اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ترخیص 14 میلیون تن کالاهای اساسی از گمرکات کشور/ تخصیص 4.2 میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ترخیص 14 میلیون تن کالای اساسی و ضروری از گمرکات کشور از ابتدای سال تاکنون گفت: 7 میلیون تن از این کالاها در سه ماه اخیر از گمرکات کشور ترخیص شده است.

ترخیص 14 میلیون تن کالاهای اساسی از گمرکات کشور/ تخصیص 4.2 میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس قبادی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور با اشاره به وضعیت  قیمت و توزیع سه کالای  روغن، مرغ و تخم مرغ در کشور،  گفت: در ماه های اخیر در خصوص قیمت و نحوه توزیع این کالاها نگرانی هایی در کشور ایجاد شده بود که براساس گزارشات امروز در جلسه شاهد آن هستیم قیمت  عرضه روغن نباتی و قیمت گوشت مرغ نزدیک به قیمت های مصوب است. 

* امیدواری برای رعایت قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ در روزهای آینده 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: البته قیمت مصوب روغن در تمام فروشگاه های کشور رعایت می شود اما در مورد قیمت عرضه مرغ در بازار اختلاف کمی با قیمت مصوب وجود دارد که با گزارشاتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه  در مورد مرغ و تخم مرغ ارائه شد امید داریم که در روزهای آینده نرخ های مصوب در مورد این کالا ها رعایت شود. 

وی بیان داشت: اصل  تنظیم بازار توزیع فراوان کالا در بازار است و این موضوع سیاست کلی ستاد تنظیم بازار است. 

* بررسی توقف صادرات سیب و پرتقال برای تامین میوه شب عید

قبادی در مورد تامین و قیمت گذاری میوه شب عید نیز بیان داشت: در جلسه امروز مسائلی از سوی وزارت  صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی برای تامین میوه شب عید از قبیل سیب و پرتقال مطرح شد و مسائلی در مورد ذخیره سازی، ممنوعیت صادرات، نحوه قیمت گذاری این دو میوه مطرح شد البته در این جلسه تصمیم نهایی اتخاذ نشد و تصمیم گیری در رابطه با تامین این میوه شب عید به جلسه آینده ستاد تنظیم بازار موکول شد. 

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین به گزارشی از روند خروج کالا از بنادر کشور اشاره کرد و بیان داشت: از 11 آبان که حدود 4 میلیون تن کالا در بنادر کشور موجود بود در صورتی که  ورودی  کالا به بنادر  کشور را ثابت فرض کنیم مشاهده می شود که روند خروج کالا از بنادر نسبت به ورود سرعت داشته به طوری که الان موجودی کالا در بنادر به سه میلیون و 700 هزار تن رسیده است. 

قبادی اظهار داشت: علاوه بر 3 میلیون و 700 هزار تن کالا در بنادر  کشور حدود 2 میلیون و 300 هزار تن کالا نیز بر روی عرشه های کشتی هایی که در بنادر پهلو گرفته اند کالا موجود است و براین اساس حدود 7 میلیون تن کالای اساسی و ضروری در بنادر و در کشتی ها کالا موجود است. 

دبیر ستاد تنظیم بازار به گزارشی از روند تامین ارز مورد نیاز واردات اشاره کرد و گفت: تا امروز حدود 20 میلیارد دلار تامین ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالا انجام شده البته رقم تخصیص ارز بیش از 30 میلیارد دلار است. 

* تخصیص 4.2 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

وی بیان داشت: براین اساس 20 میلیارد دلار به حساب فروشندگان نشسته است و از این رقم حدود 4.2 میلیارد دلار هم به کالاهای اساسی تخصیص داده شده است و بر تامین و تخصیص ارزی که در ماه گذشته از سوی بانک مرکزی اتفاق افتاده است در حال حاضر مطابق برنامه بحث تامین و تخصیص ارز فروشندگان خارجی انجام شده است. 

قبادی در رابطه با خروجی کالاهای اساسی از بنادر کشور  بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 14 میلیون تن کالای اساسی یعنی 25 قلم کالای اساسی و ضروری به کشور وارد شده که 7 میلیون تن از این ترخیص ها از گمرک در سه ماهه اخیر اتفاق افتاده است و این موضوع نتیجه سفر معاون اول رئیس جمهور و همچنین وزیر صمت و همکاری بانک مرکزی برای ترخیص کالا از گمرکات کشور است. 

وی بیان داشت: براین اساس در مهر و آبان و آذر به ترتیب 2.2، 2.4 . 3.2 میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است و براین اساس روند خروجی کالا از بنادر کشور رشد قابل توجهی داشته و امیدواریم با این روند در روزهای آتی روزهای خوبی در بازار مشاهده شود. 

قبادی گفت: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ حدود 30 هزار تومان و قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 20 هزار و 400 تومان است  که با همین قیمت در میادین میوه و تره بار عرضه می شود . 

وی افزود: قیمت مرغ اکنون 18 هزار و 500 تومان نیست و این قیمت مربوط به قبل است و عرضه مرغ با این قیمت در مقطعی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که با توجه به دان خاص این مرغ و قیمت تمام شده پایین آن، این مرغ در مقطعی با قیمت مذکور در میادین میوه و تره بار فروخته شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول