اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اداره مشهد روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد/ کاهش ۵ هزار نفری تلفات کرونا در ۲۰ روز گذشته

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه طبق قانون جدید تنها ۱۲ درصد از عوارض شهر در اختیار مشهد قرار می‌گیرد و ۸۸ درصد مابقی در اختیار وزارت کشور است، گفت: شهری که روزانه ۱۳۰میلیارد تومان هزینه دارد از کجا باید هزینه‌هایش را پرداخت کند؟ اگر موضوع منابع پایدار شهری حل نشود، مشهد به سمت فقر و بدهکاری می‌رود.

اداره مشهد روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد/ کاهش ۵ هزار نفری تلفات کرونا در ۲۰ روز گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری صبح‌ امروز در یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با اشاره به مناسبت‌های تقویمی هفته جاری، اظهار کرد: سه شنبه ۲۷ آذرماه به نام روز پژوهش در تقویم ملی نام‌گذاری شده که رشد و توسعه متوازن یکی از ارکان حرکت در مدار پژوهش است.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ضروری است که در مدیریت شهری به موضوع پژوهش به معنای واقعی کلمه نه صرفاً به معنای لوکس پرداخته شود، تا بتوانیم از نتایج پژوهش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دیگر زمان آزمون و خطا را در مدیریت شهری نداریم، برای همین باید به سمت مطالعات کاربردی حرکت کنیم.

حیدری با اشاره به ۲۶ آذرماه روز حمل‌ونقل، گفت: یکی از اجزای اساسی حرکت شهر، موضوع حمل‌ونقل شهری است و تلاش‌های خوبی در بخش‌های مختلف در این زمینه انجام شده که به سمت حمل‌ونقل پاک می‌رویم.

رییس شورای شهر شهر مشهد تصریح کرد: ۲۷ آذرماه شهادت دکتر محمد مفتح است که پیشگام شعار وحدت حوزه و دانشگاه بود و در همین راه به شهادت رسید، او اندیشمندی بود که در دهه ۶۰ تئوری وحدت حوزه و دانشگاه را برای ارتباط و کارآمدی بیشتر بیان کردند.

خشونت با اندیشه‌های دینی ما سازگار نیست

وی با بیان اینکه ۲۷آذر به نام روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری نیز نام‌گذاری شده است، عنوان کرد: در آموزه‌های دینی ما مقوله خشونت جایی ندارد چه در حوزه کلان، چه در حوزه میانی وخرد، زیرا خشونت با اندیشه‌های دینی ما سازگار نیست.

حیدری اضافه کرد: مدیریت شهری نیز برای ایجاد زیرساخت و فضای مناسب برای آرامش جامعه تلاش می‌کند، امیدوارم به سمتی برویم که جامعه، شهر و خانواده عاری از خشونت داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مناسبت‌های ۳۰آذر و میلاد حضرت زینب(س)خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) از آغاز حرکت کاروان امام حسین(ع) و در روز عاشورا و تاسوعا نقش برجسته‌ای را به عنوان پرستار ایفا کردند

وی متذکر شد: در این روز صمیمانه باید از همسران جانبازانی که نقش پرستار را ایفا می‌کنند تشکر کنیم، به ویژه پرستاران بهداشت و درمان که در حوزه کرونا فداکاری‌های زیادی کرده و شهید سلامت شده‌اند.

حیدری با تأکید بر این مطلب که باید امسال یلدای متفاوتی را برگزار کنیم از شهروندان خواست تا از دورهمی‌ها پرهیز کرده، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و شب یلدا را به تنهایی سپری کنند.

کاهش ۵هزار نفری تلفات ناشی از کرونا در ۲۰ روز گذشته

رییس شورای اسلامی شهر مشهد متذکر: طبق اعلام آمار بهداشت و درمان ۵۱ درصد از ابتلایان به کرونا از دورهمی‌ها است، از زمانی که محدودیت‌های تردد در مشهد اعمال شده تقریباً در ۲۰ روز گذشته ۵هزار نفر کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته با مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در باب اصلاح لایحه ارزش افزوده متأسفانه شاهد کاهش نظام اختیارات شورایی بودیم، این کار رل خلاف روح قانون اساسی دانست.

حیدری با تأکید بر این مطلب که نظام شورایی باید با توجه به محیط پیرامونش تصمیم گیری کند کاهش اختیارات نظام شورایی را مخالف قانون اساسی و تمرکز زدایی برشمرد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده با عدالت اجتماعی سازگار نیست، این لایحه میراث مجلس قبلی است که متأسفانه مجلس انقلابی هم بدون هیچ کم و کاست این مصوبه را تصویب کرده است.

وی با اشاره به اینکه مفهوم عوارض با مالیات در تعارض است، گفت: طبق قانون جدید تنها ۱۲ درصد از عوارض شهر در اختیار مشهد قرار می‌گیرد و ۸۸ درصد مابقی در اختیار وزرات کشور است، اما در شهرهای زیارتی مانند مشهد که از منابع عوارضی مردم، شهر را اداره می‌کنیم برای ارائه خدمت هزینه‌ها را چگونه پرداخت کنیم؟

اگر موضوع منابع پایدار شهری حل نشود، مشهد به سمت فقر و بدهکاری می‌رود

حیدری با اشاره به اینکه این کار آینده مدیریت شهری را با بحران مواجهه می‌کند، ابراز کرد: شهری که روزانه ۱۳۰میلیارد تومان هزینه دارد از کجا باید هزینه‌هایش را پرداخت کند؟ اگر موضوع منابع پایدار شهری حل نشود، مشهد به سمت فقر و بدهکاری می‌رود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: متأسفانه دولت نیز از این لایحه حمایت کرده است، به عنوان مثال بررسی طرح‌های هادی و تفصیلی به عهده مدیریت شهری است، اما موضوع طرح بافت پیرامونی اطراف حرم جدا از شورا پیش می‌رود که این عمل از موضع مدیریت شهری غیر قانونی است.

وی تصریح کرد: در سطح ملی مجلس شورای اسلامی و دولت باید در خصوص مصوبه‌های نام برده جدید تجدید نظر کنند، تا عارضه و رفتار غیر قانونی در فضای مدیریت شهری مشهد شکل نگیرد.

ساماندهی ۱۵۸ کودک در مشهد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد هم در ادامه این جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: زمینه ایجاد یک پایگاه و مقر برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف پایه گذاری شده و هدفمان این است که کارهای مشترکی را انجام دهیم که نه تنها رویکرد قضایی نداشته باشد بلکه دارای رویکرد اجتماعی، فرهنگی باشد.

نیره عابدین زاده با اشاره به اینکه طرح سایبان مهر در خصوص ساماندهی، جمع آوری و حمایت از حقوق کودکان به ویژه کودکان کار است، تصریح کرد: ساماندهی کودکان کار امری قانونی است که تصویب شده، اما چون جامعه هدف ما امکان دفاع از حقوق خود را ندارد در اجرای این قانون کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر این مطلب که آینده کشور را کودکان رقم می‌زنند از شهردار مشهد برای تلاش‌ها و فعالیت‌هایش در طرح سایبان مهر تقدیر و تشکر کرد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید با تعامل و همکاری مشکلات را حل کنیم، ولی از ۱۱دستگاهی که طبق قانون وظیفه دارند پای کار باشند تا به الآن فقط پنج دستگاه به وظیفه خود عمل می‌کنند.

عابدین زاده ادامه داد: وقتی در قانون برای نهادی وظیفه‌ای تعیین شده حتما ردیف بودجه‌ای نیز تعریف شده است و مابقی نهادها و دستگاه باید پای کار باشند تا در حل معضلات اجتماعی استمرار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا شب گذشته ۱۵۸ کودک در سطح مشهد را ساماندهی کردیم که ۱۲۰ نفر از آن‌ها اتباع بودند از اداره کل اتباع خواست تا برنامه‌ای را برای ساماندهی کودکان اتباع تدوین کند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به اینکه بحث اطلاع رسانی ضعیف بوده است، گفت: شهروندان عزیز باید آگاه باشند که کمک کردن به کودکان کار در سر چهارراه‌ها نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه به لیدرهایی که از کودکان سواستفاده می‌کنند کمک می‌کنند.

عابدین زاده یادآور شد: امیدواریم در ادامه هم شاهد همکاری و تعامل بیشتر باشیم تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را تا حدودی کنترل کنیم.

تشکیل کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان با نظارت معاون دادستان مشهد

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز که برای گزارش طرح «سایبان مهر» مهمان این جلسه بود، اظهار کرد: هم زمان با شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن شرایط اقتصادی خانواده‌ها، شاهد رشد روز افزون فعالیت کودکان کار در سطح شهر و معابر عمومی شهر هستیم. هم زمان با بروز این پدیده کمیته‌ای تحت عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان تحت نظارت معاون دادستان مشهد شکل گرفت.

رضا دانایی افزود: در این کمیته نمایندگانی از دادستانی، شهرداری مشهد، بهزیستی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و اداره اتباع حضور دارند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف تشکیل این کمیته، حمایت موثر و مستمر از کودکان کار و تلاش برای توانمند سازی آنان است که در این راستا 11 دستگاه عضو در این کمیته، طی جلسات کارشناسی و تخصصی و ظایف خود را طی آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان مصوب 1384 انجام می دهند.

دانایی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های این طرح، حضور سازمان‌های مردم نهاد است که در حال حاضر دو مجموعه گلستان علی و همراز علی در اجرای این طرح با ما همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: در طرح «سایبان مهر» منظور از کودک کار، کودک زیر 18 سال است که عمدتا به مشاغلی مانند دست فروشی و تکدی گری می پردازند که به واسطه این کارها، دچار آسیب های جسمی و روحی می شوند همچنین کار کردن برای این کودکان سبب محرومیت آنان از تحصیل می شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در این طرح دو دسته از کودکان کار مورد حمایت قرار می‌گیرند که در گام اول کودکان مشاهده شده در معابر عمومی و در گام دوم کودکان شاغل در کارگاه‌های زیرزمینی شناسایی و حمایت می‌شوند.

دانایی عنوان کرد: اهمیت حفظ کرامت انسانی این کودکان سبب شد تا به جای استفاده از اصطلاح نامناسب جمع آوری و ساماندهی کودکان کار از عنوان شناسایی کودکان کار استفاده شود که در این راستا معاون داداستان مشهد تلاش‌های زیادی در راستای فرهنگ سازی این موضوع انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: در طرح «سایبان مهر» تلاش می شود تا پس از شناسایی کودکان و ارتباط با خانواده آنان، وضعیت خانواده آنان به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به شرایط خانواده، در خصوص توانمندسازی آنان برنامه ریزی‌های لازم با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: داشتن نگاه همه جانبه به پدیده کار کودک، الزام قضایی خانواده کودکان شناسایی شده به همکاری، حضور تشکل‌های غیر دولتی و مردم نهاد برای حمایت از کودکان و خانواده‌های آنان، برنامه ریزی برای توانمندسازی اعضای خانواده کودک و شکستن چرخه فقر اقتصادی، انجام حمایت‌های روانشناختی برای به ثبات رسیدن وضعیت کودک و شناسایی افراد سودجو که در قالب باند از کودکان سواستفاده می‌کنند از جمله نکاتی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

دانایی یادآور شد: براساس آیین نامه ساماندهی کودکان کار، مقرر شده است، شهرداری همکاری‌های لازم را انجام دهد که در این راستا تلاش‍‌هایی برای ایجاد مرکز قرنطینه شماره دو انجام شد. اقداماتی همچون تامین سه خودرو ون، شناسایی کودکان کار حاضر در سطح شهر و انتقال آنان به مراکز مربوطه، تامین موارد ضدعفونی کننده و ماسک، طراحی، چاپ و توزیع بروشور در معابر عمومی در خصوص نحوه تعامل با کودکان کار به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به شهروندان، تحویل یک ساختمان برای قرنطینه موقت کودکان و برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد با دو سازمان مردم نهاد گلستان علی و همراز علی نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: طبق تشخیص بهزیستی و دادستانی، حمایت‌های لازم از کودکان شناسایی شده انجام می‌شود تا این افراد مجدد به این چرخه بازنگردند و اگر پس از انجام حمایت های لازم، خانواده همچنان به سواستفاده از کودکان ادامه دهند، پیگیری لازم از طرف حوزه قضایی انجام می‌شود.

تذکر عضو شورای شهر مشهد به شهردار 

محمدحاجیان شهری، عضو شورای اسلامی شهر به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد درخصوص اجرای ناقص یا عدم اجرای بندهای مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تذکر داد.‌

مهم‌ترین مصوبات یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

تصویب لایحه نامگذاری یک میدان به نام آتش نشان

طبق این مصوبه نام میدان دانشجو (میدان تقاطع بلوار دانشجو و بلوار فرهنگ) به نام آتش نشان نام‌گذاری شد، همچنین میدان واقع در تقاطع بلوار آموزگار شهید رجایی و بلوار دانشجو به نام دانشجو نام گذاری شد.

تصویب لایحه معافیت عوارض کسب و پیشه برخی از صنوف بواسطه شیوع ویروس کرونا

طبق این ماده واحده در راستای حمایت از مجموعه‎‌های ورزشی و فرهنگی و تشویق بخش خصوصی به فعالیت در این عرصه‌ها، ضریب Q برخی از ردیف‌های جدول شماره ۲ مصوبه شماره ۳/۹۰/۴۷۴۶/ش مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۱ (عوارض کسب و پیشه) اصلاح شد.

تصویب لایحه اصلاح محاسبات عوارض بر افزایش بهره‌برداری اعیان به رده یک و مجوز خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲متری شهری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

گفتنی است؛ در این جلسه جواد مهمان‌نواز، قهرمان پیشکسوت دوچرخه‌سواری، سیدکریم تقویان نوغان، تاکسیران نمونه، محمد اشرافیان، راهبر نمونه قطارشهری، جواد یحیایی، اتوبوسران نمونه در آستانه فرارسیدن روز حمل‌ونقل تقدیر شد، همچنین از معاون دادستان مشهد و سرپرست ناحیه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب به پاس زحمات وی در اجرای طرح «سایبان مهر» تقدیر.

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول