اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مستند «الجزیره»؛ ابزارهای امارات برای تسلط بر سواحل غرب یمن

شبکه قطری «الجزیره» در مستندی با ارائه اسناد و گفت‌وگو با شخصیت‎های آگاه از ابزارهای امارات برای دست‌اندازی بر سواحل غرب یمن پرده برداشت.

مستند «الجزیره»؛ ابزارهای امارات برای تسلط بر سواحل غرب  یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «الجزیره» در برنامه پنجاه دقیقه‌ای «المتحرّی» (کارآگاه) ضمن گفت‌وگو با شخصیت‌‎های مختلف و ارائه اسناد، به افشای ابزارهای امارات عربی متحده برای تسلط بر سواحل غربی یمن پرداخته است.

در این فیلم نشان داده می‌شود که چگونه بندر «المخا» که در جهان به صادرات قهوه یمن معروف است به پایگاهی نظامی برای ورود نظامیان و تسلیحات تبدیل شده است. بندر المخا (غرب یمن) حدود چهل مایل از باب‌المندب و ۱۰۰ کیلومتر از تعز فاصله دارد.

 

الجزیره ویدئوهایی را پخش می‌کند که نشان می‌دهد تجهیزات نظامی از طریق کشتی‌های تجاری از یک پایگاه اماراتی در اریتره وارد بندر المخا می‎شوند.

 

همچنین نشان داده می‌شود که امارات از هلال‌احمر به عنوان پوششی برای عملیات اطلاعاتی در ساحل غربی یمن استفاده کرده و مقرهای بازداشتی در جزیره «میون»، «زقر» و «باب المندب» ایجاد کرده است.

 

ابوظبی یگانی ویژه برای نظارت بر این مأموریت نیز ایجاد کرده و از «محمد صالح» از مقامات سابق دستگاه امنیت ملی دولت مستعفی یمن و نیز «طارق عفاش» از اعضای گارد ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور پیشین یمن «علی عبدالله صالح» استفاده کرده است.

«برهان الصهیبی» فرمانده سابق توپخانه در تیپ ۳۵ زرهی به الجزیره گفت، هدف امارات از جنگ در یمن تسلط بر سواحل و جزایر یمن است.

یکی از افسران یمنی عامل در سواحل غربی یمن که نخواست نامش فاش شود، به الجزیره گفت، هدف از پمپاژ رسانه‌ای نام ساحل غربی یمن ایجاد منطقه‌ جغرافیایی جدید میان استان‌های لحج، تعز و الحدیده است که مشرف به جزایر یمنی است ، از «سقطری» آغاز می‎شود و تا جزایر ممتد در سواحل دریای سرخ ادامه پیدا می‌کند تا تمام آنها تحت تسلط امارات باشد.

«فیصل الحذیفی» استاد علوم سیاسی نیز در این خصوص تصریح کرد، هدف از این سناریو جداسازی ساحل غربی در تعز و الحدیده برای ایجاد منطقه‌ای جدید است تا تخت فرماند طارق عفاش باشد.

«ودیع عطا» روزنامه‌نگار یمنی نیز از تشکیلات نظامی موجود در ساحل غربی یمن پرده برداشت و گفت، به سه گروه صالی تقسیم می‌شوند: اول؛ گار ریاست‌جمهوری وابسته به عفاش. دوم؛ «العمالقه» وابسته به «ابوزرعه المحرمی» و سوم «المقاومه التهامیه».

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول