناوری‌های موجود در کشاورزی مدرن موجب شده تا امکان سودآوری بیشتری برای کشاورزان فراهم شود و جذابیت صنعت کشاورزی را به تبع آن افزایش می‌دهد، نخستین وسیله مورد استفاده که از ماشین آلات کشاورزی مدرن و متاخر به شمار می‌رود تراکتورهای بزرگ و پرکاربردی بودند که تاکنون نیز از آنها استفاده شده و از اهمیت بسزائی در مراحل مختلف عملیات کشاورزی برخوردار هستند.

حمایت از کشاورزانی که ضمن تلاش در چرخه تولید محصولات کشاورزی گام در مسیر ساخت ادوات مختلف برای رونق هرچه بیشتر این صنعت نهاده‌اند، می‌تواند زمینه رونق هرچه بیشتر محصولات کشاورزی را در دهگلان که قطب کشاورزی استان است، فراهم کند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول