اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مرشایمر: از نظر دولت بایدن، اروپایی‌ها کودک هستند و آمریکا پرستارشان است

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگوی آمریکا و بنیان‌گذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» می‌گوید که از نظر «بسیاری از افراد دولت بایدن»، کشورهای اروپایی همانند بچه‌هایی هستند که آمریکا باید پرستار آنها باشد.

مرشایمر: از نظر دولت بایدن، اروپایی‌ها کودک هستند و آمریکا پرستارشان است

به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان مرشایمر» نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در آمریکا معتقد است، مواضع دولت دونالد ترامپ آسیبی جدی به روابط آمریکا با متحداش در اروپا و آسیا وارد کرده و جبران آن در «دولت جو بایدن» کاری سخت است.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو و بنیان‌گذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» در سخنرانی برای اندیشکده ایرلندی «موسسه امور بین‌الملل و اروپا  (IIEA) درباره «سیاست خارجی دولت جو بایدن» درباره اتفاق نظر سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه به منظور مقابله واشنگتن با پکن و لزوم «مهار چین» سخن گفت.

جان مرشایمر در این سخنرانی مجازی ابتدا بر کاهش جایگاه اروپا در معادلات جهانی برای ایالات متحده آمریکا تاکید کرد و سپس از موضع مشترک همه سیاستمداران آمریکایی علیه چین خبر داد.

این نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی گفت: «درباره چین باید بگویم که هیچ تردیدی نیست که برای ایالات متحده آمریکا، اروپا دیگر مهم‌ترین نقطه جهان نیست. از منظر تاریخی، اروپا همیشه برای ایالات متحده مهم‌ترین نقطه جهان بوده اما این جهان دیگر ناپدید شده است و شرق آسیا مهم‌‎ترین نقطه جهان است چون چین یک رقیب احتمالی هم‌وزن (آمریکا) است و بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره این موضوع هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و این موضوع شامل رئیس‌جمهور ترامپ هم می‌شود. تقریبا همه اتفاق نظر دارند که چین باید مهار شود و این موضوعی کلیدی است. شما قرار نیست تفاوتی بین بایدن و ترامپ درباره این موضوع اساسی شاهد باشید».

 


جان مرشایمر استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو

 

وی ادامه داد: «به نظر من، دو موضوع اختلافی (بین دولت ترامپ و دولت بایدن) را شاهد خواهید بود. موضوع اول که به نظر من خیلی مهم است این است، بایدن و شرکایش تا حد زیادی تلاش خواهند کرد که با متحدانمان در آسیا با احترام رفتار کنند و همه کاری که می‌توانند برای ایجاد یک ائتلاف موازنه‌گر یا یک ساختار ائتلافی انجام می‌دهند؛ ائتلاف و ساختاری که به ما اجازه می‌دهد به مسائل مرتبط با یک چین در حال قدرت‌گیری بپردازیم. این موضوع یک واقعیت است که دولت ترامپ کار فاجعه‌باری در زمینه پرداختن به متحدانمان در آسیا و همچنین در اروپا انجام داده است».

این استاد روابط بین‌الملل معتقد است: «برای رسیدن به هدف مهار چین ما قطعا به هر کمکی که می‌توانیم از متحدانمان جلب کنیم، نیاز داریم و این یعنی که رئیس‌جمهور بایدن باید اقدامات زیادی انجام دهد تا همکاری نزدیکی با متحدانمان داشته باشد و معتقدم که آنها (دولت بایدن) این کار را انجام خواهد داد و معتقدم که دولت او این کار را خواهد کرد و به نفع آمریکایی‌ها خواهد بود که او چنین کاری بکند. موضوع دوم (در قبال چین) این است که جنگ اقتصادی به راه افتاده ایالات متحده علیه چین ادامه خواهد یافت. البته این جنگ به روشی کمتر علنی و بیشتر به روشی هوشمندانه و پیچیده‌تر انجام خواهد شد. به نظر من همه (سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه) اتفاق نظر دارند که اکنون زمان اتخاذ مواضع سرسختانه چه در زمینه اقتصادی و چه نظامی علیه چین است اما (در دولت بایدن) این اقدامات به روشی محاسبه‌شده‌تر انجام خواهد شد».

وی در ادامه این سخنرانی ضمن قیاس کردن مواضع دونالد ترامپ و جو بایدن در قبال اروپا تاکید کرد که از نظر «بسیاری از افراد دولت بایدن»، کشورهای اروپایی همانند بچه‌هایی هستند که آمریکا باید پرستار آنها باشد.

مرشایمر گفت: «دولت بایدن پر از افرادی است که عاشق اروپا و از صمیم قلب طرفدار آتلانتیک‌گرایی (روابط خوب بین دو سوی اقیانس اطلس یعنی آمریکا و اروپا) هستند. تفاوتی اساسی بین طرز تفکر افراد دولت بایدن درباره اروپا با طرز فکر رئیس‌جمهور ترامپ درباره اروپا وجود دارد. اساسا به نظر من، دولت بایدن پر از افرادی است که فکر می‌کنند اروپایی‌ها کودک هستند و ما باید به عنوان پرستار بچه‌ها باشیم و باید مراقب آنها باشیم چرا که آنها قادر به تامین امنیت خودشان نیستند و ما باید امنیت آنها را تامین کنیم، باید خیلی روابط خوبی با آنها داشته باشیم و آنها خواستار رهبری ما هستند همانطور که از سال ۱۹۴۵ (جنگ جهانی دوم) تا به حال خواستار چنین چیزی بوده‌اند».

 


بایدن و پوتین

 

به باور این تحلیلگر ارشد آمریکایی، «موضوع خیلی مهم این است که دولت بایدن مملو از افرادی که از روس‌ها نفرت دارند و هنوز هم احمقانه باور دارند که روس‌ها به استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید کمک کردند و اینکه آنها (روسیه) تهدیدی جدی برای ما هستند و ما باید در اروپا باقی بمانیم و ناتو را حفظ کنیم تا با تهدید روسیه مقابله کنیم. در مجموع باید بگویم که ما در اروپا باقی می‌مانیم و قرار نیست ائتلاف فراآتلانیتکی به این زودی جایی برود».

وی در ادامه بر نیاز آمریکا به اروپا برای مقابله با چین تاکید کرد و گفت: «ما به روابط خوب با اروپایی‌ها به منظور مهار کردن چین نیاز داریم. اروپایی‌ها به ما در مهار چین کمک نظامی نخواهند کرد، اروپایی‌ها به اندازه کافی توانمندی‌های نمایش قدرت مورد نیاز از منظر نظامی برای مهار چین ندارند اما آنها از منظر اقتصادی اهمیت دارند و بسیار مهم است که اروپا با ما در حوزه اقتصادی برای مهار چین همکاری کند».

او سخنرانی خود برای این اندیشکده را با تاکید بر «آسیب‌های جدی» وارد شده به روابط آمریکا با متحدان اروپایی و آسیایی واشنگتن در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ادامه داد و سخنرانی را با چند پرسش اساسی پایان داد.

 

 

مرشایمر گفت: «سوالی که شما باید از خودتان بپرسید این است که آیا ما (آمریکا) قادر خواهیم بود که روابط خوبی با متحدانمان در مناطق مختلف جهان ایجاد کنیم یا نه؟ برای اینکه آسیب‌های زیادی به این روابط وارد آمده است. تردیدی نیست وقتی هر روز شما روزنامه‌ها را می‌خوانید و به برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی گوش می‌دهید به این موضوع می‌رسید که آسیبی جدی به روابط فراآتلانتیکی وارد شده است، آسیبی جدی به روابط ایالات متحده و متحدانش در شرق آسیا به ویژه در جنوب شرقی آسیا وارد شده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا امکان برطرف کردن این آسیب در دولت بایدن وجود دارد؟ موضوع مهم‌تر این است که آیا این امکان وجود دارد که این آسیب با توجه به دو قطبی شدن موجود در ایالات متحده مرمت شود؟ همانطور که من در صحبت‌هایم گفتم، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درصدد هستند که در چهار سال آینده علیه هم جنگ به راه بیاندازند. سوالی که همه ما باید از خودمان بپرسیم این است که با توجه به وقوع این جنگ در داخل ایالات متحده، آیا اصلا ممکن خواهد بود که دولت بایدن رهبری ضروری مورد نیاز برای مرمت و اصلاح روابط آمریکا با متحدانش در اروپا و شرق آسیا را به روشی موثر و کارآمد نشان دهد؟»

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول