سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

۰

فقط ۱۲ درصد درآمد نفتی دولت در ۸ ماهه محقق شد/ بخشی از درآمدها به حساب متفرقه می‌رود+جدول

جزئیات عملکرد هشت ماهه بودجه 99 حکایت از فروش 6708 میلیارد تومانی نفت دارد یعنی تنها 12 درصد درآمد این بخش محقق شده و هم‌چنین میزان تحقق درآمدهای 50 هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال مازاد در این دوره زمانی، صرفا 1 درصد بوده است.

فقط ۱۲ درصد درآمد نفتی دولت در ۸ ماهه محقق شد/ بخشی از درآمدها به حساب متفرقه می‌رود+جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در هشت ماهه سال 99 از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی 6708 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که 12 درصد از رقم مصوب را محقق کرده است.

617 میلیارد تومان نیز از رقم مصوب 50 هزار میلیارد تومان بودجه از محل واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، اموال واگذار شد که تحقق یک درصدی دارد. همچنین یک میلیارد تومان از دارایی‌های سرمایه ‌ای دولت فروخته شد.

در مجموع از محل واگذاری دارایی سرمایه‌ای در هشت ماه سال 99 بالغ بر 7326 میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز شده که تحقق 7 درصدی دارد.

جزئیات عملکرد بخش نفت و فرآورده های به سیاست گذاران و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس این پیام را می‌دهد که نباید روی درآمدهای غیرواقعی و خوشبینانه ناشی از مذاکرات سیاسی تکیه کنند و بنا به باقی بودن تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی را از طریق بودجه به جهان انعکاس دهند. علاوه بر آن مانعی برای ازدیاد کسری بودجه باشد.

*بررسی جزئیات ترکیب منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال 1400

براساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور درباره لایحه بودجه 1400، علت افزایش 320 درصدی منابع حاصل از صادرات نفتی و گازی لحاظ کردن صادرات 2.3 میلیون بشکه‌ای در لایحه بودجه سال 1400 است و اعمال نرخ به طور متوسط 11500 تومانی جهت تسعیر ارز حاصله است.

ردیف 210101: برای اولین بار منابع حاصل نفت به صورت مجزا در جدول 5 ارائه شده است در این بخش نرخ تسعیر ارز و میزان فروش نفت مشخص نیست. که به نظر میرسد دولت این بخش از منابع را با نرخ ترجیحی محاسبه نماید.  در خصوص نرخ ترجیحی مبانی قانونی وجود ندارد.

ردیف 210102: این ردیف برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته که بیانگر این است که دولت در نظر دارد که منابع حاصل از صادرات مندرج در این ردیف را به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی تسعیر ETS کند. این منابع در قانون بودجه سال 1399 در بخش منابع حاصل از صادرات نفت خام بوده است. همچنین همین رقم 50 درصد از فروش کل نفت در نظر گرفته شده به همراه صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی سال گذشته، بیشتر است.

ردیف 210109: سهم مناطق نفت‌خیز براساس جزء 3 بند الف ماده 26 قانون برنامه ششم و بند ت ماده 32 قانون احکام دائمی عدد ثابت سه درصد 3 % دیده شده است که در قوانین بودجه سنواتی هم براساس سه درصد 3% محاسبه و درج می‌شد. در سال 1400 رقم ریالی ردیف 210109 معادل 95.1 درصد پیش‌بینی شده که مغایر با قوانین مذکور میباشد و مابه التفاوت به ردیف‌های عمومی اضافه شده است.

دولت پیش‌بینی کرده منابع حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی را  در درامدهای متفرقه با ردیف درآمدی 160136 واریز کند در حالی که باید منابع مذکور با فرض درآمد حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی موضوع درج شود. در حالی که در صورت تصویب مجلس باید به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای لحاظ شود.

ردیف 210112 : پیش‌بینی شده مازاد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز طبیعی نسبت به منابع پیش بینی شده موضوع جزء 3 بند ب تبصره 1 به ردیف مذکور واریز شود درحالی که مطابق حکم مقرر در بند ب ماده 17 قانون احکام دائمی کشور مازاد منابع باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

*بخشی از کسری بودجه 98 از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی جبران شد

به دلیل عدم تحقق منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال 1398 در راستای استفاده از مجوز بند ج تبصره 1 قانون بودجه سال مذکور مبلغ 3.560 میلیارد تومان از منابع حساب ذخیره ارزی ردیف 210111 برای جبران استفاده شده است.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول