اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

غم کهنه سیل و خانه‌هایی که نیمه‌کاره مانده‌اند/ سیل‌زدگان معمولانی: نیازمند حمایت خیران هستیم

با گذشت 2 سال از وقوع سیل ویرانگر، برخی منازل سیل‌زدگان تکمیل نشده و قابل سکونت نیست که انتظار می‌رود خیران در سراسر کشور برای رهایی سیل‌زدگان شهر معمولان که توان مالی برای تکمیل واحدهای مسکونی خود را ندارند، برای رهایی آنان از بیم سیلاب در بارندگی‌های پاییز و زمستان و سردی هوا، کمک کنند.

غم کهنه سیل و خانه‌هایی که نیمه‌کاره مانده‌اند/ سیل‌زدگان معمولانی: نیازمند حمایت خیران هستیم

خبرگزاری فارس لرستان- هما کریمیان، منازل احداثی سیل‌زدگان شهر معمولان و ساکنان حاشیه رودخانه کشکان در این شهر به خاطر تخریب منازل خود در سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ پس از سیل با کمک تسهیلات دولتی وبلاعوض به سایت ۱۰ هکتاری منتقل شدند، که به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده است.

این منازل مسکونی با گذشت حدود ۲ سال از سیل هم‌چنان در حالی نیمه‌کاره مانده‌،که کف‌گیر تسهیلات بانکی پرداختی به سیل‌زدگان، به ته دیگ خورده و در شرایط گرانی مصالح ساختمانی علی‌رغم فصل بارندگی و دغدغه سیلاب هم‌چنان در حاشیه رودخانه در منازل تخریبی که حریم واقع شده، شب را به روز و روز را به شب می‌رسانند.

 

توان پرداخت کرایه در شرایط بحران وگرانی را نداریم

یکی از شهروندان معمولانی در گفت‌ وگو با خبرنگار فارس گفت:تسهیلات بانکی که برای احداث منازل مسکونی خود پس از سیل از بانک دریافت کردیم ،کفاف نداد و هم‌چنان و نیمه‌کاره رها وبه ناچار در کرایه‌نشینی به سر می‌بریم.

علی‌پناه کوشکی با بیان اینکه توان پرداخت کرایه در شرایط بحران وگرانی را نداریم، گفت: با وجود گرانی بیش از حد معمول مصالح ساختمانی که روز به روز سیر صعودی به خود گرفته، به هیچ‌وجه توان مالی برای ادامه فعالیت ساخت و ساز نداریم.

وی افزود: از طرفی جدول‌کشی و خیابان‌کشی سایت سیل‌زدگان معمولان به طور کارشناسی انجام نشده و با نخستین بارندگی ساختمان‌های نیمه‌کاره مردم علی‌رغم هزینه‌های بالایی که برای آنها صرف شده، در معرض خطر و خسارات آب‌گرفتگی و سیلاب هستند که این امر نگران‌کننده است.

در منازل تخریبی و در حریم رودخانه ساکن هستیم

یکی دیگر از سیل‌زدگان شهر معمولان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت : برای احداث منازل مسکونی سایت سیل‌زدگان مالکان این منازل در مواردی برای هزینه‌های کمتر حتی از آجرهای کهنه در ساخت و ساز به کار بردند، اما به دلیل گرانی سرسام‌آور مصالح ساختمانی دیگر توان مالی برای ادامه ساخت و ساز ندارند.

احسان کوشکی افزود: با این وجود هم‌اکنون در منازل تخریبی و قدیمی خود که در حریم رودخانه واقع شده‌اند ساکن هستیم،در حالی که شهرداری ساکنان را برای تخریب منازل تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: بدتر از آن این‌که فرزندان ما از آغاز فصل بارش با هر بارندگی از استرس و اضطراب که نکند سیلاب به منازل ما نفوذ کند، شب‌ها خواب ندارند و کابوس می‌بینند.

 

لزوم رهایی خانواده‌های سیل‌زده معمولان از دغدغه سیلاب مجدد

یکی دیگر از سیل زدگان معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی کفاف آماده‌سازی ساختمان‌های احداثی ما برای سکونت را نداد و این مبلغ حتی مراحل سفت‌کاری ساخت و ساز را نیز به اتمام نرسانده و نیمه‌کاره رها شده و اکنون ما با گذشت حدود ۲ سال از سیل در مستاجری به سر می‌بریم.

فاطمه عزیزی افزود: این در حالی است که قیمت مصالح ساختمانی هر روز بیشتر می‌شود و شرایط به گونه‌ا‌ی است که میل‌گردی که ابتدای کار ساخت و ساز ۵۰ هزار تومان توسط سیل‌زدگان خریداری می‌شد، اکنون چهار برابر و به ۲۵۰ هزار تومان رسیده و قیمت هر دانه آجر به یک‌هزارو ۵۰۰ تومان افزایش یافته و منازل ما که تا حد سفیدکاری رسیده هر واحد آن برای کاشی‌کاری، سرامیک وغیره، هزینه‌ای معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد که از توان سیل‌زدگان خارج است.
 
وی اضافه کرد: به همین خاطر از مسئولان ، مردم و همه خیران خواهشمندیم در این رابطه برای رهایی خانواده‌های سیل‌زده معمولان از دغدغه سیلاب مجدد، جهت تکمیل منازل مسکونی خود، به آنها کمک کنند.

یکی دیگر از سیل‌زدگان شهر معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت :سیل فروردین ماه سال گذشته تمام زندگی ما را از بین برد و تسهیلات بانکی نیز کفاف تکمیل منازل احداثی را  نداده واز آنجا که این منازل به درب ، پنجره کاشی، سرامیک و غیره نیاز دارند، انتظار می‌رود، دولت برای رفع این مشکلات به سیل‌زدگان بخش معمولان کمک کند.
 
شکر علی براتی افزود: تنها پنجره‌های هر واحد احداثی در سایت سیل زدگان معمولان ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد، سیمان کیسه‌ای ۲۷ هزار تومان ،گچ هرکیسه ۱۲ هزار تومان و لوله سیمانی ۲ متری برای لوله کشی از ۴ هزار تومان ۲۵ هزار تومان افزایش یافته، که درچنین شرایطی سیل‌زدگان به هیچ عنوان توان مالی ادامه ساخت و ساز و تکمیل منازل خود را ندارند.

یکی دیگر از سیل‌زدگان معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهارداشت: علاوه بر دغدغه سیلاب، زندگی مستاجری، منازل مسکونی تکمیل نشده و گرانی و مصالح، سررسید وام‌های دریافتی سیل‌زدگان نیز رسیده و آنها توان پرداخت اقساط بانکی را ندارند.

نورمحمد مرادی افزود: بنابراین از تمام خیران و کسانی که توان مالی دارند در خواست می‌شود برای ایجاد سرپناهی برای فرزندان‌مان در شرایط بارندگی و احتمال سیل مجدد به ما سیل‌زدگان معمولان کمک کنند.

 

منازل تکمیل نشده و قابل سکونت برای سیل زدگان نیست

بخشدار معمولان گفت: سیل ویران‌گر فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ متاسفانه آسیب‌های جدی و خسارات جبران‌ناپذیر زیادی به واحدهای مسکونی شهری و روستایی در بخش معمولان وارد کرد و در این راستا ۲۵۹ واحد ساختمانی شهری در حریم و بستر رودخانه قرار گرفتند.

سید حبیب‌الله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت :جابجا کردن منازل مسکونی که پس از سیل فروردین ماه ۹۸ بر اساس نقشه در حریم رودخانه قرار گرفت، جزء تعهدات دولت بود که به نقطه‌ا‌ی امن جابجا شوند و در این راستا زمین معوض و رایگان و تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت و ساز از سوی دولت در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت.

وی یادآور شد: بنیاد مسکن استان اردبیل به عنوان استان معین بخش سیل‌زده معمولان انتخاب شد و با زحمات و تلاش زیاد منازل احداثی سیل‌زدگان را تا حد فعلی رساندند که تلاش آنان قابل تقدیر است.

بخشدار معمولان گفت:متاسفانه اکنون این منازل تکمیل نشده و قابل سکونت برای سیل زدگان نیست و آماده واگذاری به مالکان نشده است، در حالی که به عنوان نماینده دولت در بخش معمولان تایید می‌کنم که دولت تعهدات خود را نسبت به سیل زدگان این بخش صد درصد انجام داده است.

وی افزود:انتظار می‌رود خیران در سراسر کشور برای رهایی سیل‌زدگان شهر معمولان که توان مالی برای تکمیل واحدهای مسکونی خود را ندارند، برای رهایی آنان از بیم سیلاب در بارندگی‌های پاییز و زمستان و سردی هوا، کمک کنند تا بتوانند در منازل مسکونی خود سکنی گزیده و مشکلات آنها برطرف شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول