اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان به اتیوپی رفت

نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان برای رایزنی درباره چند پرونده مهم مشترک با دولت اتیوپی و تقویت روابط دوجانبه، امروز به آدیس‌آبابا سفر کرد.

نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان به اتیوپی رفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله حمودک» نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان، امروز (یک‌شنبه - ۱۳ دسامبر)، طی سفری رسمی که دو روز به طول خواهد انجامید،  به «آدیس‌آبابا» پایتخت اتیوپی سفر کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، نخست‌وزیر سودان قرار است در این سفر دو روزه چندین پرونده حقوق بشری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارای اهتمام مشترک در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای را با مقامات اتیوپیایی بررسی کند.

بنا بر این گزارش، دو طرف همچنین قرار است درباره راه‌های تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها درباره این پرونده‌ها در راستای خدمت به امنیت و ثبات دو کشور رایزنی کنند.

«عمر قمر الدین» وزیر خارجه، سرلشکر ستاد «جمال عبدالمجید» مدیرکل سرویس اطلاعات، سرلشکر ستاد «یاسر محمد عثمان» مدیر هیأت اطلاعات نظامی و شماری دیگر از مقامات سودانی در این سفر، حمدوک را همراهی می‌کنند.

در پی حمله ارتش اتیوپی به دستور «آبی احمد» نخست‌وزیر به اقلیم تیگرای در چهارم نوامبر گذشته، ارتش سودان نیروهای ذخیره خود را در مرز مشترک با اتیوپی مستقر کرده تا مانع نفوذ نیروهای مسلح به اراضی خود شود، در عین حال به ۴۷ هزار پناه‌جوی اتیوپیایی اجازه داد تا از مرزهای سودان عبور کنند. هفته پیش نیز، سودان ۵۰ نظامی را که در پی درگیری‌های نظامی در تیگرای خود را تسلیم کرده بودند، به ارتش اتیوپی تحویل داد و همکاری‌های دوجانبه در این زمینه ادامه دارد.

از دیگر تحولات جدید روی داده مربوط به مناسبات دو طرف، اقدام ارتش سودان در روز ۴ دسامبر جاری بود که پس از گذشت ۲۵ سال از سیطره نیروهای اتیوپی بر مناطق کشاورزی«الفشقه» در نوار مرزی مشترک با اتیوپی، وارد این منطقه شد و آن را از اتیوپی بازپس گرفت.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش اتیوپی طی دو دهه گذشته، کنترل این منطقه حاصلخیز و کشاورزی را پس از عقب‌نشینی ارتش سودان به دست گرفته بودند.اما ارتش سودان اخیرا با پنج کیلومتر پیشروی در منطقه الفشقه وارد پایگاه «خور یابس» واقع در «برکه نورین» شد و این مناطق را از کنترل شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش اتیوپی خارج کرد.

اتیوپی و سودان بر سر منطقه الفشقه از استان «القضارف» سودان که در مجاورت منطقه «امهرا» اتیوپی  قرار دارد، با یکدیگر اختلاف مرزی دارند و هر از چند گاهی در نتیجه اقدامات غیرقانونی شبه نظامیان، این منطقه دچار تنش می شود. این منطقه که روخانه‌های «باسلام»، «استیت» و «عطبره» در آن روان است دارای ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز است.

از دیگر موضوعات مشترک و مهم میان خارطوم و آدیس‌آبابا، منازعه آبی بر سر سد «النهضه» اتیوپی است که آب‌گیری آن، علاوه بر سودان، اعتراض مصر را نیز به همراه داشته و سه کشور مذکور نزدیک به یک سال است که بر سر این سد بزرگ که در اتیوپی، جایی که حوزه آبخیز روز نیل در آن قرار دارد، به اختلاف رسیده‌اند و به رغم برگزاری چند دور مذاکرات برای حل این اختلاف، نتیجه‌ای که طرفین را راضی کند، حاصل نشده است.

اتیوپی اصرار دارد که این سد بزرگ را به‌جای ۲۱ سال در سه‌ سال پر کند، که در صورت عملی شدن آن، تنها (بدون احتساب سودان) مصر ۲۷ میلیارد متر مکتب از کل ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب سهم سالانه خود را از دست خواهد داد و تبعات زیادی از جمله خشکسالی، از بین رفتن کشاورزی و افزایش شمار بیکاران در این دو کشور پایین دست‌ نیل خواهد داشت.

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی اعلام توافق سودان و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط، گفت که احتمال دارد اگر مذاکرات بر سر سد النهضه به نتیجه نرسد، مصر آن را منفجر کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول