اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش مغرضانه کمیته پارلمان انگلیس| برجام «پوسته‌ای از یک توافق است»، باید جایگزین شود

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی مغرضانه از دولت جانسون درخواست کرد تا اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی در پیش بگیرد و به دنبال جایگزینی برای برجام باشد.

گزارش مغرضانه کمیته پارلمان انگلیس| برجام «پوسته‌ای از یک توافق است»، باید جایگزین شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی مغرضانه تحت عنوان «بدون عدالت موفقیت ممکن نیست: روابط انگلیس با ایران» اتهاماتی را علیه نهادهای امنیتی ایران مطرح کردند و خواستار اقداماتی علیه جمهوری اسلامی شدند.

اقدام علیه سپاه پاسداران

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته‌های پارلمانی انگلیس، کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در بخشی از این گزارش خواستار اقداماتی با هدف درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمانهای تروریستی شده است.

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در بخش مقدماتی این گزارش با متهم کردن سپاه پاسداران به ثبات‌زدایی در منطقه و حمایت از گروههای تروریستی از دولت انگلیس درخواست کرده است که بررسی‌های لازم را با هدف تروریستی معرفی کردن این ارگان امنیتی جمهوری اسلامی صورت دهد.

این گزارش سپس در این خصوص ادامه می‌دهد: «این تعمیم منطقی محدودیت‌های فعلی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده است و تصمیم ایالات متحده را برای شناسایی سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی خارجی در سال ۲۰۱۹ دنبال خواهد کرد».

جایگزین کردن توافق هسته‌ای

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در ادامه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را «پوسته‌ای از یک توافق» توصیف کرد و خواستار جایگزینی برای آن شد.

طبق این گزارش، کمیته فوق از وزارت خارجه انگلیس درخواست کرده است تا دستاوردهایی را که جایگزین برجام قرار است حاصل آورد و همچنین نقش آتی انگلیس در هدایت و پیشبرد جایگزین برجام مشخص کند.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس ضمن انتقاد از برجام گفت: «برجام علیرغم آنکه اهداف و نیات خوبی داشته است، اما بر پایه‌های ضعیفی بنا شده است. به نظر می‌رسد که مرگ آرام توافق هسته‌ای اجتناب ناپذیر است و به دنبال اقدامات مجلس (شورای اسلامی ایران)، به نظر می‌رسد که در حال حاضر قابل ترمیم نیست».

وی سپس ادامه داد: «دولت انگلیس باید برای جایگزین کردن برجامی که همچنین به مسائل امنیت منطقه نیز بپردازد، میانجیگری کند».

این کمیته روابط خارجی انگلیس در ادامه ادعاهای برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تعمیم اعضای مذاکرات هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «صداهای همپیمانان در منطقه و اروپا و دولت جدید آمریکا باید بایکدیگر تضمیمن کند که گزینه دیپلماتیکی برای آنهایی وجود دارد که در ایران به دنبال راه‌حلی برای چندین دهه انزوا هستند».

متهم کردن ایران به گروگانگیری دولتی

این کمیته پارلمانی انگلیس در بخشی از گزارش خود با اظهاراتی مداخله‌جویانه در خصوص فرایند قضایی جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به پرونده‌های امنیتی و جاسوسی شهروندان دوتابعیتی که در بازداشت به سر می‌برند، از دولت جانسون خواست تا بازداشت افرادی همچون «نازنین زاغری راتکلیف» را که به اتهامات امنیتی در بازداشت هستند را «گروگانگیری دولتی» بخواند و اقدامات جدی‌تری در برابر آن اتخاذ کند.

در این گزارش از دولت جانسون درخواست شده است که با استفاده از جایگاه خود در سازمان ملل بعنوان عضو دارای حق وتو اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرد.

اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس سپس از دولت انگلیس درخواست کردند تا با استناد به قانون ماگنیتسکی، تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های ایرانی به بهانه آنچه که نقض حقوق بشر خواندند، شدند.

ژست ایران دوستی پارلمان انگلیس

در پایان این گزارش نیز با ژستی انساندوستانه و حمایت از مردم ایران، جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی متهم کرده و از دولت انگلیس درخواست کرده است تا از آندسته از مردم ایران که از «خشونت رژیم ایران رنج می‌برند»، ادامه دهند.

گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در حالی منتشر شده است که روز گذشته نیز یک سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت مذاکرات درباره برجام شامل جزئیات اجرایی طبق برنامه‌ریزی علیرغم مجازات اعدام انجام شده در ایران انجام خواهد شد.

انگلیس در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول