اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اما و اگرهای الحاق داراب به محور ساسانی/ روند ثبت جهانی بنای کهن دارابگرد تسریع می‌شود؟

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب گفت: ثبت جهانی بنای کهن دارابگرد در سفر معاون وزیر میراث فرهنگی به داراب، یکی از خواسته‌های مورد نظر بود که این مطالبه با قول مساعد معاون وزیر و مسئولان استانی، در مسیراجرایی قرار می‌گیرد.

اما و اگرهای الحاق داراب به محور ساسانی/ روند ثبت جهانی بنای کهن دارابگرد تسریع می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، در سال ۹۷ با ثبت جهانی محور ساسانی و جای خالی آثار فاخر مجموعه میراث فرهنگی داراب در این محور، موجی از اعتراضات از سوی فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی همچنین اهالی رسانه ایجاد شد.

بناهای شاخصی نظیر دارابگرد، مسجد سنگی، قلعه فورگ و... از بناهای دوره ساسانی و اعتباری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی شهرستان داراب به شمار می‌روند.

نادیده انگاشتن سبقه تاریخی این بناها و عدم الحاق به محور ثبت جهانی شده بنا به دلایل غیرمنطقی و کارشناسی نشده نظیر بعد مسافت داراب با شهرستان‌هایی که بناهای آنها در این محور قرار گرفته بود، تا مدتی به دغدغه دوستداران و فعالان عرصه میراث فرهنگی تبدیل شد و وعده اداره‌کل میراث فرهنگی برای تحقق این امر نیز تاکنون عملی نشده است.

این مطالبه را بار دیگر با رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری داراب مطرح کردیم.

ضرورت الحاق داراب به محور ساسانی به عنوان مطالبه‌ای جدی

داوود مرادی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در داراب با اشاره به مصوبه سفر معاون وزارت میراث فرهنگی به داراب بیان کرد: در سفر اخیر معاون وزیر، خواسته‌ها و نیازهای موجود را انتقال دادیم، البته تعداد نیازها زیاد بود اما در اولویت‌بندی نهایی به تملک کامل خانه سوخکیان و ثبت جهانی دارابگرد رسیدیم.

وی ادامه داد: به همین منظور مقرر شد، پیگیری ثبت جهانی دارابگرد به عنوان پرونده‌ای مجزا در دستور کار قرار گیرد.

مرادی در پاسخ به اینکه لزوم اجرایی و ضمانت این مصوبه چگونه خواهد بود، گفت: این موضوع بارها مورد تاکید و پیگیری بوده و در این سفر، معاون وزیر قول داد که بروکراسی اداری را تسریع کرده تا شاهد قرارگیری بناهای تاریخی داراب در محور ساسانی باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی داراب خاطرنشان کرد: هنگام ثبت جهانی محور ساسانی، این موضوع را مطرح کردیم که چنان‌چه امکان الحاق بناهای داراب به این محور وجود ندارد، پرونده‌ای مجزا برای دارابگرد تشکیل و جهت ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند، اقدام گردد.

وی اظهار داشت: از آنجا که ایران سالانه دو سهمیه جهت ثبت جهانی بناهای تاریخی دارد، با قول مساعد وزارت میراث فرهنگی، مقرر شد یکی از این سهمیه‌ها به دارابگرد تعلق یابد.

تملک خانه تاریخی سوخکیان تا پایان سال جاری

مرادی همچنین با اشاره به وضعیت تملک خانه تاریخی سوخکیان گفت: تملک خانه سوخکیان که در گذشته جهت استقرار اداره میراث فرهنگی و در اختیار داشتن فضای گسترده‌تر برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی مطرح بود، از دیگر مصوبه‌های این سفر می باشد.

وی با اشاره به وضعیت طرح‌های گردشگری شهرستان داراب و جذب اعتبارات این حوزه اظهار داشت: همچنین تخصیص مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار به بهسازی شش جاذبه گردشگری شاخص شهرستان نظیر تنگه‌رغز، چشمه گلابی، غار سهلک، آبشار فدامی و... در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی داراب بیان کرد: به تازگی مقرر شده طرح‌های گردشگری بخش خصوصی که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، با قول مساعد اداره کل جهت تکمیل ۷۰ درصد پروژه، تسهیلاتی دریافت کنند.

مرادی با اشاره به وضعیت اعتبار مرمت آثار تاریخی خاطرنشان ساخت: بیشترین اعتبارات ما از سه درصد نفت و گاز تامین می‌شود و از آنجا که سال گذشته و امسال جذب اعتبار وجود نداشته، با وجود تعدد پروژه‌های مرمتی، اکنون تنها یک مورد در دست اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: فنس‌کشی حریم نقش شاپور که تجهیزات آن خریداری شده و به زودی اجرا می‌شود و پروژه‌های مرمتی کاخ کیومرث، صحرای پوشنج و محوطه باستانی تل یونجه نیز به محض جذب اعتبار، اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول