اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

قابلیت‌های گردشگری یک دهستان گچساران/ معماری بی‌نظیری اسلامی در حرم بی‌بی حکیمه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به قابلیت‌های گردشگری دهستان بی‌بی‌ حکیمه گچساران گفت: بخش دولتی می‌تواند با همکاری بخش خصوصی جهت مطالعه، مکان یابی مناسب و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اقدام کند.

قابلیت‌های گردشگری یک دهستان گچساران/ معماری بی‌نظیری اسلامی در حرم بی‌بی حکیمه

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام گفت : سال 1371 طراحی سایت بقعه متبرکه به «شرکت مشاور پایست» سپرده و در نتیجه طرح جامع حرم، تهیه موضع حرم، ساماندهی و جانمایی پایین دست حرم به طور جامع تهیه و طراحی شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛ گنبد بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنا در جهان اسلام است و همین استثنای معماری، نماد و لوگوی حرم حضرت بی‌بی حکیمه(س) شده است.

وی با بیان اینکه چند مورد در حرم بی‌بی حکیمه مورد توجه است، گفت: سنگ فرش مجموعه حرم مطهر در دو طبقه،ساخت و توسعه آشپزخانه، ساخت سر در و هشتی حرم مطهر، طراحی و ساخت دروازه قرآن در مجاور بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع)، طراحی و توسعه سر در، دفاتر و ورودی بقعه متبرکه کاکا مبارک(ع) مورد توجه قرار دارد.

این مسئول بیان کرد:  در سال1392 فاز سوم برای ساخت پل سوم آستانه این بانوی مکرمه (که هم به سیادت علوی و هم به انتساب فاطمی سرافراز و مباهی است) شروع و با تلاش جدی و فعالیت‌های شبانه روزی در همان سال به اتمام رسید.

جنتی‌پور عنوان کرد: پس از ساخت حرم جدید، با ازدیاد سالانه زائران و تصادفاتی که در مسیر حد فاصل کاکا مبارک(ع) و حرم مطهر به وقوع می‌پیوست مسوولین وقت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری شرکت نفت گچساران اقدام به دو طرفه نمودن مسیر جاده (قریب به سه کیلومتر) کردند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه توانمندی‌های بخش گردشگری دهستان بی‌بی حکیمه گفت: وجود بقعه متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع)، همجواری با قطب‌های گردشگری کشور مانند خوزستان، فارس و بوشهر، وجود مناظر متعدد و برخورداری از منابع سرشار جذب گردشگری، وجود منابع طبیعی چشمه آب گرم، رودخانه ها، کوهساران  از جمله توانمندی‌های این دهستان است.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی در بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه گفت:
وجود منابع فرهنگی آداب و رسوم، کوچ عشایر، صنایع دستی، لباس محلی وجود گیاهان دارویی، وجود، زرد کوه دوگنبدان با دیوارهای بلند، عظیم و دیدنی، میدان نفتی بی‌بی حکیمه از دیگر پتانسیل‌های این دهستان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با وجود این پتانسیل‌ها در این منطقه توریستی، بخش دولتی می‌تواند با همکاری بخش خصوصی جهت مطالعه، مکان یابی مناسب و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اقدام کند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول