اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

میزان تبخیر آب سدها در ایران 3 برابر میانگین جهانی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوان آب سدها و آب سطحی را در خاک نگهداری کرد، میزان تبخیر کاهش یافته و مشکل کم آبی به وجود نمی آید در حالی که امروز میزان تبخیر آب سدها در کشورمان سه برابر میانگین جهانی است.

میزان تبخیر آب سدها در ایران 3 برابر میانگین جهانی است

به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خاک با زندگی روزمره بشر ارتباط دارد چرا که یکی از عوامل مهم در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی خاک است و خاک مناسب باعث به وجود آمدن امنیت غذایی می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه خاک بستر نباتات و تمام تولیدات گیاهی به شمار می آید، سازمان جهانی فائو به جهت اهمیت ارزش خاک یک روز در سال را به عنوان روز خاک در نظر گرفته است و در ایران، این روز با توجه به میزان اهمیت خاک و بررسی مخاطرات و حفظ خاک گرامی داشته می شود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ایران جز مناطق خشک و نیمه خشک جهان است و نیاز به محافظت خاک در آن بیشتر اهمیت دارد ادامه داد: باید از چنین روزهایی برای فرهنگ سازی و حمایت از خاک استقبال شود.

فتحی گفت: خاک علاوه بر اهمیت در امنیت غذایی در نگهداری آب نیز تاثیر زیادی دارد به طوری که خاک بستر آب است و اگر بتوان آب سدها و آب سطحی را در خاک نگهداری کرد، میزان تبخیر کاهش یافته و مشکل کم آبی به وجود نمی آید در حالی که امروز میزان تبخیر آب سدها در کشورمان سه برابر میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه خاک به عنوان ثروت ملی و بستر اصلی کشاورزی و محیط زیست و انجام فعالیت های اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنان که در رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان قضیه مهمتر از آب از آن یاد شده است افزود: خوشبختانه در سال 98 با تصویب قانون حفاظت از خاک و سایر قوانین و مقررات مربوطه، به خاک توجه ویژه ای مبذول و وظایف و تکالیفی برای دستگاه های اجرایی مختلف در مورد خاک تعیین شده است و متولیان و کسانی که با خاک در ارتباط هستند از این قانون استقبال می کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با عواملی که می تواند خاک را از بین ببرد گفت: دو عامل اصلی از بین برنده خاک، آلودگی خاک و فرسایش خاک است اما عامل سوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که می تواند بیشتر از دو عامل اصلی خطرناک باشد و در سال های اخیر تاثیر زیادی در خاک و کشاورزی داشته است.

وی یکی از دلایل  فرسایش خاک را چرای بیش از حد دام و عدم توازن بین دام و مرتع عنوان کرد و گفت: چرای بیش از حد دام باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و محافظت خاک می شود و با توجه به اینکه منطقه آذربایجان شرقی، آب و هوای خشک و نیمه خشک دارد، خاک توسط باد جابجا شده و فرسایش می یابد.

وی افزود: شخم زدن نامناسب،کشت و آبیاری در زمان بارندگی باعث فرسایش آبی خاک می شود.

فتحی در ارتباط با آلودگی خاک گفت: استفاده از بعضی کودهای غیرمجاز و سموم شیمیایی و آب فاضلاب ها، در طولانی مدت باعث از بین رفتن مواد معدنی خاک و آلودگی  می شود که نهایتاً این آلودگی بر خود انسان بازخواهد گشت و برای جلوگیری از این مساله، کشاورزان باید در مصرف سموم و کودها دقت نظر داشته باشند و کارخانه ها و بخش های تولیدی پسماندهای خود را در آب و خاک نریزند.

فتحی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: برخی از تغییرات قانونی بوده و با بررسی شرایط  توسط کارشناسان امکان سنجی می شود ولی در اکثر مواقع تغییر اراضی به صورت غیرقانونی انجام می شود که به خاطر ناآگاهی تعدادی افراد و سوءاستفاده افراد دیگر اتفاق می افتد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به راهکارهای مبارزه با تهدیدات از بین برنده خاک اشاره کرد و گفت: استفاده از روش های علمی در آبخیزداری چه مکانیکی چه بیولوژیکی که همان استفاده از پوشش گیاهی است، مناسب بوده و از فرسایش جلوگیری می کند.

وی افزود: در حوزه ترویج کارشناسان با آموزش کشاورزان در نحوه شخم زنی و آبیاری هم تلاش می کنند تا از فرسایش آبی خاک جلوگیری کنند.

فتحی تاکید کرد: برای جلوگیری از آلودگی خاک جهادکشاورزی درصدد است که بیشتر از کودهای زیستی استفاده شود و کشاورزی حفاظتی روشی است که می تواند از عواملی که خاک را تهدید می کنند، محافظت کند.

انتهای پیام/60002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول