اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب وطن ترکیه: محور روسیه، ایران و ترکیه از هر زمانی قدرتمندتر است

دبیر کل حزب «وطن» در ترکیه می‌گوید اکنون محور مسکو، تهران و آنکارا از هر زمانی قوی‌تر شده و مدل جدیدی برای مقابله با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا پدید آمده است.

حزب وطن ترکیه: محور روسیه، ایران و ترکیه از هر زمانی قدرتمندتر است

به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعمال تحریم‌های آمریکا بر ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند «اس-۴۰۰» از روسیه و همچنین تهدید اتحادیه اروپا به اقدامات تنبیهی مشابه به دلیل فعالیت‌های دریایی آنکارا در شرق مدیترانه، واکنش یکی از احزاب این کشور را در پی داشت.

«اُزگور بورسالی» دبیر کل حزب «وطن» ترکیه بامداد امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با شبکه «اولوسال» (کانال ملی) گفت: «محور ترکیه، روسیه و ایران اکنون از هر زمانی قدرتمندتر شده است. مدل جدیدی پدید آمده است. این مدل می‌تواند برای مقابله با این تحریم‌ها و تمام فشارها و تهدیدهای آمریکا در منطقه مورد استفاده قرار بگیرد».

بورسالی با اشاره به محتوا و ماهیت قانون «کاتسا» که آمریکا برای تحریم ترکیه به آن متوسل شده، توضیح داد: «این‌ها، تحریم‌هایی است که بر دشمنان آمریکا اعمال می‌شوند... این‌ها فقط تحریم نیستند، بلکه اعلان جنگ هستند».

وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده ترکیه از سامانه‌های اس-۴۰۰، ادامه داد: «هیچ تحریمی نمی‌تواند ترکیه از استفاده از اس-۴۰۰ بازدارد... دست کشیدن از اس-۴۰۰ یعنی سکوت در برابر اسرائیل و نجنگیدن با آن. دست کشیدن از اس-۴۰۰ یعنی تسلیم شدن بی‌چون و چرا در مقابل غرب».

 

 

این سیاستمدار ترکیه‌ای سپس با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا فرصت‌هایی را برای آنکارا جهت همکاری و بهبود روابط با ایران و روسیه به همراه دارند، تصریح کرد: «اگر تهدید مشترک باشد، منافع استراتژیک نیز مشترک است».

بورسالی ضمن تاکید بر اینکه ترکیه یک گام هم از سامانه‌های اس-۴۰۰ و امنیت خود عقب نمی‌کشد، خبر داد که گام‌هایی درخصوص تقابل با این تحریم‌ها از طریق اقدامات درباره پایگاه هوایی «اینجرلیک» برداشته شده است.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (‌به وقت تهران) از تحریم رئیس صنایع دفاعی  ترکیه خبر داد. منابع خبری گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرد، ترکیه به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید سامانه اس-۴۰۰ تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفت.

امروز همچنین «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا، گفت که این تحریم‌ها، بنیان ائتلاف و اتحاد بین دو کشور را لرزانده است. (جزئیات بیشتر)

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» همتای روسی او نیز این تحریم‌ها را محکوم کرده و آنها را غیرقانونی خواندند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول