اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

وزارت برق عراق: قطعی‌های مکرر برق ناشی از کاهش واردات گاز از ایران است

وزارت برق عراق، افزایش قطعی‌های مکرر برق در این کشور را ناشی از کاهش واردات گاز از ایران دانست.

وزارت برق عراق: قطعی‌های مکرر برق ناشی از کاهش واردات گاز از ایران است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس-فاطمه صادقی: به نقل از پایگاه خبری شفق، وزارت برق عراق، افزایش قطعی‌های مکرر برق در این کشور را ناشی از کاهش واردات گاز از ایران دانست.

احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه‌ای با «شفق» گفت: «عراق با طرف ایرانی برای تامین 50 میلیون فوت مکعب گاز ایستگاه های تولید برق این کشور قرارداد دارد.»

وی گفت: «ایران تامین گاز را از چند روز پیش از 10 میلیون فوت مکعب به 5 میلیون فوت مکعب کاهش داده است.»

موسی ادامه داد: «کمبود عرضه بر تولید برق اثر داشته زیرا این سیستم بین 5 تا 6 هزار مگاوات از دست داده است که تاثیر منفی بر ساعات تامین برق گذاشته است.»

وی توضیح داد: «پس از اینکه نخست وزیر به وزارت نفت دستور داد تا سوخت مایع به جای سوخت گازی برای نیروگاه ها تامین کند؛ محصولات موجود با کمبود تاسیسات تولید برق برای فعالیت و ادامه کار مطابقت نداشت. به علاوه، سوخت مایع هزینه براست و در نبود برنامه ایی برای سوخت باید وارد شود.»

سهمیه‌بندی برق در بغداد و سایر استان های عراق اخیرا به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است، طی دو ماه گذشته، قطعی‌های برق در برخی از مناطق به بیش از 18 ساعت در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: کاهش روزهای معافیت عراق برای واردات برق ایران از سوی آمریکا

به گزارش فارس، دولت ترامپ بیش از 20 روز پیش، معافیت صادرات برق ایران به عراق را 45 روز دیگر تمدید کرد.

معمولا این معافیت 120 روز بود اما زمان این معافیت در تابستان به 60 روز و این بار به 45 روز کاهش یافت.

سخنگوی  وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «وزارت خارجه معافیت تحریمی برای عراق به منظور مشارکت در مبادلات مالی مرتبط با واردات برق از ایران را مورد بررسی مجدد قرار داد.»

«این معافیت تضمین می کند درحالی که عراق گام هایی برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران بر می‌دارد، توانایی تامین نیازهای انرژی خود در کوتاه مدت را داشته باشد.»

در عمل، این تصمیم برای فشار به دولت عراق است. آمریکا از معافیت تحریمی و تهدید به خروج سفارتش از بغداد به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای کاهش وابستگی دولت کشورش به ایران و تضعیف تاثیر نیروهای مورد حمایت ایران در عراق استفاده کرده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول