اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در دو سال/ سهم قرارگاه از بودجه عمرانی امسال 4.5 درصد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه پترو پالایشگاه مهر خلیج فارس را دو ساله می‌سازیم، گفت: از 82 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی 99، سهم قرارگاه خاتم 3 هزار و 500 میلیارد تومان و کمتر از 5 درصد بودجه عمرانی است.

ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در دو سال/ سهم قرارگاه از بودجه عمرانی امسال 4.5 درصد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز در سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره بودجه قرارگاه خاتم و پروژه‌های در دست اجرای این قرارگاه اظهار داشت: ورودی همه منابع مالی برای قرارگاه خاتم از مسیر خزانه دولت است. شماره حساب 250 قرارگاه خاتم در دولت درنظر گرفته شده است و کل دستگاه‌های اجرایی قراردادهایی که با ما دارند، واریزی وجه را به حساب 250 خزانه می‌ریزند.

وی ادامه داد:‌عددی که در خزانه چرخش دارد، سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان، امسال هم 10 هزار میلیارد تومان و سال آینده نیز همین حدود خواهد بود. 

محمد ادامه داد: این 10 هزار میلیارد تومان شامل دو بخش پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی از مسیر شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها است. 

وی ادامه داد: در سال 99 بودجه عمرانی کشور 83 هزار میلیارد تومان بوده است و ردیف‌های متعلق به قرارگاه در پروژه‌های عمرانی از این 83 هزار میلیارد تومان بودجه 99 سهم قرارگاه خاتم 3 هزار و 500 میلیارد تومان و حدود 4 درصد بودجه است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: عملاً از آن 10 هزار میلیارد تومان که در خزانه چرخش مالی داریم، 3 هزار میلیارد تومان عمرانی و 7 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی و شهرداری است. 

 

* حدود 2 درصد سود برای قرارگاه می‌ماند که به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد

وی تأکید کرد: طلب قرارگاه خاتم از دولت سود قرارگاه نیست.

وی گفت: عموماً در پیمانکاری حدود 8 درصد برای پیمانکاران در آنالیز بالاسری، سود درنظر می‌گیریم. ما به دلیل آنکه مطالباتمان می‌ماند و ارزش پول افت می‌کند، عملاً سود چندانی نمی‌بریم. حدود یک تا 2 درصد سود برای قرارگاه می‌ماند که آن هم به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد. 

* نظارت همه‌جانبه بر چرخش مالی قرارگاه خاتم از دولت تا سپاه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تأکید کرد: همه منابع ما از محل همان خزانه دولت است، از محل وزارت اقتصاد و دارایی یک‌نفر در قرارگاه مستقر است و منابع مالی که از خزانه دولت بیرون می‌آید، طبق ضوابط هزینه می‌شود. 

وی ادامه داد: عامل ذیحسابی دولت در قرارگاه مستقر است. نفراتی در پروژه‌ها و مؤسسات ما دارد و نحوه هزینه‌کرد را کنترل می‌کند. ما تابع ضوابط هزینه‌کرد دولتی هستیم و از طریق عوامل بیرون از سپاه و دولت کنترل می‌شویم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ادامه داد: علاوه بر وزارت اقتصاد، دیوان محاسبات نیز ما را کنترل می‌کند و نماینده دیوان محاسبات در قرارگاه مستقر است. همچنین سازمان حسابرسی نیز به طریق حرفه‌ای با استخدام حسابرس رسمی در قرارگاه حضور دارد.

* ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در دو سال

سردار محمد در باره فاز 4 ستاره خلیج فارس توضیح داد: ستاره خلیج فارس استحصال گاز از اعماق زمین در پارس جنوبی و اتصال به پالایشگاه‌های عسلویه در 24 فاز اجرا می‌شود.

وی گفت: همراه گاز، میعانات گازی با خط لوله 380 کیلومتری به بندرعباس و ستاره خلیج فارس می‌رود؛ پارس جنوبی هم 85 درصد گاز شیرین کشور را تأمین می‌کند. این گاز در نیروگاه‌های گازی تبدیل به برق می‌شود و میعانات گازی به ستاره خلیج فارس می‌رود و به بنزین تبدیل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تأکید کرد: اگر نتوانیم برای میعانات گازی برنامه ریزی کنیم، عملا استحصال گاز مختل می‌شود.

سردار محمد افزود: ستاره خلیج فارس امروز حدود 400 هزار بشکه در روز را به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌کند، به صورت 4 فاز طراحی شده است که فاز 4 به دلایلی متوقف شد و سیراف در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: مقرر شد فاز جدید به عنوان شرکت جدید با نام مهر خلیج فارس در قالب پتروپالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس 120 هزار میعانات گازی به فرآورده تبدیل کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: در ستاره خلیج فارس آب، برق و گاز به صورت مازاد طراحی شده است. احداث فاز 120 هزار بشکه‌ای در ستاره خلیج فارس 470 میلیون یورو هزینه دارد. در صورتی که اگر بخواهیم همین را در سیراف احداث کنیم، برای 120 هزار بشکه یک میلیارد یورو منابع لازم داریم.

سردار محمد افزود: پروژه جدید به صورت پتروپالایشگاه طراحی شده است.

وی ادامه داد: امروز بحران کشور واردات بی‌رویه مواد پایین‌دستی صنعت نفت و گاز است که ارزبری دارد و به صلاح کشور نیست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: فاز جدید بر اساس تولید مواد اولیه صنایع نساجی، شوینده و صنعت پت طراحی شده است و دو ساله تکمیل می‌شود.

سردار محمد اضافه کرد: احداث پتروپالایشگاه‌ در راستای جلوگیری از خام فروشی  نقش موثری دارد.

وی ادامه داد: برای پتروپالایشگاه و صنایع معدنی تلاش می‌کنیم از اوراق منفعت در بورس استفاده کنیم که امیدواریم تا پایان سال بخشی از پروژه‌های مالکیتی از طریق فرابورس تأمین مالی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول