اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«طرح تفصیلی» مشهد همچنان در ابهام؛ تذکر در انتظار شهردار/ گره ۱۴ ساله باز می‌شود؟!

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: اول دی ماه نامه‌ای را مجدد و به صورت رسمی با امضای رییس شورای شهر خطاب به شهردار خواهیم فرستاد و نسبت به تعلل و عقب ماندگی در تحویل طرح‌های تفصیلی توضیح خواهیم خواست.

«طرح تفصیلی» مشهد همچنان در ابهام؛ تذکر در انتظار شهردار/ گره ۱۴ ساله باز می‌شود؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، از غائله الحاق سه هزار هکتار اراضی کشاورزی در طرح منفصله توس و شاهکار اداره کل راه و شهرسازی در این قصه که بگذریم، تهیه طرح‌های تفصیلی هفتگانه مشهد هم از آن هفتخوان‌های شهرسازی کلانشهر مشهد است که بعد از سا‌ل‌ها همچنان بر زمین مانده است.

نبود طرح‌های تفصیلی مهم‌ترین چالش شهرسازی مشهد 

دوشنبه همین هفته بود که معاون دادستان در نشست با اصحاب رسانه از این موضوع گلایه کرد و گفت: طرح‌های تفصیلی مشهد قرار بود تا دی ماه امسال آماده شود اما در این خصوص با سلیقه‌ای عمل کردن، هنوز این طرح‌ها آماده نشده است.

قاضی ولی قنبری‌راد، نبود طرح‌های تفصیلی را مهم‌ترین چالش پیش روی مشهد عنوان کرد و افزود: اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری مشهد باید در حوزه طرح‌های تفصیلی پاسخگو باشند، اینکه طرح‌های تدوین شده رد و مشاوران خلع ید شوند تحمیل هزینه به شهر است.

استیضاح شهردار مشهد در صورت آماده نشدن «طرح‌ تفصیلی» مسئله‌ای بود که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در گفت‌وگویی که اوایل تیرماه امسال با وی داشتیم صراحتا عنوان کرد.

محمدهادی مهدی‌نیا در آن مصاحبه تصریح کرد: اگر شهرداری مشهد به تعهدی که برای تحویل طرح‌های تفصیلی هفتگانه داده عمل نکند، در مرحله بعد سوال از شهردار در صحن علنی خواهم داشت و طبق ماده ۶۸ آیین نامه شورای شهر اگر پاسخ شهردار به سوال قانع کننده نباشد ممکن است به سمت استیضاح شهردار برویم.

حالا بعد از گذشت پنج ماه و خلف وعده شهرداری به سراغ وی رفتیم و تصمیم شورای شهر را در این زمینه جویا شدیم‌.

چهارمین طرح از طرح‌های تفصیلی هفتگانه مشهد ۸ دی ماه به صحن علنی شورای شهر می‌رود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد عنوان کرد: تا کنون فقط سه طرح از طرح‌های تفصیلی هفتگانه در صحن علنی شورای شهر مشهد تایید و برای تصویب به کمیسیون ماده پنج ارجاع شده است. 

مهدی‌نیا افزود: این سه طرح شامل طرح جنوب غرب، جنوب شرق و بافت مرکزی است که با نامه رسمی به رییس کمیسیون ماده 5 یعنی استاندار خراسان رضوی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی پهنه شمال‌غرب به‌عنوان چهارمین حوزه از حوزه‌های هفتگانه طرح تفصیلی مراحل نهایی خود را در کمیسیون‌های شورای شهر درحال طی کردن است، اظهارکرد: طبق روال ثابت برای تمامی حوزه‌ها، بازدیدهای میدانی مختلفی نیز از سطح حوزه مربوطه انجام شده تا بتوان تصمیماتی مبتنی بر شرایط موجود و با حداکثر کارایی اتخاذ کرد.

وی اصلی‌ترین ویژگی این بافت، را جدید بودن ساخت‌وسازهای واقع در آن دانست و گفت: استقرار جمعیت مشهد در آینده نیز به همین سمت خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: جمعیت‌پذیری، محور صنایع غرب و همچنین بحث اختلافات مرزی این محدوده با شهرستان طرقبه-شاندیز را از جمله ویژگی‌های این حوزه می‌توان دانست.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه این طرح، دوشنبه هفته بعد برابر با ۸ دی ماه برای تایید به صحن علنی شورای شهر خواهد رفت، بزرگترین چالش آن را محدوده اختلاقی طرقبه شاندیز با مشهد عنوان کرد و گفت: خیلی امیدوار بودم قبل از اینکه طرح در شورا بررسی شود این موضع حل و فصل گردد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: طبق تعهدی که قبلا در دفتر معاون عمرانی استاندار وقت به قاضی قنبری‌راد، رییس دادسرای شهرسازی داده بودیم قرار بر این بود که از خرداد ماه شهرداری هر ماه یکی از طرح‌های تفصیلی هفتگانه را ارسال کند و شورا نیز طی مدت حداکثر یک ماهه آنها را بررسی و تاییدیه آن را به کمیسیون ماده 5 ارسال کند که با این احتساب ما سه طرح عقب هستیم که هنوز از طرف شهرداری به ما ارسال نشده است.

خلع ید مشاور طرح تفصیلی میانه غربی از طرف شهرداری و بر خلاف نظر شورای شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه طرح شمال شرق، میانه غربی و میانه شرقی هنوز از طرف شهرداری به شورای شهر مشهد ارسال نشده، به نکته جالب دیگری اشاره و بیان کرد: علیرغم مخالفت ما، شهرداری مشهد مشاور طرح میانه غربی را به صورت یکطرفه درخواست خلع ید کرده و درخواست خاتمه پیمان داده است.

تذکر «یلدایی» شورای شهر به شهردار مشهد به علت تعلل در تهیه طرح‌های تفصیلی 

مهدی‌نیا افزود: اول دی ماه، نامه‌ای را مجدد و به صورت رسمی با امضای رییس شورای شهر خطاب به شهردار خواهم فرستاد و نسبت به این تعلل و عقب ماندگی در تحویل طرح‌های تفصیلی مطالبه‌گری خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم تعیین تکلیف محدوده اختلافی شهرستان مشهد با طرقبه شاندیز، خللی در تصویب طرح تفصیلی شمال غرب ایجاد نمی‌کند؟ گفت: تصویب طرح بدون مشخص شدن وضعیت محدوده اختلافی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند کما اینکه در طرح جامع هم این اتفاق افتاد، اما مشکلی که پیش خواهد آمد در اجرای طرح خواهد بود چراکه دوستان ما در طرقبه شاندیز مدعی هستند آنها متولی این محدوده هستند و مشخص نخواهد بود پروانه‌ها و مجوزها در این محدوه قرار است از شهرداری مشهد یا طرقبه شاندیز صادر شود.

بازکردن گره ۱۴ ساله محدوده اختلافی در دست دو معاون وزیر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد به تلاش شورا برای تعیین تکلیف محدوده اختلافی اشاره و عنوان کرد: من طی این مدت سه و نیم سالی که در شورا هستم هر کاری از دستم بر آمده برای مطالبه‌گری این موضوع انجام داده‌ام اما موضوع از حیطه اختیارات شورای شهر مشهد و طرقبه شاندیز و حتی فرمانداری‌ها بالاتر است و تنها راه حلش این است که معاون سیاسی وزارت کشور در جلسه‌ای مشترک با معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و با حضور شخص استاندار خراسان رضوی برگزار کنند و در آن نشست بعد از ۱۴ سال به یک تصمیم قاطع و صریحی برسند که از طریق دولت ابلاغ و توسط استانداری به عنوان نماینده عالی دولت در این استان اجرا شود در غیر این صورت مشکل باقی می‌ماند.

مهدی‌نیا متذکر شد: در مورد نواقص طرح جامع که شامل سند ضوابط بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی حریم است با وجود اینکه سه سال قبل اداره کل راه و شهرسازی از طرف شورای عالی شهرسازی مامور به این کار شد و سه ماه برای تکمیل آن مهلت داشت، اما نه تنها طی این مدت آنها را تکمیل نکرده بلکه من فکر می‌کنم هنوز طی این مدت اقدامی هم نشده است.

تعلل شهرداری مشهد در تهیه طرح‌های تفصیلی، مصاحبه‌ای که مدتی قبل با معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی داشتم را برایم تداعی کرد، بهاره بزرگمهر در آن مصاحبه تراکم فروشی در شهرداری مشهد را دلیلی برای نبود اراده کافی در زمینه تهیه طرح‌های تفصیلی عنوان کرد.

حالا باید دید شهرداری مشهد چه پاسخی برای این عقب ماندگی‌ها دارد و چگونه این موضوع را جبران می‌کند.

====================

گزارش: معصومه مومنیان

====================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول