اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

روزنامه‌نگاری با جلیقه انتحاری!/ چگونه آمدنیوز به ابزار تروریستی روح‌الله زم تبدیل شد

در حالی رسانه‌های معاند با تکرار واژه «روزنامه‌نگار» برای روح‌الله زم سعی دارند او را یک فعال رسانه‌ای جلوه دهند که بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد او هیچ تناسبی با رسالت خبرنگاری نداشت.

روزنامه‌نگاری با جلیقه انتحاری!/ چگونه آمدنیوز به ابزار تروریستی روح‌الله زم تبدیل شد

مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان: اعدام روح‌الله زم، بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان را دچار ترس و آشفتگی کرد، این را از عملکرد این رسانه‌ها می‌توان فهمید:

 

خبرنگاران این رسانه‌ها نیز در شوک این خبر فرو رفتند و هر کدام واکنش متفاوتی به این خبر نشان دادند.

 

BBC فارسی سعی کرده تا او را افشاگر اخبار محرمانه نظام بداند، درحالی که بسیاری از اخباری که این رسانه مدعی افشاگری‌اش توسط روح‌الله زم بود پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود.

 

جریان ضدانقلاب سعی دارد به صورت غیرمستقیم و با تکرار کلیدواژه «روزنامه نگار» این مهره موثر در افزایش تحریم‌ها علیه ایران سرکرده و عنصر موثر ضدانقلاب که خودش اقرار کرده بود لیدر اغتشاشات ۹۶  است را تبرئه کند.

 

از سوی دیگر مشخص نیست که این چه روزنامه نگاری است که برای حمله موشکی به مراکز ایران برنامه دارد، ساخت مواد منفجره به مردم برای استفاده در خیابان‌ها را آموزش می‌دهد، با سرویس‌های اطلاعاتی غربی ارتباط می‌گیرد، برایش تیم حفاظتی می‌گذارند و از زمان دستگیری تا اعدامش، رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه امورخارجه آمریکا، مسئولان فرانسوی و ... ابراز نگرانی می‌کنند و پس از اعدام نیز همگی پیام تسلیت صادر می‌کنند.

طی روزهای گذشته اخبار زیادی درباره جنایات روح‌الله زم از جمله  گرا دادن به تحریم‌کنندگان ملت ایران، اعلام محل‌های تردد شهید سلیمانی در سوریه،  جمع‌آوری اطلاعات تحرکات عملیاتی مدافعان حرم در عراق و سوریه،  یکپارچه کردن عناصر ضدانقلاب در رسانه‌ها و ... منتشر شد(اینجا)، اما در ادامه نگاهی به تعدادی از هزاران دروغ و شایعه‌ای که وی در قامت موسس کانال آمدنیوز منتشر می‌کرد و هیچ سنخیتی با اصول روزنامه‌نگاری نداشت، می‌اندازیم:

 

* دستور حمله به مراکز پراهمیت ایران

 یکی از عمده‌ترین اقدامات جنایتکارانه روح الله زم، تلاش و حمایت برای ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود، موضوعی که در دادگاه نیز به آن اذعان کردند.

 

 


* دستور ساخت بمب دستی

آمدنیوز حتی پارا فراتر گذاشت و علنا ساخت بمب دستی برای مقابله با ماموران امنیت کشور را آموزش داد که همین موضوع با شکایت وزیر ارتباطات روبه‌رو شد و  حتی این کانال تلگرامی به دلیل آموزش ساخت بمب دستی و کوکتل مولوتف مدتی مسدود شد.نکته تامل برانگیز آن جا است که یکی از همین وسایلی که آمدنیوز روش ساختش را آموزش داده بود، توسط دراویش برای مقابله با ماموران انتظامی استفاده شد.


ابزاری که پس از آموزش در آمدنیوز در اغتشاشات به کار گرفته شد


* تجزیه ایران

یکی از خطوط خبری که به روح‌الله زم دیکته شده بود و وی برای آن تلاش می‌کرد، تجزیه طلبی در ایران بود. این کانال خبری در بسیاری از ناآرامی‌ها سعی کرد تا اقوام مختلف ایران را در مقابل حکومت قرار دهد. نمونه های زیر و استفاده از عناوینی چون «آزربایجان جنوبی» (عنوانی که تجزیه طلبان برای این منطقه به کار می‌برند) بخشی از این پازل است. بازنشر مطالب با محتوای تجزیه‌طلبانه  و یا درخواست رفراندوم بین اقوام از دیگر تحرکات این شبه رسانه بود.

 

* دستور حمله فیزیکی به اماکن عمومی

هدایت اغتشاشات و اطلاع رسانی برای آشوب‌های خیابانی از دیگر  برنامه‌های محول شده به آمدنیوز بود. آن‌ها در این راستا با چاشنی شایعه پراکنی سعی کردند تا مردم را برای تخریب و آتش زدن اموال عمومی تحریک کنند. تصویر زیر بخشی از اشاعه خشونت توسط آمدنیوز است که از اغتشاش‌گران می‌خواهد به برخی مراکز هجوم بیاورند و اموال عمومی مردم را تخریب کنند. آمدنیوز قصد دارد به اغتشاش‌گران خط‌دهی کند تا به صدا و سیما و سازمان بسیج دانشجویی حمله کنند.


* کشته‌سازی

پروژه کشته‌سازی که از اغتشاشات سال ۷۸ در بین اپوزیسیون رواج پیدا کرد، یکی از متداول‌ترین ترفندهای مورد استفاده آمدنیوز بود. این رسانه در اغتشاشات سال های اخیر نیز چندین بار از این حربه استفاده کرد.

یکی از دلخراش‌ترین حوادث سال ۹۶ ، حمله اغتشاش‌گران به ماشین آتش نشانی بود که منجر به کشته شدن یک پدر و پسر در درود شد. آمدنیوز در ادعایی عجیب مدعی شد که آنها توسط ماموران انتظامی ایران کشته شده‌اند! اما پدر غلامرضا و پدربزرگ شهریار هداوند ضمن تکذیب ادعای آمدنیوز، اقدامات ضدانقلاب را محکوم کردند و خواستار برخورد با فتنه گران شدند.

 

آمدنیوز در زمان اغتشاشات دراویش گنابادی مدعی کشته شدن ۳ تن از درویشان به ضرب گلوله شد درحالی که این موضوع صحت نداشت و حتی برعکس، محمد ثلاث ۳ تن از بسیجیان را با اتوبوس به شهادت رساند که حتی در این مورد هم سعی کرد ثلاث قاتل را مظلوم جلوه دهد.(اینجا)

 

این شبه رسانه همچنین در اغتشاشات سال ۹۶ با انتشار تصویری مدعی تشییع جنازه با شکوه امین رمضانی و آرش خدر ۲ تن از جان باختگان اعتراضات مسجد سلیمان شد، درحالی که تصاویر و فیلم‌ها مربوط به تشییع دو تن از بزرگان عشایر بود و مهمتر آنکه اصلاً کسی در اعتراضات کشته نشده بود.(اینجا)

 

* دعوت به آشوب‌ کشیدن خیابان‌ها

آمدنیوز در طول سال‌های فعالیتش بارها به دروغ مدعی می‌شد که تصاویری از تجمعات را منتشر می‌کند درحالی که اصلا تصاویر ادعایی نه به آن زمان و نه به آن مکان اختصاص داشت. (اینجا)


استفاده از یک تصویر برای اعتراضات دوشهر!


شایعه اعتراض در ورامین، درحالی که طبق بررسی‌ها، در سال ۹۶ بانک دی در آن شهر هیچ شعبه نداشت


شایعه تجمع در مرداد درحالی که برخی کاپشن و لباس گرم به تن دارند


شایعه تجمع در مرداد درحالی که برخی کاپشن بر تن دارند


شایعه سازی با استفاده از تصاویر قدیمی جهت القای دروغ ورود تانک به خیابان‌های پایتخت


شایعه آتش زدن پمپ‌بنزین شهید حججی اصفهان با سوءاستفاده از فیلم آتش‌سوزی قدیمی بندر لنگه که بر اثر ایراد فنی رخ داده بود

 

* شایعه علیه مسئولان نظام و نهادهای مردمی

از دیگر حربه‌های آمدنیوز تخریب نهادهای مردمی و نظامی بود. آن‌ها برای بی‌اعتبار کردن این نهادها دست به انتشار شایعات فراوانی زدند از کمیته امداد و اورژانس گرفته تا نیروی انتظامی و سپاه.(اینجا و اینجا و اینجا و اینجا)

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول