اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

10 سال انتظار برای سدی که آب ندارد! /آب سد شهید مدنی، پشت سد ِ اعتبار

استاندار آذربایجان شرقی می‌گوید: برای هرکدام از سدهای شهریار و شهید مدنی امسال 70 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که کافی نیست و در نتیجه تکمیل اینها در سال جاری امکان‌پذیر نخواهد شد.

10 سال انتظار برای سدی که آب ندارد! /آب سد شهید مدنی، پشت سد ِ اعتبار

خبرگزاری فارس از تبریز- لیلا حسین‌زاده: سد شهید مدنی تبریز، از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج 277.35 متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) و  پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده و با بهره‌برداری از آن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق خواهد یافت.

رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی 220 کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله 90 کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

 با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهیدمدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.

سد شهید مدنی تبریز در بلاتکلیفی مطلق و بدون آب

این سد چهارم تیرماه سال 1390 با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور وقت افتتاح شد؛ اما با وجود پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصدی در این سال‌ها اتمام و آبگیری آن دچار اما و اگر و سنگ‌اندازی های متعدد شده و معلوم نیست میخ آخر پروژه کی کوبیده می‌شود.

وضعیت بلاتکلیف سد شهید مدنی تبریز آن هم در آخرین قدم‌های تکمیل و بهره‌برداری به گونه‎ای است که استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی مدعی می‌شود: در شرایط فعلی، پیشرفت و تکمیل سد شهید مدنی تبریز در بلاتکلیفی مطلق قرار دارد و بنده اراده‌ای در دولت برای تکمیل پروژه سد شهید مدنی نمی‎بینیم!!

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح می‎دهد: می‎گویند جایگزینی تصفیه خانه که گویا در بستر مخزن سد قرار گرفته، دچار مشکل شده و برای آبگیری مشکل تامین اعتبار وجود دارد.

وی می‌افزاید: با وجود اینکه اعلام کرده بودند بسته سرمایه‎گذاری سد را آماده و پروژه سرمایه‌گذاری را  به صورت جزء به جزء و یا مطلق تعریف می‎کنند تا بر مبنای آن سرمایه گذار جذب شود، هنوز نتوانستند چنین بسته‎ ای را ارائه دهند.

بیگی خاطرنشان می‌سازد: اگر پروژه آنطور که باید پیش می‎رفت، با وجود استعدادهای فراوان منطقه و افزایش اخیر بارندگی‎ها می‎‌توانستیم آبگیری سد را شروع کنیم و این آبگیری می‎توانست در آب و هوای تبریز بخصوص شرق تبریز بسیار تاثیرگذار باشد؛ در زمین‎های اطراف نیز یک جهش اتفاق می افتاد؛ ولی متاسفانه نمی‎توانند پروژه را به سرانجام رسانند.

هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی قابل قبول نیست

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز در این ارتباط با علیرضابیگی هم عقیده بوده و می‌گوید: بعد از گذشت این همه سال از افتتاح و صرف اعتبارات کلان هیچ توجیهی برای عدم آبگیری سد شهید مدنی تبریز، قابل قبول نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار می‌دارد: با جدیت پیگیر پروژه سد شهید مدنی تبریز هستیم و آخرین گزارشی که دریافت کردیم، نشان می‌دهد تملک برخی از اراضی سد هنوز صورت نگرفته و در نتیجه آبگیری به تأخیر افتاده است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه متاسفانه تملک اراضی در زمانی که باید اتفاق نیفتاده و حالا قیمت اراضی بسیار افزایش یافته و چند برابر شده، تاکید می‌کند: ضروری است، تملک اراضی انجام و آبگیری تمام شود تا اجرای طرح‌های گردشگری بعد از آبگیری سد نیز میسر شود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، توضیح می‌دهد: بعد از آبگیری سد چند جزیره طبیعی در منطقه به وجود می‎آید و بخش خصوصی می‌تواند از فرصت گردشگری ایجاد شده در اطراف سد، جزیره‌ها و حاشیه عینالی برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای طرح مناسبی در این ارتباط دارد، اضافه می‎کند: ما پیگیر هستیم که هر چه زودتر تملک اراضی مخزن انجام و سد آبگیری شود.

میرتاج الدینی بر لزوم تامین اعتبار مورد نیاز تملک اراضی مخزن سد از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید و اضافه می‌کند: این سد باید خیلی زودتر از این‌ها تکمیل می‌شد؛ به‌ هر حال ما پیگیر هستیم تا اعتبار مورد نیاز این سد در اعتبارات سدهای استان لحاظ شود و مکاتبات لازم را نیز انجام داده‌ایم.

 

سدشهید مدنی تبریز 10 سال است به حال خود رها شده

ساختمان سد شهید مدنی تبریز چند سال است که به اتمام رسیده و قابل آبگیری است؛ اما آبگیری را به بهانه عدم تملک اراضی به تاخیر می‌اندازند!

این جمله را سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به زبان می‎آورد و به خبرنگار فارس می‌گوید: در پایاب سد شهید مدنی مشکلات و نواقصی وجود دارد اما در محدوده آبگیری هیچ خانه، باغ و یا مزرعه‌ای وجود ندارد که مانع آبگیری باشد.

محمدحسین فرهنگی تصریح می‌کند: حدود یک و نیم سال قبل، سئوالی را در مورد سد شهید مدنی تبریز و عدم آبگیری آن در کمیسیون انرژی مطرح کردم؛ وزیر نیرو هم در پاسخ سوال قول‌هایی داد که بخش‌هایی را عمل کرد و در نهایت باز هم سد به حال خود رها شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور می‎شود: چند ماه قبل دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سفری به تبریز داشت و از وی درخواست کردیم که از سد بازدید کند، ایشان هم درخواست ما را پذیرفت و برنامه خود را تغییری داد و از سد بازدید کرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه می‌دهد: ایشان هم قول‌هایی داد اما تنها به بخشی از این قول‌ها عمل شد و باز هم آبگیری سد میسر نگردید. این در حالی است که هزینه‌ها و قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه موضوع را باز هم در قالب سئوال پیگیری خواهیم کرد، متذکر می‌شود: انتظار داریم بخشی از آب مهرانه‎رود از وسط شهر تبریز عبور کند از آب این سد تامین شود که نیازمند همکاری شهرداری با شرکت آب منطقه‌ای است.

تکمیل سدهای شهید مدنی و شهریار امسال امکان‌پذیر نیست

اما استاندار آذربایجان شرقی خوش‌بین تر از نمایندگان استان تکمیل و به بهره‌برداری رساندن سد شهید مدنی را دنبال می‌کند و اگرچه تکمیل سدهای شهید مدنی و شهریار را در سال جاری ناممکن می‎داند، امیدوار است این دو سد در سال 1400 به بهره برداری برسند.

محمدرضا پورمحمدی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس تشریح می‌کند: سد کلقان را که در بستان آباد افتتاح کردیم بنده از رئیس جمهور درخواست کردم 650 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تکمیل سه سد گردیان، شهید مدنی و شهریار را که بالای 90 درصد پیشرفت فیزکی دارند اختصاص دهند. در همان جلسه موضوع را از آقای اردکانیان پیگیر شدند. ایشان هم گفت اگر آقای نوبخت کمک کنند می‌توانیم این  اعتبار را تامین کنیم.

وی ادامه می‌دهد: امسال حدود 350 میلیارد تومان به این سدها اختصاص داده‎اند که 100 میلیارد تومان آن به گردیان اختصاص داده شده و ما بخشی از این اعتبار را برای سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی هزینه می‌کنیم تا در سال جاری به بهره برداری برسند.

پورمحمدی ابراز می‌دارد: برای هرکدام از سدهای شهریار و شهید مدنی نیز امسال 70 میلیاردی در نظر گرفته شده ولی کفایت نمی‌کند و در نتیجه تکمیل اینها در سال جاری امکان‌پذیر نخواهد شد. اما اگر در سال 1400 اعتبار در نظر گرفته شده را تخصیص دهند هر دو سد می‎توانند به بهره برداری برسند.

شاید بهتر باشد ما نیز مثل استاندار آذربایجان‌شرقی امیدوارانه‌تر به موضوع نگاه کنیم و برای تکمیل و به بهره‎برداری رسیدن سد مهم شهید مدنی تبریز چشم به اعتبارات سال 1400 بدوزیم.

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول