اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

رونمایی از سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت»

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه از رونمایی از سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت» به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه خبر داد.

رونمایی از سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول هاجری امروز در نشست خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به ضرورت و اهمیت شناسایی و معرفی آثار فاخر علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: صاحبان آثارِ فاخر با نقطه تلاقی علم و دین، معتقدان به حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی اند که تلاش آنان در هر دو ساحت حوزه علمیه و دانشگاه به ثمر نشسته است.

وی افزود: باید گفت این نسل از حدود سال 1375 به بعد خود را تثبیت کرده و تلاش داشته تا با تأسیس و گسترش رشته های علوم انسانی و همچنین فعالیت علمی شاخص در پژوهشگاه ها به خلق آثار فاخر علمی مبادرت کند.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه ادامه داد: البته تردیدی نیست که این تلاش ها و کوشش ها بیشتر در تربیت برخی افراد اندیشمند و تولید برخی آثار علمی فاخر باقی مانده و کمتر به سمت و سوی معرفی و ویترین سازی از آثار فاخر تولید شده حرکت کرده است.

حجت الاسلام هاجری اضافه کرد: به همین دلیل است که بسیاری از افراد دوستدار علم و پژوهش در سراسر جهان، نام فردی مانند فوکویاما را شنیده اند و یا آثار او را نیز می شناسند، اما حتی نام دانشمندان و بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی همچنان در سطح جهان ناشناخته باقی مانده است.

وی تصریح کرد: همین امر سبب شده که برخی، حوزه های علمیه را متهم به نداشتن آثار علمی فاخر کنند.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: بر این اساس و با همراهی مدیر حوزه های علمیه، طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی از سال گذشته و با هدف شناسایی و معرفی روشمند آثار فاخر در نقطه تلاقی علم و دین بویژه در موضوع علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

دبیر طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی گفت: در این طرح و تاکنون، آثار فاخر علوم انسانی اسلامی در بیش از 24 دانشگاه و پژوهشگاه در قالب 2 هزار عنوان کتاب و همچنین بیش از 4 هزار عنوان مقاله رصد و استخراج شده و این آثار و صاحبان آن ها در معرض شناخت دیگر جریان های علمی و ایجاد گفتمان علمی با آنان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در سال گذشته کتابخانه و نمایشگاه دائمی این گفتمان را در مدرسه فیضیه قم و با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم افتتاح کرد و امسال نیز دومین شعبه در مدرسه علمیه مروی تهران و در روز پنج شنبه بیست و هفتم آذر ماه همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه افتتاح می شود.

حجت الاسلام هاجری جمع آوری مجموعه 22 جلدی «کتاب شناخت»، راه اندازی پایگاه اینترنتی www.ketabshenakht.com و برپایی سلسله نشست های علمی تخصصی را از دیگر برنامه های انجام شده و در دست انجام این طرح عنوان کرد و گفت: در روز بیست و هفتم آذر ماه همچنین سامانه نرم افزاری «کتاب شناخت» با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم رونمایی می شود تا فرصتی جدید برای محقّقان و پژوهشگران در جهت استفاده از منابع فاخر و برگزیده علوم انسانی اسلامی پدید آید.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه در عین حال مراسم روز وحدت حوزه و دانشگاه در سال جاری را متفاوت از مراسم سال های قبل خواند و بیان داشت: در این مراسم، همه مدیران حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور به صورت وبینار حضور خواهند داشت تا اساسنامه تشکیل شورای راهبری و همکاری های بنیادین حوزه های علمیه و دانشگاه ها به بحث و بررسی گذاشته شود.

دبیر طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره کُند بودن روند ثبت آثار فاخر در این طرح خاطر نشان کرد: این طرح به عنوان یک نیاز در جامعه علمی کار خود را آغاز کرد و ردیف بودجه یا ساختاری در آغاز راه نداشت، اما به نظر می رسد ادامه این راه با معرفی آثار برگزیده و فاخر به جامعه علمی و تداوم فرضیه سازی، نظریه پردازی و گفتمان سازی صاحبان آثار فاخر، مسیری روشن تر و سهل تر باشد.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول