اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دبیرکل سازمان ملل خواستار کمک مالی جهان به یمن شد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد توافق «استکهلم»، خواستار کمک مالی کشورهای جهان به یمن برای رفع بحران اقتصادی این کشور شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار کمک مالی جهان به یمن شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار دادن درباره بحران اقتصادی شدید یمن، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست به اقدامات خود برای کمک مالی به یمن شدت بدهند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی «تله‌سور»، همزمان با تشدید نگرانی‌ها درباره قحطی در یمن و گرسنگی در این کشور، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از کشورهای عضو این سازمان افزایش کمک‌های اقتصادی به یمن را خواستار شد.

در گزاش این رسانه آمده است: «تا اواسط سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵ میلیون نفر در یمن با خطر مواجهه با سطوح نگران‌کننده گرسنگی روبرو هستند».

تله‌سور، سپس به پیام روز دوشنبه (دیروز) آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به مناسبت دومین سالگرد توافق موسوم به توافق استکهلم اشاره کرد.

۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۲ آذرماه ۱۳۹۷) دولت مستعفی یمن (مستقر در ریاض) و دولت نجات ملی در صنعاء، پس از رایزنی‌هایی در سوئد با نظارت سازمان ملل، توافق «استکهلم» را امضا کردند تا بر اساس آن در الحدیده در غرب یمن، آتش‌بس برقرار شود، اسرا میان دو طرف مبادله و محاصره شهر «تعز» نیز لغو شود.

با گذشت بیش از دو سال از امضای آن، توافق استکهلم در میان اتهام‌زنی‌های دو طرف به یکدیگر همچنان بر روی کاغذ باقی مانده است.


توافق «استکهلم»

 

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت دومین سالگرد توافق استکهلم، خواستار افزایش کمک‌های اقتصادی کشورهای جهان به یمن شد.

گوترش اعلام کرد: «من از همه کشورهای عضو (سازمان ملل) می‌خواهم حمایت مالی‌شان را از اقدامات امدادی سازمان ملل بیشتر کنند و به رفع بحران اقتصادی شدید در این کشور کمک کنند».

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه توافق استکهلم، یک دستاورد دیپلماتیک و روزنه‌ای از امید برای پایان دادن به جنگ ویرانگر در یمن است، افزود: «اقدامات بسیاری (برای اجرای این توافق) باید انجام شود».

به گفته وی، «حفظ این  شاهرگ حیاتی (بندر الحدیده) اکنون به طور خاص با توجه به همه گیری کووید-19 حیاتی‌تر است چرا که وضعیت ناشی از قحطی به یمن برگشته و میلیون‌ها نفر با ناامنی غذایی شدید و رو به گسترش مواجه هستند».

گوترش افزود: «طرف‌های یمنی تنها از طریق گفت‌و‌گو قادر به توافق بر سر یک آتش‌بس سراسری در کشور و اتخاذ اقدامات اعتمادبخش در حوزه اقتصادی و بشردوستانه هستند تا رنج مردم یمن را کاهش دهند و فرایند سیاسی فراگیر را به منظور حصول به یک راه حل جامع مبتنی بر مذاکره جهت پایان دادن به این جنگ احیا کنند».

اظهارات دبیرکل سازمان ملل در شرایطی مطرح شده که حملات ائتلاف متجاوز عربستان سعودی و امارات عربی متحده به یمن و محاصره این کشور از ششم فروردین ماه ۱۳۹۴ با حمایت کشورهای غربی و سکوت نهادهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل در پیام تازه خود درباره یمن، بار دیگر اشاره‌ مستقیمی به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی نکرد و صرفا از «طرف‌های یمنی» خواست به مذاکره روی بیاورند.

از سوی دیگر، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) روز یکشنبه هشدار داد که دست‌کم پنج میلیون نفر از مردم یمن «احتمالاً با یک قدم فاصله از قطحی در سال آینده به سرخواهند برد».

این نهاد سازمان ملل هشدار داد که بیش از نیمی از جمعیت یمن احتمالاً در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش با معضل قطحی و گرسنگی مواجه خواهند بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول