اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

جشنواره مجازی اسباب بازی؛ فرصتی ویژه برای خانواده‌ها

امسال با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا قرار بر این شده تا ششمین جشنواره ملی اسباب بازی به صورت مجازی برگزار شود.

جشنواره مجازی اسباب بازی؛ فرصتی ویژه برای خانواده‌ها

گروه خانواده؛ سعیده اسدیان: جشنواره ملی اسباب بازی از سال 94 فعالیت های خود را به صورت جشنواره و نمایشگاه سالانه آغاز کرد تا تولید کنندگان داخلی در این جشنواره محصولات خود را معرفی می‌کنند.

اولین جشنواره ملی اسباب بازی مرداد ماه سال 94 کلید خورد که در آن علاوه بر نمایش و فروش تولیدات داخلی بهترین های صنعت اسباب بازی نیز طی فرایند داوری معرفی شدند.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از هجدهم تا بیست و دوم مرداد ماه 95 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد. این دومین گام جشنواره علیرغم مشکلات بسیار ولی باشکوه بسیار برداشته شد. نشست‌های جنبی یکی از جاذبه‌های این جشنواره بود.

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی 24 تا 28 مرداد ماه سال 96 برگزار شد،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره را با هدف برقراری ارتباط میان فعالان حوزه اسباب بازی و تبیین اهمیت و ضرورت طراحی و تولید برای مخاطبان در داخل کشور در چند بخش برگزار کرد. از بخش‌های شاخص این دوره می‌توان به نمایشگاه اسباب‌بازی‌های بومی و سنتی و برگزاری همایش یک روزه در حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی کودکان اشاره کرد.

تحول بزرگ در جشنواره ملی اسباب بازی در دوره چهارم

چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی از 26 آبان ماه سال 97 آغاز به کار کرد. علاوه بر نمایش بیش از 1300 کالای تولیدی در نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی، امکان برقراری ارتباط سازنده میان ارکان این حوزه، اعم از طراحان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم شد. در بخش ترویجی بازی و اسباب‌بازی این جشنواره بیش از 30 نهاد دولتی و غیردولتی حضور داشتند که امکان بازی فردی و گروهی مخاطبان کودک و نوجوان را فراهم آورده‌اند. آیین اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره نیز روز چهارشنبه ۳۰ آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد. جشنواره چهارم یک تحول بزرگ در مشارکت بخش خصوصی و جشنواره محسوب می‌شود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با همراهی تولیدکنندگان، کارآفرینان و علاقه‌مندان حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی در دی ماه سال 98 برگزار شد. نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی این دوره با حضور 160 تولیدکننده اسباب‌بازی، ارائه 2 هزار اسباب‌بازی ایرانی، حضور بیش از 60 طراح و عروسک‌ساز و معرفی 400 عروسک در شهر عروسک‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برپا شد.

نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی با شعار «بازی برای همه» با حضور 27 شرکت و موسسه دولتی، خصوصی و نهادهای مردمی اعم از گروه‌های مشاوره بازی و بازی درمانی، مؤسسه‌های آموزش از طریق بازی، مدارس و مهدکودک‌ها با فرآیندهای آموزشی بازی محور، گروه‌های برگزارکننده رویدادهای بازی محور، فضاهای بازی آموزشی و موزه‌های اسباب‌بازی و برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی تربیت مربی بازی در این دوره از جشنواره برگزار شد.

در طول پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، آیین رونمایی از 20 عنوان اسباب‌بازی جدید ایرانی با حضور تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه اسباب‌بازی در سالن نمایشگاه تخصصی برگزار شد. همچنین در طول این جشنواره از سه فعال، سه پیشکسوت و سه نهاد فعال حوزه اسباب‌بازی نیز تقدیر به عمل آمد و پنجمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی را بسیار شاخص و متفاوت از دوره‌های گذشته کرد.

برگزاری جشنواره ششم به صورت مجازی

اما امسال با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا قرار بر این شده تا ششمین جشنواره ملی اسباب بازی به صورت مجازی برگزار شود.

دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ابتدای سال 99 در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» آغاز به فعالیت کرد تا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره را به‌ صورت مجازی فراهم کند.

اهداف جشنواره ملی اسباب بازی

هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد زمینه‌ای مناسب به‌ منظور آشنایی والدین و کودکان، مربیان، پژوهشگران و تولیدکنندگان با مفاهیم بازی و اسباب‌بازی و ایجاد بستری برای طرح ایده‌های نو و کارآفرینی و ارتقاء سطح کمی و کیفی اسباب‌بازی‌های تولید داخل است.

همچنین رشد آگاهی عمومی و شناخت نیازهای کودکان و نوجوانان در حوز‌ه‌های اسباب‌بازی و سرگرمی، شناسایی و تقدیر از صاحبان اندیشه و تلاشگران در زمینه‌های طراحی، تولید و توسعه دانش عمومی در این حوزه، شناسایی و تقدیر از تولیدکنندگان و معرفی تولیدات آنها به خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی از ظرفیت موجود اسباب‌بازی و سرگرمی به مخاطبان از اهداف این جشنواره است.

اما برقراری ارتباط میان فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی، استقرار نظام طراحی و نوآوری، کمک به ساماندهی صنعت اسباب‌بازی، توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی از مهم ترین اهداف ششمین جشنواره ملی اسباب بازی خواهد بود.

به همین جهت با محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری و دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت و گو کردیم تا در خصوص آخرین وضعیت برگزاری این جشنواره و جزئیات آن بیشتر بدانیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با توجه به شرایط به وجود آمده و درگیری جامعه با شیوع بیماری کرونا امسال به صورت مجازی در حال برنامه‌ریزی و اجرا خواهد بود.

تمدید بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تا 27 آذر ماه

شورای برنامه‌ریزی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف اسباب‌بازی و IT کشور هستند مرحله‌ای را برای جشنواره ترسیم کرده‌اند که طبق زمان‌بندی تا پایان سال هر یک از بخش‌های جشنواره با توجه به آمادگی زیرساخت‌های فنی طبق فراخوان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حموله گفت: در حال حاضر بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 20 آبان تا 20 آذر فراخوان داده که به دلیل فرصت بیشتر برای تولیدکنندگان اسباب‌بازی به مدت 7 روز تمدید شده و تا 27 آذر فرصت ثبت‌نام در سایت جشنواره ملی اسباب‌بازی به نشانی irantoys.festival. ir برقرار است.

بعد از این بخش اطلاع‌رسانی برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و به دنبال آن نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی خواهیم بود.

«محدودیت های کرونایی» گامی رو به جلو برای صنعت اسباب‌بازی

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه نخستین تجربه برگزاری جشنواره به صورت مجازی را داریم، چه تمهیداتی برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته است؟»  گفت:

درست است، ما اولین تجربه برگزاری مجازی را خواهیم داشت اما در شورای برنامه‌ریزی در دوره‌های چهارم و پنجم به دنبال استفاده از فناوری IT بودیم.

قطعاً در این مدت تحقیق و مطالعه شده و از تجربه دیگر کشورها و جشنواره‌های مجازی که برگزار شده است استفاده می‌کنیم. محدودیت پیش آمده را فرصت و گامی رو به جلو برای صنعت اسباب‌بازی تلقی می‌کنیم چرا که مخاطبان در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی خواسته‌های خودشان را برآورده می‌کنند.

وی افزود: به هر حال شروع هر کاری قطعاً بدون عیب و نقص نخواهد بود اما با توجه به همکاری با افراد متخصص در حوزه مالی مرتبط، امیدواریم جشنواره ششم گامی موثر و ماندگار در صنعت اسباب‌بازی ایرانی بردارد.

دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تأکید کرد: با توجه به اینکه برای بار اول است که جشنواره‌ای با این ابعاد، کاملاً به صورت آنلاین در ایران برگزار می‌شود، ممکن است با چالش‌های روبرو شویم اما خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیرساخت مناسبی را تهیه و آماده کرده و به امید خدا مشکلی در برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره به‌صورت آنلاین نخواهیم داشت.

از معرفی برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی تا فروش اینترنتی اسباب‌بازی

حموله تصریح کرد: طی جلسات متعدد با افراد تأثیرگذار در صنعت اسباب‌بازی و جلسات اتاق فکر و شورای برنامه‌ریزی قصد داریم که همانند سال‌های قبل بخش‌های جشنواره را امسال به صورت مجازی برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری تأکید کرد: معرفی برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی که از مهر 1398 تا مهر 1399 تولید شده، معرفی دستاوردهای شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی ایرانی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی مرتبط با اسباب‌بازی ایرانی و معرفی نهادها و شرکت‌هایی که در بحث ترویج بازی و اسباب‌بازی خدماتی را ارائه می‌‌کنند و همچنین فروش اینترنتی اسباب‌بازی از جمله برنامه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی است.

وی گفت: از برنامه‌های ویژه امسال، می‌توان به حضور مهمانان و سخنرانان خارجی از کشور‌های مختلف در جلسات و کارگاه‌های مجازی اشاره کرد.

امسال با توجه به غیرحضوری شدن رویداد‌ها، جشنواره‌ها در سراسر دنیا تمایل به شرکت در برنامه‌های مجازی بیشتر شده و با مکاتباتی که صورت گرفته، میزبان اساتید و متخصصان حوزه بازی و اسباب‌بازی از سراسر دنیا خواهیم بود.

جشنواره مجازی اسباب بازی، فرصتی برای همه خانواده ها در سراسر ایران

وی ادامه داد: به هر حال با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال ما از حضور خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در برنامه‌های جشنواره محروم هستیم اما بنا داریم با همکاری برخی از نهادهای متولی و همچنین اصحاب رسانه نسبت به معرفی اسباب‌بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های بازی‌محور که کودکان و نوجوانان به اتفاق والدین در محیط خانه انجام دهند، اقدام کنیم.

حموله تصریح کرد: اعتقاد ما این است که در یک رویداد ملی تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی باید به کمک هم جریانی را رقم بزنند، قطعاً کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تنهایی قادر به این اقدام مهم نیست و لازم است که صدا و سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین و تأثیرگذارترین رسانه و ابزار آموزشی و کمک آموزشی ما را یاری کند.

همچنین اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها که در حال حاضر خانواده ها اخبار و اطلاعات خوبی را از آن‌ها فرا می‌گیرند، می توانند حمایتگر جشنواره ششم باشند. در مسیر جشنواره ششم انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شورای نظارت بر اسباب‌بازی حضور فعال دارند.

وی گفت: اگر وزارتخانه و سازمان‌هایی که عضو شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی هستند بنا به شرح وظیفه خود به ما کمک کنند، قطعاً رویداد بسیار پر مخاطب و جذابی را در سطح کشور برگزار خواهیم کرد.

دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره که به صورت مجازی برگزار می‌شود این است که تمام کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها و مربیان می‌توانند از برنامه‌های ما استفاده کنند. در سال گذشته تمرکز جشنواره فقط در شهر تهران بود اما امسال فرصت مجازی این اختیار را به ما و مخاطبان داده که از برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم بهره‌مند شوند.

فروش اینترنتی اسباب بازی ها طی دو هفته‌

حموله درباره ساز و کار فروش اسباب بازی ها گفت:  امسال بنا داریم با همت تولیدکنندگان اسباب‌بازی از طریق فروش اینترنتی در بازه زمانی دو هفته‌ای فروش اسباب‌بازی را داشته باشیم. در حال برنامه‌ریزی و اجرا برای معرفی بیشتر اسباب‌بازی‌های ایرانی با توجه به گروه سنی و گروه‌های اسباب‌بازی هستیم.

وی افزود: این یکی از برنامه‌های اصلی جشنواره ملی اسباب‌بازی است که باید با دقت و تدبیر ویژه‌ای صورت گیرد تا مخاطبان به راحتی و با اطمینان خاطر محصولات خودشان را برای کودکان و نوجوانان خود تهیه کنند و از طرفی با توجه به مشکلات مالی به وجود آمده برای بخش خصوصی بتوانیم در ماه‌های آخر سال حمایتی از تولیدکنندگان خوب اسباب‌بازی داشته باشیم.

ثبت نام بیش از 140 تولید کننده اسباب‌بازی در تارنمای جشنواره ملی اسباب‌بازی

حموله درباره بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی که به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: دبیرخانه جشنواره امسال در بخش رقابتی نسبت به دوره‌های قبلی تغییراتی را مد نظر قرار داده است، به طور مثال امسال فقط محصولاتی که تولید شده و تولیدکننده مشخص و تیراژ مشخص دارد را داوری می‌کنیم این در حالی است که در سال‌های گذشته موضوع متفاوت بود و تمام طرح‌های ثبت و یا مجوز تولید اسباب‌بازی که در شورای نظارت بر اسباب‌بازی موجود بود داوری می‌شداما ولی امسال روی کیفیت محصولات تمرکز بیشتری داشته‌ایم.

دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: در خصوص تولیدکنندگان اسباب‌بازی باید بخش تخصصی فراخوان خود را اطلاع‌رسانی کند اما تاکنون بیش از 140 تولید کننده اسباب‌بازی پروفایل خودشان را در تارنمای جشنواره ملی اسباب‌بازی به نشانی irantoys.festival.ir تکمیل کرده‌اند. به‌طور قطع بعد از اعلام فراخوان و با توجه به حمایت انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی این تعداد بیشتر خواهد شد.

کمیته رقابتی عهده دار داوری محصولات و انتخاب برترین اسباب‌بازی ایرانی

وی ادامه داد: امسال با توجه به طراحی و برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های فناوری گام به گام بخش‌های مختلف جشنواره را فراخوان و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. کمیته رقابتی مباحث داوری محصولات و انتخاب برترین اسباب‌بازی ایرانی را بر عهده دارد و کمیته علمی متولی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و آموزشی مرتبط به صنعت اسباب‌بازی است.

حموله در پایان گفت: معرفی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایران و معرفی مروجین بازی و همچنین فروش اینترنتی اسباب‌بازی از جمله بخش‌هایی است که در صورت آماده شدن شرایط برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول