اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

هر دَم از این باغ بری می‌رسد/ افتخارآفرینی مدیران استان مرکزی یکی پس از دیگری در ارزیابی‌های ملی

«هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد»، این بیت شعر به خوبی حال و روز استان مرکزی را به تصویر می‌کشد، حال و روزی به رنگ و بوی مدیرانی بی‌کفایت و ناکارآمد که تنها هنرشان از «آخر» اول شدن است.

هر دَم از این باغ بری می‌رسد/ افتخارآفرینی مدیران استان مرکزی یکی پس از دیگری در ارزیابی‌های ملی

 خبرگزاری فارس ـ اراک؛ «هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد»، این بیت شعر به خوبی حال و روز استان مرکزی را به تصویر می‌کشد، حال و روزی به رنگ و بوی مدیرانی بی‌کفایت و ناکارآمد که رباط‌وار اجرا کننده برنامه‌های دیکته‌شده گروه‌ها و حزب‌های سیاسی‌شان هستند تا مبادا صندلی‌‌ها خالی از وجودشان شود، مدیرانی که تنها هنرشان از «آخر» اول شدن است.

مدت زیادی از افتضاح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در کسب رتبه اولی از آخر (آنهم در استانی که شهره به صنعتی بودن و کارگری بودن است، ) نگذشته که خبری دیگر مردم استان را در بهت و حیرت فرو برد! «قرار گرفتن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در قعر جدول ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال‌های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸» خبری بود که برق را از چشمان مردم استان پراند.

هرچند  آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است و وضع صنایع، کارگران و اشتغال استان به خوبی از سِر دَرون خبر می‌دهد، اما درخشش مدیران این دستگاه‌ها در سطح ملی حرفی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و روی آن حساس نشد، اما مشخص است که مسول ارشد استان که باید از مدیران زیر مجموعه‌اش بازخواست کند و به جای حمایت از آنها، با آنان  به دلیل کسب رتبه‌‌های پایین برخورد کند، ‌چشم‌های خود را روی  این حقایق تلخ بسته و مهر سکوت بر لب زده است.

افتضاح محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کسب پایین‌ترین رتبه در بین استان‌های کشور (کسب  رتبه سی و یکم در بین ۳۱ استان در حالی که اداره تعاون استان مرکزی در دولت قبل در رتبه سوم کشور قرار داشت)، به راحتی دست خوش زمان شد و هیچ پاسخی برای سوالات افکار عمومی داده نشد که چرا باید مدیر کار یک استان کارگری، از آخر اول شود؟ (هرچند همان بهتر که پاسخی داده نشد که اگر داده می‌شد قرار بود تمام کاسه و کوزه‌ها سر کارگران بیچاره شکسته شود و در این میان آقایان بازهم قسر در بروند و بعد همه چیز تمام شود.)

در قرار گرفتن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در قعر جدول ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال‌های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸» هم قصه همین است و باید منتظر سومین افتخارآفرینی مدیران استان بود.

کسب این عناوین واکنش‌‌های مختلفی را در بین نخبگان و دلسوزان استان به همراه داشت، از جامعه کارگری گرفته تا فعالان سیاسی و اجتماعی و حتی مردم این اتفاقات را  نشانه بی‌کفایتی مسوولان دانسته  و نسبت به آن واکنش داده‌اند.

به طوری که  دبیر جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان استان مرکزی در واکنش به عملکرد مدیرکل تعاون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مباحث تخصصی درباب عملکرد نامطلوب اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در اجرای بند الف و ب ماده ۳ آیین نامه اجرایی مواد ۸۱و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور سنجش دستگاه‌ها در راستای تحقق اهداف و وظایف محوله در ارزیابی شاخص‌های عمومی که تعیین کننده عملکرد اداری و مستندسازی درست و برنامه ریزی مدیران مربوطه می‌باشد، متاسفانه شاهد نمره ضعیف و غیرقابل قبول اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در چند سال اخیر بوده‌ایم، نمره‌ای که به دور از سو یری و ضمن احترام به زحمات همه کارکنان و بخش‌های غیردولتی تحت نظارت حاکی از سو مدیریت در این اداره کل است.

شواهد و قرائن اعلامی به خوبی گویای وضعیت مدیریتی این اداره کل و ضعف‌های موجود در  بند   معاونین سیاسی کار و باندی حاکم است که رخوت کندی و نارضایتی‌های عمومی جامعه هدف و ناکار آمدی مدیریتی اداره کل کار تعاون بر کسی پوشیده نیست.

ارزیابی‌های کشوری چند سال گذشته بویژه سال‌های ۹۸ و ۹۹ به خوبی نشان می‌دهد گروهی از سیاسیون ناکارآمد صرفا به دلایل تعصبات حزبی و گروهی و خارج از توانمندی‌های مدیریتی افراد نالایق و ناکارآمد را در بدنه معاونین بکار گرفته که نه تنها از عهده فعالیت‌های تخصصی بر نیامده چه بسا در انجام مستندسازی هم نتوانسته‌اند حرفی برای ارائه به جامعه داشته باشند.

جای تاسف است که ضربات مهلک چنین سوء ضعف جریانات مدیریتی در نهایت به قشر ضعیف کارگر و نیز زیر مجموعه‌های مربوطه وارد خواهد ساخت که دراین زمان کم باقی مانده از دولت دوازدهم جایی برای دفاع نخواهد گذاشت، لذا با توجه به دلایل متقن و آمارهای رسمی کشوری  عملکرد ضعیف این اداره کل و نشر آن در محافل و رسانه‌های اجتماعی و موضع گیری‌های صریح نمایندگان استان جا دارد استاندار مرکزی و مسوولین کشوری هشدارها و دلسوزی‌های احزاب و گروه‌ها و انقلابیون را جدی بگیرند و با تصمیم قاطع فکر اساسی برای مدیریت ارشد این دستگاه مهم داشته باشند.

امید است نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها را به حساب مسایل سیاسی و غرض‌های شخصی تلقی ننموده و صادقانه و با شفافیت در صدد رفع مشکلات موجود این اداره کل باشیم.»

مجمع اندیشه و وحدت اسلامی نیز با اشاره به نامطلوب بودن ارزیابی عملکرد اداره کل تعاون استان مرکزی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «باعنایت به رهنمودها و فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای  که سال را به عنوان سال جهش تولید نام گذاری فرمودند، انتظار می‌رفت همه دستگاه‌ها بویژه دستگاه‌های تخصصی دخیل در این امر بطور جهادی و انقلابی وارد عمل شده و استان آفتاب که چهارمین قطب صنعتی کشور بوده و جامعه کارگری آن بخش معظمی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهد، شاهد توسعه و رشد روز افزون باشد، اما متاسفانه به لحاظ عملکرد بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی براساس گزارش میانگین رتبه بندی ادارات کل استانی وزارت مطبوع،که رتبه غیر قابل قبولی کسب نموده و  این رزومه کاری منفی و عملکرد بسیار ضعیف  در فضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها و ارکان جامعه صنعتی، خانواده بزرگ کارگری، احزاب سیاسی و بویژه مجمع  نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان، بازتاب و تبعات و موضع گیری‌های منفی و تندی در بر داشته است؛ فلذا در این شرایط حساس و با توجه به رسالت و نقش اجتماعی و سیاسی و بدور از نگاه جناحی که بر عهده دلسوزان و دوستاران واقعی استان است از تمامی مراجع  ذیصلاح  اعم از قضایی، بازرسی، امنیتی، خصوصا استاندار مرکزی درخواست می‌شود ضمن بررسی کارشناسی این عملکرد  نامطلوب، تغییرات مدیریتی لازم برای رضایتمندی مردم انقلابی استان، اعمال نموده و از توان و پتانسیل مدیران جهادی و انقلابی در این اداره کل که دارای حواشی زیاد و نفوذ فرصت طلبان سیاسی است، استفاده شود، چرا که مطالبه اصلی همه نیروهای جبهه انقلاب پرهیز از سیاسی کاری و نگاه جناحی در حذف نیروهای ناکارامد است. رجاء واثق داریم در این برهه حساس کنونی  که همه توان معاندین نظام، پاشیدن بذر ناامیدی و ناکارآمد جلوه دادن چهره نظام اسلامی است، فردی با نگاه، مدیریت جهادی، شایسته، انقلابی و مکتبی در رأس امور و مدیریت آن  اداره کل قرار گیرد.

گریزی بر عملکرد هیئت‌های حل اختلاف اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ۴ سال اخیر و جداول آماری منتشر شده هیئت‌های حل اختلاف، نشان می‌دهد: باتوجه به اینکه در انتخاب روسای هیئت‌ها مصالح فردی بر مصالح جامعه کارگری و کارفرمایی در اولویت قرار گرفته، در نتیجه علاوه براینکه آراء سازشی به عنوان یک شاخص عملکردی موثر مورد غفلت واقع شده، روند صدور کیفیت آرا به نحوی است که همواره اعتراض به آرای صادره افزایش یافته و در رسیدگی‌های تجدیدنظرخواهی، آرای صادره  قبلی به کلی نقض شده در نتیجه موجبات افزایش نارضایتی مراجعین  شده و در نهایت افراد از اطاله دادرسی و بی عدالتی‌های صورت گرفته  به ستوه آمده‌اند که این شرایط حکایت از احتمال  دخالت و اعمال نفوذ مدیرکل و بعضی از معاونان وی در پدید آمدن این وضعیت دارد، یا دست‌های دیگری در کار است که در هر صورت لازم است دستگاه‌های  نظارتی برای علت یابی این وضعیت ورود کنند.»

کوتاهی مدیرکل تعاون در انجام وظایف

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می گوید: بر اساس اخبار واصله قریب به اتفاق مراکزی تولیدی استان فاقد تشکیلات شورای اسلامی کار هستند، این در حالی است که با تشکیل شورای اسلامی کار تعامل بین کارگران و کارفرمایان و مجموعه تولیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشکلات صنفی از طریق شورا در کارخانجات مرتفع می‌شود و از بروز آن به بیرون جلوگیری می‌شود.

نظری با بیان اینکه مسولیت تشکیل این شوراها بر عهده اداره کار است، افزود: در شهرستان ساوه به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی استان و کشور از 600 واحد صنعتی تنها 6 واحد دارای شورای اسلامی کار هستند که اداره تعاون موظف بوده پیگیری‌های لازم را به منظور ایجاد شورا در این واحدها تا تشکیل شوراها انجام دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه شواهد امر حاکی از آن است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انجام وظایف خود شانه خالی کرده و به درستی وظایف محوله را به انجام نرسانده که این وضعیت موجب ضررو زیان استان شده و باید وی پاسخگوی اقدامات خود باشد.

بی‌توجهی مدیرکل تعاون به تشکیل شورای اسلامی کار 

رئیس خانه کار و کارگر ساوه نیز گفت: در حال حاضر تنها 4 واحد صنعتی در ساوه دارای شورای اسلامی کار هستند که تشکیل شورا در این واحدها مربوط به 30 تا 40 سال قبل است و مدیرکل تعاون به عنوان متولی امر هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است.

داود میرزایی افزود: بر اساس قانون باید واحدهای صنعتی دارای یکی از تشکل‌های کارگری باشند که این تشکل‌ها می‌تواند شورای اسلامی کار، نماینده کارگران یا انجمن اسلامی شورای کار باشد، اما هیچ تشکلی وجود ندارد.

دبیر اجرائی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه  تاکید کرد: بارها از طریق رسانه‌ها و نشست‌های مختلف خواستار توجه جدی وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی و مسئولان مربوطه استانی به نهادینه شدن تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی شدیم، اما گوش شنوایی نبود.

میرزائی گفت: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید با پیگیری‌های خود کارخانجات را مکلف به تشکیل شورای اسلامی می‌کرد، اما کوتاهی‌های صورت گرفته موجب شد این مهم محقق نشود.

اولویت دادن فعالیت‌های حزبی و جناحی به حل مسائل و مشکلات استان

یکی از فعالان عرصه اقتصادی استان نیز گفت: متاسفانه آنچه موجب شد اداره تعاون در قعر جدول ارزیابی‌ها قرار گیرد، اولویت دادن فعالیت‌های حزبی و جناحی به حل مسائل و مشکلات استان از سوی مدیریت این مجموعه بود.

رضا هاشمی افزود: تعاون در کنار بخش دولت و بخش خصوصی نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، اما بی‌کفایتی مدیرکل تعاون استان در برقراری تعامل مناسب با فعالان این عرصه موجب هدر رفتن فرصت‌ها در چند سال اخیر شد.

رتبه پایین استان به خوبی نشان دهنده ناکارآمدی تیم مدیریتی اداره تعاون است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: رتبه پایین اداره تعاون استان در بین سایر استان‌ها به خوبی نشان دهنده ناکارآمدی مدیریت چندین ساله محمدتقی آبایی است.

علی‌اکبر کریمی افزود: گماردن افراد بسیار ضعیف و ناکارآمد در حوزه تعاون، فعالیت‌های سیاسی و حزبی، عدم تعامل مناسب با اتاق تعاون و گاها دخالت‌ها و کارشکنی‌های بی‌مورد در مورد این اتاق و حمایت‌های سیاسی‌ و حزبی از تیم مدیریتی با علم به ناکارآمدی این تیم، ضربات جبران ناپذیری به استان وارد کرد که این ظلم بسیاری در حق مردم بود.

وی بر لزوم دقت نظر بیشتر دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مدیران تاکید کرد و خواستار برخورد و تصمیم قاطعانه مدیریت ارشد استان در خصوص مدیران بی‌کفایت شد.

براستی چه کسی پاسخگوی این ضعف‌ها، تقصیرها، قصورها، خیانت‌ها، تضییع حقوق مردم، ازبین رفتن فرصت‌ها، پایمال شدن بیت المال و از همه مهمتر ایجاد بدبینی به کارآمدی حکومت اسلامی در این دو اداره کل مهم واستژیک است، مردم استان انتظار دارند استاندار مرکزی بیش از این منتظر افتخارآفرینی دیگر مدیران دست نشانده خود نمانده و تا عمر دولت باقی مانده، تدبیری اندیشه کند.

****************

گزارش از ریحانه جلالی

****************

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول