اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تربیت‌یافتگان مجموعه جوانه‌های ظهور؛ علمداران عرصه‌های علمی و فرهنگی شیراز

موسسه جوانه‌های ظهور مجموعه‌ای است که بین نسل‌های مختلف انقلاب جاری بوده و بر اساس یک الگوی تربیتی ثابت برگرفته شده از کتاب خدا، معارف اهل بیت(علیهم السلام) و منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با شیوه‌های اجرایی متفاوت نسبت به زمان‌، از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت نمود.

تربیت‌یافتگان مجموعه جوانه‌های ظهور؛ علمداران عرصه‌های علمی و فرهنگی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در ادامه معرفی کانون‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌های فعال به مجموعه‌ای رسیدیم که در کاشت، پرورش و رشد جوانه‌های ظهور نقش ویژه‌ای دارد و با همین نام، در سطح شهر شیراز فعالیت می‌کند.

حسین سامیان مدیر مجموعه است و تربیت شدگان مجموعه هم اعضای هیات امنا و فعال، سیر تحول موسسه، به مدد الهی و به همت جمعی از جوانان و نوجوانان شیرازی و بدون هیچ پشتوانه‌ای در سال ۱۳۸۷ منجر به سلسله طرح‌های جوانه‌های ظهور شده است.

هدف ثابت مجموعه همان هدف بعثت انبیاء است که در معارف اهل بیت(ع) و کلام خدا، تربیت نفس انسان‌ها در جهت رشد و کمال و رسیدن به قرب الهی تعریف شده و در سرتاسر تاریخ بشری جبهه حق، همواره زمانی به پیروزی دست یافته است که عمده توان خود را در همین مسیر قرار داده و توانسته است انسان‌هایی با ایمان، شجاع، جهادگر و صابر بر مسائل و مشکلات، عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز تربیت کند.

نمونه قابل مشاهده چنین مسیری تحول بنیادین جامعه ایران در انقلاب اسلامی است که به رهبری امام بزرگوارمان، طاغوت را کنار زد و قدم در راه آرمان‌های الهی گذاشت.

 در واقع اگر بخواهیم خلاصه بیان کنیم، به گفته سامیان، هدف مجموعه، تربیت مصلحین اجتماعی است که با درک واقعیت‌های جامعه و با نگاه به آرمان‌ها، دغدغه‌مندانه، برای اعتلای جامعه اسلامی تلاش کنند و صد البته غفلت امروز ما از این مبنای ارزشمند خسران آینده را در پی دارد.

سامیان از فضای فعالیت‌ها می‌گوید از اینکه، طرح جوانه‌های ظهور در حوزه‌های تربیتی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس سه رده سنی (کودک، نوجوان، بزرگسال)، دارای دوره‌های کوتاه مدت سه ماهه و نه ماهه و بلند مدت ۶ساله می‌باشد که مورد توجه و استقبال نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفته و شامل بخش‌های مختلف زیر است:

در حیطه تربیتی؛ اصلی ترین مسئله تامین فضایی آرام، بدون تنش‌های اخلاقی و مفید، برای اعضایی که در برنامه‌ها شرکت می‌کنند، است. این کار با روش‌های مختلفی از جمله اشتغال به کارهای واقعی و نه نمایشی، از طریق کارگروه‌ها و حلقه‌های دوستی (که طرحی ابتکاری و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مجموعه می‌باشد)، استمرار یادگیری و مشارکت در انجام فعالیت‌ها، رسیدگی و مشاوره و ارتباط با والدین دنبال می‌شود.

کارگروه‌هایی که اعضا می‌توانند در آن مشارکت کنند شامل تهیه نشریه، فضای مجازی، مستند سازی‌، سرود و نمایش، کتابخوانی، ورزشی، اردویی، مروجین نماز و ... می‌باشد.

در حلقه‌های دوستی عمده‌ترین مطلب ارتباط با محتوای غنی، صحیح و صمیمانه بین مسئولین حلقه‌های دوستی که از اعضای قدیمی‌تر و با شایستگی‌های اخلاقی و ارتباطی مجموعه هستند، با اعضای جدیدتر و با نظارت مسئولین موسسه است و در مرحله بعد برنامه‌های مسابقات گروهی، کتابخوانی، هم‌اندیشی در مورد مسائل دینی و شهدا دنبال می‌شود و در همین راستا مهارت‌های کلامی و ارتباطی با ارائه‌های صورت گرفته تقویت می‌گردد.

به بیان سامیان، به طور کلی غیر از این برنامه‌های مشخص، در تمام برنامه‌ها از جمله ورزشی و اردویی و تفریحات برنامه‌ریزی شده، پیوست‌های تربیتی لحاظ و اعمال می‌گردد.

حوزه فرهنگی شامل برنامه‌های آموزشی، تفریحی و مناسبتی می‌شود، در بخش‌های آموزشی کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تحکیم اصول اعتقادات و ارزش‌های دینی، مهارت‌های علمی (مانند تدوین فیلم، فتوشاپ، رباتیک و ...) سیر مطالعاتی و آموزش مفاهیم قرآنی برای اعضا ارائه می‌گردد.

در حوزه تفریحی کلاس‌ها و مسابقات ورزشی، اردوهای یک یا چند روزه تفریحی و زیارتی، بازدید‌های مختلف از مراکز تاریخی و آسایشگاهی و برنامه‌های تفریحی درون مجموعه اجرا می‌گردد، که تمرکز ویژه و زمان مناسبی برای آن‌ها با توجه به استقبال مخاطبین لحاظ می‌شود، می‌توان گفت نقطه قوتی برای جذب و تثبیت اعضای مجموعه می‌باشد.

در بخش‌های مناسبتی و با ذکر این آیه که ایام الله را باید یاد کرد، مراسم، جلسات هفتگی، جشن و عزاداری اهل بیت(ع) ویژه نوجوانان و جوانان برقرار می‌گردد که در آنها از سخنرانی کوتاه گرفته تا پخش کلیپ و موکب‌داری و مداحی توسط خود  نوجوانان صورت می‌گیرد.

به گفته اعضاء این مجموعه، همه ساله در چند مناسبت خاص برنامه ایستگاه‌های صلواتی با نذر فرهنگی، نذر غذایی و پشت نویسی ماشین‌ها در سطح شهر به اجرا در می‌آید.

در حوزه اجتماعی؛ موضوع کارآفرینی و اشتغال، کمک‌های بهداشتی و معیشتی، اردوهای جهادی و صندوق قرض الحسنه و ارائه طرح، برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد.

در حیطه اشتغال با آموزش‌هایی که با هماهنگی جهاد کشاورزی در حوزه دامی و کشاورزی و در حوزه‌های نرم‌افزاری مانند: تدوین فیلم و فتوشاپ‌، انجام می‌شود که تاکنون ۸ دوره مرتبط با اشتغال برگزار گردیده و در ۴ حوزه اقدام به راه‌اندازی کسب و کار صورت گرفته‌است.

سامیان در ادامه اضافه کرد: با شروع کرونا این مجموعه با توجه به رسالت اجتماعی خود از همان ابتدای اسفند ماه ۹۸ در کنار سایر گروه‌های جهادی دیگر، بحث ضدعفونی معابرعمومی، فروشگاه‌ها و خودروها را،  به مدت یک‌ماه را دنبال نمود.

 همچنین ۱۳۰۰ بسته معیشتی در طرح‌های "شعبان با ولی نعمتان"، رمضان با ولی نعمتان" و استمرار آنها، بین نیازمندان جامعه که حقیقتا ولی‌نعمتان انقلاب هستند با احترام کامل و بدون موازی کاری با سایر گروه‌ها، توزیع نمودند.

در این ایام و با توجه به بیکاری برخی از شاغلین مسکن یک خانواده که در شرایط سختی زندگی می‌کردند، در دست تعمیر قرار گرفت و به لطف الهی تا کنون قسمتی از مشکل اصلی آنها مرتفع گردید.

قرض الحسنه به عنوان یک سنت حسنه بسیار مفید برای جامعه از دیگر مواردی است که در موسسه دنبال می‌شود و به صورت مشارکتی وام‌های مختلفی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

اعضای این مجموعه معتقدند، تجربه این کار نشان داده برکت در حل مشکلات افراد با این وام‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای اجرا در محیط‌های مختلف باشد.

در کنار همه این موارد، مجموعه بر اساس تجربیات و بررسی‌های مختلف با ارائه راه‌کار، زمینه بهره‌گیری و رشد چندین مجموعه دیگر را در این سالها فراهم نموده و بر همین مبنا طرح‌هایی برای رفع مشکلات عمومی مردم در سطح جامعه، به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و دنبال نموده‌است. به لطف الهی این مسیر همچنان ادامه دارد.

به گفته حسین سامیان، تاکنون حدود ۲ هزار نفر در طرح‌های جوانه‌های ظهور مشارکت داشته‌اند و با مباحث دینی آشنا شده‌اند، این افراد از طریق معرفی چهره به چهره طرح در محیط‌های مختلف و معرفی افرادی که قبلا در برنامه‌ها حضور داشته‌اند، وارد مجموعه شده‌اند.

سامیان با آرامش و رضایت می‌گوید: جای شکر به درگاه الهی دارد که با بیش از یک دهه فعالیت، شاهد نسلی از اعضای موسسه هستیم که امروز خود علمداران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی شده‌اند، این امر ضرورت کار تربیتی_اسلامی موثر در شرایط فعلی و امکان تحقق آن را به شکل عینی ظاهر می‌سازد.

به نظر می‌رسد، مسیر طی شده در این سالها یک مبنای راهبردی دارد که تغییر ناپذیر است، اما به گفته اعضاء، مجموعه در قبال تغییرات شرایط زمان بسیار منعطف عمل خواهدکرد، به همین دلیل عمده‌ترین راه برای جلوگیری از افت مجموعه انتقال بین نسلی است که در حال حاضر در مجموعه دنبال می‌شود.

همه کسانی که در مجموعه‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند به این نکته اشراف دارند، همان قدر که ظرفیت برای حوزه نرم انقلاب اسلامی وجود دارد‌، موانع و مشکلات هم وجود دارد.

این مشکلات باعث ناامیدی اعضای این مجموعه نیست و اصولا در زندگی مومنانه که الگوی آن شهدا هستند، شکست و نامیدی معنی ندارد، برای ما هم این قضیه مستثنا نیست.

نکات زیر مطالبی است که به اذعان اعضا و مسئول مجموعه جوانه‌های ظهور، این گروه در مدت فعالیت خود با آنها درگیری مداوم داشته‌اند: وجود نگاه‌های سلیقه‌ای و بعضا کوته‌بینانه در مدیریت برخی نهادهای عمده فرهنگی و تربیتی و زیر مجموعه‌هایشان که به این سبک برنامه‌ها علی رغم همه تاثیرگذاری، اعتقادی ندارند و یا در گروه و جناح خود زیست می‌کنند.

وجود برخی عناصر که به کلی با جهت‌گیری فرهنگی انقلاب زاویه دارند و در بخش‌های تصمیم‌ساز مشغول به دور کردن اندیشه مدیران و سنگ‌اندازی در فعالیت‌های مردمی هستند.

عدم توزیع مناسب منابع و امکانات حداقلی موجود برای تشکیل حقیقی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، در موارد بسیاری مکانها و ابزارها و امکاناتی که می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح در جای جای شهر و کشور به ارتقای سطح فکری و توانمندی نوجوانان و جوانان کمک شایانی کنند، متاسفانه بدون استفاده و با کمترین استفاده رها شده‌اند و اجازه و یا برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از آن‌ها وجود ندارد.

پشتیبانی معنوی از سوی بزرگانی که می‌توانند با راهنمایی و نشان‌دادن مسیر و حتی با توصیه‌ای، مشکلات را مرتفع کنند اما آن را دریغ می‌کنند از جمله موانعی است که نیاز به بودجه هم ندارد، اما بعضا صورت نمی‌گیرد.

امیدواریم همواره شاهد رشد بیش از پیش جوانه‌های ظهور در این مجموعه و ورودشان به فضای مدیریتی جامعه باشیم.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول