اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پیشرفت علمی می‌تواند تحریم را شکست دهد/ با وحدت حوزه و دانشگاه در هیچ علمی به عقب بازنگشتیم

امام جمعه اصفهان گفت: خدا را شاکریم که با تمام سختی که دشمن ایجاد کرده در تمامی علوم پیشرفت کردیم و در هیچ علمی عقب نرفتیم، از نظر حوزوی نیز پیشرفت داشتیم، هم از نظر تعداد طلاب و هم از نظر مراکز فرهنگی که اقدامات بسیار خوبی داشتند.

پیشرفت علمی می‌تواند تحریم را شکست دهد/ با وحدت حوزه و دانشگاه در هیچ علمی به عقب بازنگشتیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد صبح امروز در نشست تخصصی مجازی به مناسبت ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و با تلاش دانشگاهیان و حوزویان به خوبی انجام شده و تفرقه‌ای که پیش از انقلاب در میان این دو بود به طور کلی برطرف شده است.

امام جمعه اصفهان گفت: تمام سعی دشمنان این بود که در میان این دو اختلاف اندازند ولی پس از آن تلاش شد گروه‌های علمی همراه با یک‌دیگر البته هر کدام در جایگاه خودشان، برای پیشرفت اسلام و انقلاب و کشور قدم بردارند‌.

وی تصریح کرد: بارها گفته شده که وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که دانشگاهیان دروس حوزوی و حوزویان دروس دانشگاه را بخوانند، قسمتی از علوم معنوی و اسلامی به حوزه علمیه و قسمتی از علوم به دانشگاه سپرده شده تا آن چه را مردم نیاز دارند دست به دست هم دهند و آن نیاز را برآورده کنند و تفرقه را از بین ببرند، هم‌چنین برای پیشرفت کشور و اسلام و نشان دادن اینکه اسلام می‌تواند دنیا و کشور را اداره کند با یک‌دیگر وحدت داشته باشند.

در هیچ علمی به عقب بازنگشتیم

طباطبائی‌نژاد عنوان کرد: خدا را شاکریم با تمام سختی که دشمن ایجاد کرده در تمامی علوم پیشرفت کردیم و در هیچ علمی عقب نرفتیم، از نظر حوزوی نیز پیشرفت داشتیم، هم از نظر تعداد طلاب و هم از نظر مراکز فرهنگی که اقدامات بسیار خوبی داشتند.

امام جمعه اصفهان ابراز داشت: روز وحدت حوزه و دانشگاه به دلیل این است که برخی از روحانیون و شهدا افراد دانشگاهی هم بودند، امروز بسیاری از طلاب در دانشگاه تدریس و بسیاری از دانشگاهیان نیز درحوزه تدریس می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امید است در کنار هم، هم معنویات را حفظ کرده و تحریم‌ها را با فعالیت‌هایی که دانشگاهیان انجام می‌دهند شکست دهیم، آن‌ها هرگز با ما دوست نبوده‌اند و با پیشرفت علمی و نه با صحبت با آن‌ها می‌توان تحریم‌ها را شکست داد.

طباطبائی‌نژاد گفت: بنا بر آیات قرآن نیز می‌دانیم که هیچ‌گاه آن‌ها با ما دوست و از دست ما راضی نمی‌شوند، خداوند به زودی مومنان را پیروز خواهد کرد و عاقبت از آن متقین است؛ امید است همچنان دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در کنار هم برای پیروزی اسلام و انقلاب تلاش کنند.

ثبات و امنیت در عرصه علم و فناوری

اصغر منتظرالقائم در این نشست اظهار داشت: اگرچه تصور می‌شود حوزه بیشتر نظام تشریع و دانشگاه نظام تکوین را بررسی می‌کند، اما خداوند هم خالق نظام تکوین و هم خالق نظام تشریع است، یعنی قول و عمل خداوند هر دو اهمیت دارد و ازاین بابت باید نگاه کلان هماهنگ داشته باشیم که به همین سبب لزوم پیوند حوزه و دانشگاه احساس می‌شود.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: پس از انقلاب که قرار است به یک تمدن نوین منجر شود، تمام اعمال بر عهده مدیران و نیروهای متعهد، متخصص و افرادی که توانایی و قدرت مقاومت دارند، است که این دو نهاد باید آن‌ها را پرورش دهند تا راهگشای مشکلات کشور و تعالی جامعه باشند.

وی عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب این بود که ثبات و امنیت ایجاد کرد و موتور پیشران این ثبات و امنیت و سلامت جامعه در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و عمرانی است.

منتظرالقائم افزود: به اوج رساندن مردم سالاری و عرصه خدمت‌رسانی مردمی و ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی مردم، افزایش مقاومت و ایستادگی در مقابل مستکبران جهان از دیگر برکات است.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای جنگلی است که علم همراه با معنویت نیست، افزود: اگر مثل گذشته به زمانی برگردیم که علومی مثل ریاضیات، نجوم، علوم فیزیک و... در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد، حوزه در راستای یک مسیر مشخص با دانشگاه حرکت خواهد کرد و اگر دانشگاه از جهت اسلامی کردن تعلیم و تعلم حرکت کند و دانشجویان اگر به این توجه کنند که علم و ثروت مخصوص خداوند است، همه در مسیر اخلاق و علم حرکت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اما هنوز هم کسانی هستند که رو به مسیر غرب دارند ولیکن رابطه میان علم و معلم و دانشگاه باید انسانی و الهی باشد و نه یک رابطه تجاری و مزدوری که دانشجویان طالب دنیا و پول باشند.

منتظرالقائم بیان داشت: حوزه و دانشگاه باید دست به دست یکدیگر دهند و حوزه‌های علمیه کمک کنند تا مسیر این علوم در مسیر الهی قرار گیرد و دانشگاه هم روش‌های علمی و پژوهشی را به حوزه آموزش دهد تا در مسیر درست علمی قرار گیرند.

به گزارش فارس، نشست تخصصی مجازی به مناسبت ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، صبح امروز توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان و با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان برگزار شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول