اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین‌های «فارس من» زیر ذره‌بین پایش؛ از تب گرانی تا خروج میلیاردها دلار از کشور توسط سایت‌های قمار

یکه‌تازی قیمت‌ها، نسبت سایت‌های قمار با بانک مرکزی و تعطیلی کارخانه نساجی به دلیل بدهی، اهم مطالباتی بود که در برنامه پایش مطرح و مورد بحث و بررسی کارشناسان اقتصادی قرار گرفت.

داغ‌ترین‌های «فارس من» زیر ذره‌بین پایش؛  از تب گرانی تا خروج میلیاردها دلار از کشور توسط سایت‌های قمار

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین زیارتیمطالبه‌گری از ضروریات جامعه است بنابراین «فارس من» با گردآوری پرمطالبه‌ترین دغدغه و مشکلات مردم و تبدیل آن به خط پیگیری در این مسیر گام‌های مثبتی برمی‌دارد لذا این رسانه مردمی خواسته‌های مخاطبانش در حوزه اقتصادی را در برنامه پایش مطرح و مورد بحث و بررسی کارشناسان این حوزه قرار می‌دهد.

 

با گریزی به موضوعات داغ هفته از نگاه مردم در سامانه «فارس من» بیشترین مطالبات به مباحث «گرانی دوباره قیمت پوشک»، «نسبت سایت‌های قمار با بانک مرکزی» و «لبخند تلخ بازار مرغ و تخم‌مرغ به مردم» مربوط می‌شود. از این رو برای ۲۶۷ سوژه، ۳۶ هزار و ۲۳ حامی آن را تأیید کرده‌اند.

پرمطالبه‌ترین سوژه‌های مطرح شده در برنامه پایش به شرح زیر است.

۱|گرانی پوشک بچه ادامه دارد

طبق پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مدیر کل صنایع نساجی وزارت صنعت اعلام شد که محدودیتی در زمینه تولید پوشک در بازار وجود ندارد اما به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه پوشک وارداتی است، با افزایش نرخ ارز، قیمت این محصول نیز افزایش یافته است.

 

این در حالی است که برخلاف وعده‌های وزارت صمت درباره کنترل قیمت پوشک در بازار، مشاهده می‌شود پوشک‌های قدیمی و احتکار شده با قیمتی که ۷۲ هزار تومان برچسب خورده در بازار با افزایش ۲ برابری قیمت قبلی به مردم عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است، امکان تولید ماده افزودنی که هم ‌اکنون از خارج کشور وارد می‌شود، در داخل هم وجود دارد و پتروشیمی‌ها با تغییر سیاست می‌توانند به سمت تولید این مواد حرکت کنند اما متأسفانه پتروشیمی‌ها انگیزه لازم برای تولید ندارند و ارزشان را وارد کشور نمی‌کنند که این موضوع باید به شدت پیگیری شود.

 

۲|تراکنش‌ سایت‌های قمار با درگاه بانک مرکزی چه نسبتی دارند؟ 

طبق آمارهای موجود ۲۱۰۰ سایت شرط‌بندی فارسی، ۳۰ کانال تلگرامی و دهها سایت اینستاگرامی در خدمت سایت‌های شرط‌بندی مشغول به فعالیت هستند. در این زمینه سال گذشته پلیس فتا اعلام کرد که ۲۰۰ سایت شناسایی و مسدود شده‌اند که بیشتر گردانندگان آن سایت‌ها کشور ترکیه بوده است.

بنابراین باید گفت در حال حاضر تراکنش‌ سایت‌های قمار با درگاه بانک مرکزی بدون اینکه فیلتر باشد، انجام می‌شود. این قمار در حالی اتفاق می‌افتد که ۱۲ هزار میلیارد تومان ارز توسط سایت‌های شرط‌بندی از طریق قانونی به صورت قمار و فیشینگ از کشور خارج می‌شود. آیا نباید بانک مرکزی این سایت‌ها را شناسایی و مسدود کنند؟ آیا مسؤولان از این موضوع بی‌خبرند؟

 

۳|سهم هر ایرانی از یارانه واردات غذای دام چقدر است؟

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ از دغدغه‌های اصلی امروز مردم است. با یک حساب کتاب ساده درباره گرانی مرغ و تخم‌مرغ از ابتدای امسال متوجه خواهیم شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه خوراک دام داریم که تقسیم بر ۸۰ میلیون ایرانی کنیم به ازای هر نفر ایرانی ۶۲۵ هزار تومان یارانه تخصیص داده می‌شود.

اما با توجه به جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در یک سال اخیر قیمت مرغ ۵۰ درصد و تخم‌مرغ ۱۰۰ درصد گران شده است که این همخوانی با قیمت‌های اعلام شده ندارد.

 

* تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی تا چه زمانی ادامه دارد؟

گلایه و اعتراض مشتریان خودرو به اوج خود رسیده به گونه‌ای که حواله‌داران خودروهای سال ۹۷ بعد از گذشت ۲ سال هنوز خودروهای خود را دریافت نکرده‌اند این در حالی است که شرکت‌های خودروساز در فروش فوری سال ۹۹ خودروهایشان را ۹۰ روزه تحویل مشتریان می‌دهند، آیا این انصاف است؟ 

* تعطیلی کارخانه نساجی کاشان به دلیل قطع برق

کارخانه نساجی کاشان قریب به ۹۰ سال با ۷ هزار کارگر در زمینه ریسندگی، بافندگی و چاپ پارچه مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر روزانه ۱۰ تن نخ و ۷۰۰ هزار متر پارچه بافت می‌کند که ماهیانه قریب به یک میلیون مترمربع پارچه تکمیل و به بازار عرضه می‌کند. متأسفانه در دهه ۶۰، ۷۰ با توجه به مشکلات اقتصادی صنعت، این کارخانه متحمل ضرر و زیان می‌شود.

 

تا اینکه ۱۰ سال گذشته با استقرار هیأت مدیره جدید بخش عمده‌ای از سهام کارخانه خریداری می‌شود. در این مدت خیلی از بدهی‌ و طلب کارگران همچنین پرداختی‌های تأمین اجتماعی، گاز، برق و مالیات به روز شد اما یکسری بدهی‌های انباشت مربوط به مدیریت ۳۰ سال گذشته و اعتصابات کارگری در آن دوران، کارخانه را با بحران اقتصادی مواجه کرده بود.

با توجه به شرایط کارخانه، شورای تأمین استان اصفهان مصوبه‌ای مبنی بر پرداخت ۵۰ درصد هزینه گاز مصرفی و ۴۰ درصد هزینه برق مصرفی و مابقی اضافه شدن به دیون کارخانه را تصویب کرد که این مصوبه تا سال ۹۷  ادامه داشت.

 

اما از سال ۹۷ به بعد،  با توجه به بدهی ۹ میلیاردی برق کارخانه، کمیسیون کارگری کاشان با توجه به بحث نقدینگی سرمایه در گردش مصوبه‌ای منعقد می‌کند که این پرداختی به صورت معاوضه اراضی شماره یک و دو کارخانه که تخریب شده بود، صورت گیرد که نزدیک به ۲ میلیارد آن را پرداخت کردیم.

تا اینکه در سال ۹۹ با توجه به اعلام‌ مکرر به اداره برق کاشان برای پرداخت مابقی بدهی از طریق تهاتر زمین‌های موجود کارخانه، متأسفانه مدیر اداره برق این را نپذیرفته و در یک اقدام ناباورانه، روز گذشته برق کارخانه را قطع و ۷۰۰ کارگر را خانه‌نشین کرد و تا به امروز هم ادامه دارد و  ادعا می‌کند که پرداخت بدهی باید به صورت نقدی باشد در حالی که این خلاف قانون مصوبه شورای تأمین استان و شهرستان است.

 

سهم هر ایرانی از بودجه 1400

بر اساس بودجه‌ای که بر پایه نفت پیشنهاد شده و با توجه به درآمد اندکی که از نفت به دست می‌آید نباید انتظار داشته باشیم که پول نفت بتواند حفره‌های معیشت مردم را پر کند با این حساب اگر کل منابع بودجه را بین هر ایرانی تقسیم کنند، بودجه دولت به ازای هر ایرانی چقدر خواهد بود؟ آیا این هزینه‌ها کفاف زندگی مردم را خواهد داد؟

۱۵ هزار تومان محیط زیست
۱۲۷ هزار تومان فرهنگی و مذهبی
۱۵۰ هزار تومان امور اقتصادی
۵۰ هزار تومان خدمات قضایی
۲۶۵ هزار تومان خدمات عمومی
یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان امور سلامت و درمان
یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان دفاعی، امنیتی و انتظامی
یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آموزش و پرورش و پژوهش
۲ میلیون تومان رفاه اجتماعی (بیمه بازنشستگی)

 

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه پایش به بررسی مباحث حکمرانی بر ریال، لایحه بودجه ۱۴۰۰ و حذف سقف ۷.۵ برابری حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌پردازد.

 

 

* ارتقای حکمرانی ریال با چاشنی اصلاحات مالیاتی

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح حکمرانی ریال به عنوان زیرساخت طرح‌های مالیاتی در مجلس و اینکه چه اتفاقاتی در این زمینه رخ خواهد داد، گفت: طرح معافیات مالیاتی و مالیات بر مجموع درآمدها در دستور کار مجلس قرار گرفته و با موافقت دولت و وزارت امور اقتصاد و دارایی به صحن مجلس خواهد رفت.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: نظام مالیاتی در دنیا برخلاف کشور ما که بیشتر مبتنی بر مالیات اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌ها، فعالین اقتصادی و کسب‌وکارها، درآمد کارکنان، کارمندان و کارگران است، بر پایه مجموع درآمدهای اشخاص وضع می‌شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: افرادی که در یک جا مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند باید بخشی از حقوق دریافتی خود را برمبنای مالیات بر مجموع درآمدها پرداخت نمایند. اما اگر شخصی از چند جا کسب درآمد داشته باشد، برحسب مالیات پلکانی متناسب با مجموع درآمد محاسبه می‌شود.

 

طغیانی تصریح کرد: وقتی اجزا جدا از هم مشمول مالیات می‌شود هیچ وقت اثر مالیات بر مجموع درآمد اتفاق نمی‌افتد و افراد آن مالیاتی را که باید پرداخت کنند را نمی‌پردازند. ضمن اینکه ممکن است برای این پراکندگی، آیتم‌هایی در کسب درآمد با مشکلات محاسبه مالیات وجود داشته باشد که یکی از نمونه‌های آن بحث سامانه‌های بانکی است.

 

* چگونه حساب یک شخص به حالت تجاری در می‌آید

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری افراد در طرح مجلس، بیان داشت: این دو حساب باید از هم جدا شوند، برای حساب‌های شخصی سقفی گذاشته شده و حساب‌های تجاری نیز به سازمان امور مالیاتی متصل می‌شوند.

وی با اشاره به جزئیات طرح حکمرانی ریال در بحث سامانه‌های بانکی اظهار داشت: معمولاً حسابهای اشخاص بر اساس برآوردی از درآمدشان در سقف اعتباری قرار می‌گیرد حالا اگر افرادی با حساب شخصی به طور دائم میلیاردی کار کند و کسب درآمد داشته باشد، از حالت عادی به حالت هشدار تغییر می‌یابد و باید برای آن تعیین تکلیف شود.

 

* گامی به سوی شفافیت با بسته شدن صدور دسته چک‌های حامل

طغیانی در پاسخ به سؤالی آیا مالیات بر مجموع درآمدها در مجلس یازدهم شدنی است؟ گفت: یک بخشی از تدوین زیرساخت‌های مالیات بر مجموع درآمدها بحث قانون است یعنی قانون باید خوب تدوین و در صحن مجلس پیشنهاداتی از سوی اشخاص و دستگاه‌های مختلف مطرح گردد و بخش دیگر مربوط به اجرای آن است.  

 

وی در ادامه افزود: اصلاح قانون چک قانون خوبی بود که در ۲۲ آذر ۹۷ ابلاغ و در تاریخ ۲۲ آذر ۹۹ به صورت تدریجی چک‌های حامل حذف خواهند شد لذا این اقدام در حالی اجرا می‌شود که چک‌های حامل در مباحث اقتصادی مشکلات زیادی را به وجود آورده‌‌اند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان داشت: ما فقط نباید بگوییم قانون خوب، باید بگوییم اجرای خوب هم لازم است اگر قانون خوب با اجرای خوب و به موقع همراه نباشد قانونگذار به هدف مطلوب نمی‌رسد. در مالیات بر مجموع درآمد تمام تلاش‌مان را می کنیم که قانون خوب تصویب شود و این قانون را برای بسیاری از مشکلات کشور راهگشا می‌دانیم.

 

* نقدینگی و تورم ماحصل کسری بودجه دولت 

طغیانی بیان داشت: یکی از عمده‌ترین دلیل تورم در کشور، کسری بودجه دولت است وقتی دولت کسری دارد مجبور است آن را جبران کند لذا اگر دولت از هر راهی برای جبران کسری بودجه اقدام کند آثار تورم‌زایی خود را خواهد داشت. بنابراین برای جلوگیری از تورم باید زیرساخت‌های مالیاتی که منبع سالم پایدار درآمدهای دولتی است را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: وضعیت تورم در کشور به خصوص آبان ماه امسال بسیار نگران‌کننده است البته امیدواریم در ماه‌های آینده از سرعت رشد آن کاسته و سیر نزولی داشته باشد. برای مقابله با این وضعیت باید ساختارهای اقتصاد از جمله ارز و کسری بودجه به صورت جدی بازنگری شود. 

 

* عوامل دخیل در التهاب بازار ریشه‌یابی و مداوا شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بی‌عدالتی مالیاتی از بین می‌رود، گفت: یکی از اولویت‌های مجلس در التهابات بازار ارز، بحث مالیات بر عایدی سرمایه است. ما نباید بازار ملتهب ارز را به صورت نقطه‌ای کنترل کنیم بلکه باید عوامل دخیل در التهابات را شناسایی و آنها مداوا نماییم.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در بحث مالیات بر عایدی سرمایه سعی کردیم برای رفت‌وآمدهای سیل‌وار نقدینگی به خصوص در بازار ارز، طلا، ملک و خودرو که در روزهای پرنوسان اقتصادی به شدت قیمت فزاینده‌ای داشته‌اند و سیگنالی به بازارهای دیگر هم بوده‌اند، چاره‌اندیشی کنیم.

طغیانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با حذف سقف 7.5 برابری حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی موافق هستید یا خیر، گفت: من موافق این طرح نیستم، زیرا یک شکاف بزرگ بین حقوق و دستمزد افراد بازنشسته به وجود می‌آورد.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص جاماندگان سهام عدالت، گفت: ما در کمیسیون به این موضوع رأی مثبت دادیم و تقریباً نهایی و به صحن مجلس ارسال شده است اما دولت عنوان می‌کند که آیا این باقی‌مانده سهم تکافو می‌کند؟ اما نظر مجلس نسبت به این موضوع مثبت است، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

 

وی در پایان تأکید کرد: تلاش مجلس بر اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است که انشاءالله در خصوص مواردی مانند مالیات بر مجموع درآمدها و ساماندهی معافیت‌ها در کمیسیون به جمع‌بندی برسیم و سپس در صحن مطرح و تصویب شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول