اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شکایت عراق از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم

مشاور کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق گفت که امروز از آمریکا به دلیل نقض حاکمیت عراق و استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم علیه این کشور در دادگاه‌های سوئد و آلمان شکایت خواهد کرد.

شکایت عراق از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هاتف الرکابی» مشاور کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق از قصدش برای شکایت قضایی علیه طرف آمریکایی به دلیل نقض حاکمیت عراق و استفاده از اورانیوم علیه مردم این کشور خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت که دوشنبه (امروز - ۱۴ دسامبر)، یک دادخواست قضایی علیه آمریکا به دادگاه‌های سوئد و آلمان ارائه و از آن به دلیل ارتکاب جنایات بزرگ در عراق از جمله استفاده از اورانیوم شکایت خواهد کرد.

الرکابی افزود: اقامه دعاوی قضایی در دادگاه‌های سوئد و آلمان، بازخواست بین‌المللی از ایالات متحده آمریکا و عدم تعلل در این امر را تضمین خواهد کرد.

این مقام عراقی توضیح داد که ثبت ابتلای صدها عراقی طی تنها یک ماه، گواه آشکار میزان خساراتی است که نیروهای اشغالگر آمریکایی به عراق وارد کرده‌اند.

وی در ادامه از وزارت بهداشت عراق خواست که این امور را روشن  و جزئیات خسارات جانی وارده در پی بمباران‌های آمریکا در مناطق مختلف عراق را اعلام کند.

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره استفاده اشغالگران آمریکایی از صدها تن مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده در جنگ های سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ میلادی علیه عراق منتشر شده است و منابع آگاه پزشکی همین امر را عامل اصلی گسترش سرطان و تولد نوزادان ناقص در عراق می‌دانند.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی همراه با متحدان خود به بهانه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در دست صدام به عراق حمله کرد. هرگز این سلاح‌ها در عراق پیدا نشد اما به استناد تحقیقات مراکز مختلف داخلی و خارجی عراق، آمریکا در حملات خود علیه مناطق مختلف عراق از سلاح‌های حاوی اورانیوم استفاده کرد. به عنوان مثال، موسسه «بیس گروپ» هلند چند سال پیش گزارش داد که تشعشعات مواد استفاده شده در سلاح‌های نامتعارف آمریکایی در عراق چندین برابر بیشتر از انفجار پایگاه اتمی چرنوبیل در روسیه است.

در گزارش این موسسه آمده است که حدود ۶۰ درصد از خانواده‌های شهرهای مختلف عراق دچار آلودگی به یکی از انواع آلاینده های شیمیایی و اورانیومی هستند و این مساله برای عراق یک چالش بهداشتی بزرگ محسوب می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول